Bra i magen av....?????

bettysmatte

Trådstartare
I mitten av september fick min häst hastigt svårt att svälja och tugga. Dreglade, osv. Vi blev remitterade till klinik av hästtandläkare, och i slutänden besökte vi två kliniker. Det enda som hittades var en svullnad bakom tänderna på ena sidan. Vet fortfarande inte exakt vad det var. MEN efter hippotrim och metacam blev hästen bra, och som bieffekt även väldigt bra i magen. Hon har "alltid" (har haft henne i 10 år) varit lite halvkass i magen. Inte så att det bara sprutat, men inte heller fina hästbollar. Det har aldrig känts som ett riktigt akut problem, eftersom hon alltid varit helt "normal" för övrigt. Men sedan mitten av september är hon alltså kanonbra i magen. Vi har, under tiden, flyttat och hon har övergått från hö och grushage till att gå och pilla diverse "skräp" (gammalt gräs, löv, blåbärsris, osv) i skogshage flera timmar om dagen. Inte ens det har haft en negativ effekt på magen.

Frågan är vad som egentligen hände??? Inte kan hon väl gått runt med en infektion i kroppen i 10 år.... :confused::crazy: ???
 
Slutade gå i grushage och käka sand…?
Nä. Det märktes en markant förbättring redan efter ca 3 dagar på medicin (eller vad det var som förändringen berodde på). Vi flyttade inte hästarna till annat stall och hage förrän den 7 oktober. Så de gick väl kvar i grushagen i sisådär 3 veckor till. Det blev varken bättre eller sämre igen när vi flyttade hit, utan förbättringen kom snabbt och har hållit i sig.
 
Den kanske haft mildare magsår/inre stress , som blev bättre utifrån medicinernas innehåll och sen vidare blev bättre i.o.m bättre hagförhållanden/miljö/mental stimuli för hästen ?

F.ö tycker jag frågan är lite intressant när jag läser då jag har en katt som i alla långa år jag haft honom haft problem med magen i det att han lätt blivit extremt hård i magen .. (långhårig ras) . Behandlat utifrån veterinära konstateranden med receptfritt human läkemedel med sisådär resultat. Dock efter att katten nu är en senior av rang och väldigt frisk utifrån det men med lite misstänkt mild artros, så är han satt på Metacam sen månader i låg dos som
Han ska ha livet ut.

Hans problem med för hård mage finns inte längre i direkt anslutning till Metacam doseringen .
 
Senast ändrad:
Den kanske haft mildare magsår/inre stress , som blev bättre utifrån medicinernas innehåll och sen vidare blev bättre i.o.m bättre hagförhållanden/miljö/mental stimuli för hästen ?

F.ö tycker jag frågan är lite intressant när jag läser då jag har en katt som i alla långa år jag haft honom haft problem med magen i det att han lätt blivit extremt hård i magen .. (långhårig ras) . Behandlat utifrån veterinära konstateranden med receptfritt human läkemedel med sisådär resultat. Dock efter att katten nu är en senior av rang och väldigt frisk utifrån det men med lite misstänkt mild artros, så är han satt på Metacam sen månader i låg dos som
Han ska ha livet ut.

Hans problem med för hård mage finns inte längre i direkt anslutning till Metacam doseringen .
Så skulle det ju kunna vara.
Intressant med katten!
 
Kanske har hästen haft inflammation i tarmarna av att vara dålig i magen under lång tid som blev bättre av metacamen. Att ni sedan flyttade kanske har minskat inre stress som gjort att magen hållt sig bra.
 
Hippotrim tar ju död på bakterier. Kanske hade din häst fel bakterier i magen som ställde till det. Kanske hippotrimet slog ut dom bakterierna.
 
Hippotrim tar ju död på bakterier. Kanske hade din häst fel bakterier i magen som ställde till det. Kanske hippotrimet slog ut dom bakterierna.
Det är ju lite de tankarna jag har haft... Även om det känns märkligt att en häst kan ha fel bakterier i flera år.
 
Magsår kan ju orsakas av bakterier. Och bakterier är ena seglivade små saker.

Det kan ju vara ett sammanträffande också eller bero på något helt annat.
Sammanträffande tror jag inte att det är, däremot är det fullt möjligt att det beror på något helt annat. Även om jag inte har den blekaste aning om vad det skulle kunna vara. Samma hage, samma hö....osv. Men det här med magsårsbakterier är en spännande tanke faktiskt!
 
Sammanträffande tror jag inte att det är, däremot är det fullt möjligt att det beror på något helt annat. Även om jag inte har den blekaste aning om vad det skulle kunna vara. Samma hage, samma hö....osv. Men det här med magsårsbakterier är en spännande tanke faktiskt!

Mm, väldigt intressant tycker jag. Jag vet ju att man kan åka in till veterinär med vilket sjukt djur som helst ibland och inte hitta problemet och ändå kommer man hem med friskt djur, trots avsaknad av behandling. Varför?

Funderar ju själv i de banorna som har en kolikhäst som dessutom är krubbitare.
Alla vet ju att kolikfallen går upp på höst och vinterhalvåret och man tror sig veta att det beror på att de får i sig mer vatten när de betar gräs och sådant.
Jag har en häst som alltså inte går på bete, har samma hage året runt, samma vatten, samma mat (har inget gräs i hagen), samma "batch" hö, hela året runt. Trots det börjar han kraftigt krubbita så fort hösten kommer och fortsätter till det är vår. Han krubbiter även under sommaren men betydligt mycket mindre och i perioder, inte alls.
Det har varit så även om jag ökat maten på hösten pga kyla, eller om han stått på samma matmängd vintern genom.

Det borde vara mer intressant för forskningen då det kanske finns andra förklaringar. Men huvudbry ger det mig.
 
Mm, väldigt intressant tycker jag. Jag vet ju att man kan åka in till veterinär med vilket sjukt djur som helst ibland och inte hitta problemet och ändå kommer man hem med friskt djur, trots avsaknad av behandling. Varför?

Funderar ju själv i de banorna som har en kolikhäst som dessutom är krubbitare.
Alla vet ju att kolikfallen går upp på höst och vinterhalvåret och man tror sig veta att det beror på att de får i sig mer vatten när de betar gräs och sådant.
Jag har en häst som alltså inte går på bete, har samma hage året runt, samma vatten, samma mat (har inget gräs i hagen), samma "batch" hö, hela året runt. Trots det börjar han kraftigt krubbita så fort hösten kommer och fortsätter till det är vår. Han krubbiter även under sommaren men betydligt mycket mindre och i perioder, inte alls.
Det har varit så även om jag ökat maten på hösten pga kyla, eller om han stått på samma matmängd vintern genom.

Det borde vara mer intressant för forskningen då det kanske finns andra förklaringar. Men huvudbry ger det mig.
Lite spontant tänker jag att hästen får ngn brist under vinterhalvåret. Kan vara intressant med blodprov och se om ngt saknas :).
Min fux som jag testat det mesta på för att fylla på med ev vitaminer, mineraler och micro mineraler under vintern får sjukt konstig päls mot nyår, som svinborst över hela hästen med långa strån som sticker upp genom den annars relativt korta pälsen.
Är ju något som är knasigt med pälssättningen men har varit samma sak i 6 år oavsett vad jag gett henne.
 
Mm, väldigt intressant tycker jag. Jag vet ju att man kan åka in till veterinär med vilket sjukt djur som helst ibland och inte hitta problemet och ändå kommer man hem med friskt djur, trots avsaknad av behandling. Varför?

Funderar ju själv i de banorna som har en kolikhäst som dessutom är krubbitare.
Alla vet ju att kolikfallen går upp på höst och vinterhalvåret och man tror sig veta att det beror på att de får i sig mer vatten när de betar gräs och sådant.
Jag har en häst som alltså inte går på bete, har samma hage året runt, samma vatten, samma mat (har inget gräs i hagen), samma "batch" hö, hela året runt. Trots det börjar han kraftigt krubbita så fort hösten kommer och fortsätter till det är vår. Han krubbiter även under sommaren men betydligt mycket mindre och i perioder, inte alls.
Det har varit så även om jag ökat maten på hösten pga kyla, eller om han stått på samma matmängd vintern genom.

Det borde vara mer intressant för forskningen då det kanske finns andra förklaringar. Men huvudbry ger det mig.

Jag vet inte om det är intressant för din del men ny (dansk tror jag det var)forskning visar att spänd diafragma på häst är orsaken till en hög % av magsåren. När diafragman 'krampar' så klämmer den åt magmunnen och kan ge upphov till obehag/magsår.
Även smutsigt vatten som i pölar/gropar som de dricker kan ge mycket bekymmer då vattnet med bakterierna smiter förbi magsäcken och orsakar problem tarmen där vatten tas upp.

I övrigt en väldigt intressant tråd.
 
jag håller med om att detta är mycket intressant.
Har själv en häst som är känslig i magen. Hon blir alltid sämre över hösten och in en bit på vintern. Jag har provat diverse kurer, förändringar i miljön, foder osv. men det är svårt inom rimliga gränser att få det helt bra - jag bor ju där jag bor och har de hagar, boxar, foderutrymmen jag har...Även om jag försökt ändra så gott det går där också.
Hippotrim dödar ju vissa bakterier, och Metacamet är antiinflammatoriskt och tar ner inflammationen i tarmen - Det kan ju varit vilken som helst av dem som hästen svarade på - eller kombinationen.
Mest intressant blir ju hur lång tid denna effekten sitter i?!
 
Hippotrim dödar ju vissa bakterier, och Metacamet är antiinflammatoriskt och tar ner inflammationen i tarmen - Det kan ju varit vilken som helst av dem som hästen svarade på - eller kombinationen.
Mest intressant blir ju hur lång tid denna effekten sitter i?!
Fast samtidigt så är ju både antibiotika och NSAIDs "magretare" och man ska ju alltid vara uppmärksam på problem med t.ex. diarré. Intressant att det för min häst blev precis...tvärtom...

Jag undrar också hur länge det ska hålla i sig. Väntar i stort sett varje dag på att det ska vända tillbaks men peppar, peppar flera veckor senare så är hon fortfarande fin i magen :) !
 
Jag vet inte om det är intressant för din del men ny (dansk tror jag det var)forskning visar att spänd diafragma på häst är orsaken till en hög % av magsåren. När diafragman 'krampar' så klämmer den åt magmunnen och kan ge upphov till obehag/magsår.
Även smutsigt vatten som i pölar/gropar som de dricker kan ge mycket bekymmer då vattnet med bakterierna smiter förbi magsäcken och orsakar problem tarmen där vatten tas upp.

I övrigt en väldigt intressant tråd.

Han har inte magsår. Det är kollat. Inget foderbyte till hösten, ingen skillnad i hagen, varken bete eller annat. Dricker aldrig i pölar, äter inte från marken i större utsträckning.
Ingen mask, troligen ingen foderinpackning i magsäcken för då borde det ha uppmärksammats när han kollades för magsår. Inga ärr efter magsår.

Det intressanta är varför på hösten när ingen ändring sker, annat än väder.
 
Fast samtidigt så är ju både antibiotika och NSAIDs "magretare" och man ska ju alltid vara uppmärksam på problem med t.ex. diarré. Intressant att det för min häst blev precis...tvärtom...

Jag undrar också hur länge det ska hålla i sig. Väntar i stort sett varje dag på att det ska vända tillbaks men peppar, peppar flera veckor senare så är hon fortfarande fin i magen :) !

Det tänkte jag också på...med metacamet. Det är ju en av de stora biverkningarna. Skumt!
 
@bettysmatte @Efwa fast det är väl inte jätteskumt ? :confused: Om nu hästen haft ngn infl i tarmen så är ju metacamet antiinflammatoriskt och släckte kanske bakterierna så att hästen nu inte har problemet med störningen i tarmen ?!
 
@bettysmatte @Efwa fast det är väl inte jätteskumt ? :confused: Om nu hästen haft ngn infl i tarmen så är ju metacamet antiinflammatoriskt och släckte kanske bakterierna så att hästen nu inte har problemet med störningen i tarmen ?!

Kanske inte.......jag tänker att det, precis som du säger, kan hjälpa en inflammation eftersom det är inflamationshämmande men att en inflammerad tarm också blir känsligare för biverkningar.
 
Kanske inte.......jag tänker att det, precis som du säger, kan hjälpa en inflammation eftersom det är inflamationshämmande men att en inflammerad tarm också blir känsligare för biverkningar.

Ja ok jag förstår hur du tänker och visst . Men lär ju även bero på tusen olika variabler som inte går att veta hur kroppen svarar, exakt vilken infl /problem /bakterier osv ... man behöver ju inte få de biverkningar som anges pga övrig status, det vet vi ju är otroligt sant även i humanperspektiv.

Däremot undrar man ju lite som även TS, om nu hästen gått omkring med problemen i så många år och nu blev hjälpt av just metacamet som sattes in av annan anledning , om det var tillräckligt för att bestå eller om effekten är övergående och tillfällig .

Oavsett om den skulle visa sig vara det så tänker jag att ngt gott lär ju ändå komma av det, då TS då har anledning mer konkret att utreda problematiken med mer eller mindre konstant lös mage ?
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 652
Senast: Pancakes
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 359
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 350
Senast: mily
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp