Bra i magen av....?????

Oavsett om den skulle visa sig vara det så tänker jag att ngt gott lär ju ändå komma av det, då TS då har anledning mer konkret att utreda problematiken med mer eller mindre konstant lös mage ?
Precis. Jag har ju mestadels tänkt att hon "är så". Har alltid haft god aptit. Kolik EN gång på 10 år. Alltid pigg, osv. Har inte funnits någon anledning att tänka att hon skulle vara sjuk....
 
Han har inte magsår. Det är kollat. Inget foderbyte till hösten, ingen skillnad i hagen, varken bete eller annat. Dricker aldrig i pölar, äter inte från marken i större utsträckning.
Ingen mask, troligen ingen foderinpackning i magsäcken för då borde det ha uppmärksammats när han kollades för magsår. Inga ärr efter magsår.

Det intressanta är varför på hösten när ingen ändring sker, annat än väder.
Nej, förlåt, klumpigt skrivet av mig. Jag menade inte att han hade magsår utan försökte 'pinpointa' diafragman som ändå är ett organ som hästägare inte tänker så mycket på. Det kan t.ex vara så att han vid pälssättning tycker det är lite jobbigt och spänner sig samt att det är en rejäl omställning när dagsljuset minskar och väderleken slår om. Bara för att DU inte inför någon ändring så betyder det inte att Hästen upplever en stor förändring. :)
 
Nej, förlåt, klumpigt skrivet av mig. Jag menade inte att han hade magsår utan försökte 'pinpointa' diafragman som ändå är ett organ som hästägare inte tänker så mycket på. Det kan t.ex vara så att han vid pälssättning tycker det är lite jobbigt och spänner sig samt att det är en rejäl omställning när dagsljuset minskar och väderleken slår om. Bara för att DU inte inför någon ändring så betyder det inte att Hästen upplever en stor förändring. :)

Alltså jag är så glad när någon kommer med förslag oavsett om jag hört dem tusen gånger förr så jag tog verkligen inte illa upp alls. Dessutom är det ju det som står närmast tillhands som orsak. Det var det vi kollade upp först när han började krubbita.

Nu efter sexton år och haft honom sedan han var ett halvår gammal så är jag tämligen säker på att det är ett immunförsvars-fel.
Mamman betäcktes (Norge) när hon var två, fick honom när hon då var tre. Bra mamma men de avvande redan vid 6 månader och hon fick inte tillräckligt bra mat kan jag säga (mögligt hösilage). Kraftfoder fick hon nog inte alls. Så man kan ju anta det, att tarmarna inte fick det immunförsvar det behövde.

Precis det där med ändringen, som du nämner, för honom är nog lika mycket sanning. Bara för att jag inte tycker det är en ändring så upplever ju han den. Skulle vara så intressant att veta vad och kunna göra något åt det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 652
Senast: Pancakes
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 359
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 350
Senast: mily
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp