Bra hundfoder?

Sv: Bra hundfoder?

Haha javisst gör det. Har dock aldrig hört talats om det, så jag hoppas att nån har någon erfarenhet :) Kan man halvera foderkostnaderna och få ett likvärdigt foder så skulle det ju va guld.

Inget jag skulle fodra min hund med, vill ha högre fetthalt och lite lägre protein. Har ju liknande sammansättning som bantningsfoder.

Min pappa ger deras hund FREE och den fungerar väll hyffsat på det.

Skulle hellre ge tex Standardt om det absolut ska ges torrfoder.
Jag vill inte ge foder med hydrolyserat protein, inte heller foder med mycket potatis i och helst inte foder vars enda kött är från kyckling.

Jag tycker ärligt talat att det finns foder med spannmål i som ser bättre ut än det här. Det finns inget obehandlat rent kött i. I och för sig är jag inte någon strikt motståndare till hydrolyserat protein som sådant, men man kan misstänka att skälet att man ofta finner hydrolyserat protein i hundmat är att proteinet är av så dålig kvalitet att man måste hydrolysera det för att hunden ska kunna tillgodogöra sig det.

Vad är hydrolyserat?
Känns som att dom får fortsätta äta ToW. Anledningen till att jag vill ha spannmålsfritt är att min tik kliar sig nåt fruktansvärt annars.

Skulle hellre ge tex Standardt om det absolut ska ges torrfoder.
Jag vill inte ge foder med hydrolyserat protein, inte heller foder med mycket potatis i och helst inte foder vars enda kött är från kyckling.
Skriver under här också.

Tyckte inte fodret såg bra ut, men då tycker ju jag att allt vad potatis, spannmål, betor mm är onödigt och inte ska ges till hund.
Och att dom ska ha rå föda.

Jag förstår inte denna fixering vid rent muskelkött. Det är vad ett vilt rovdjur väljer att äta sist. Det mest näringsrika och lättsmälta är inre organ och inälvor. Det skulle jag gärna se mer av i hundmat.

Vad är hydrolyserat?

Hydrolys är en process där en molekyl klyvs i delar. Man kan säga att hos ett hydrolyserat protein är är proteinernas sönderspjälkade i olika beståndsdelar, vilket underlättar upptaget av proteinet.

Ett annat skäl till att hydrolysera proteiner är för att skapa ett allergifoder. Vid allergi reagerar kroppen på proteiner av olika slag och genom att spjälka proteinet i olika beståndsdelar så kan inte kroppen känna igen proteinet och reagera på det. Det fodret som du länkar till är dock inget allergifoder och då drar jag slutsatsen att man har spjälkat fodret för att underlätta upptaget av proteinet.

Jag förstår inte denna fixering vid rent muskelkött. Det är vad ett vilt rovdjur väljer att äta sist. Det mest näringsrika och lättsmälta är inre organ och inälvor. Det skulle jag gärna se mer av i hundmat.

Absolut. Jag tänker dock på sådant som råhud, brosk, näbbar och klor. Jag slänger gärna till mina hundar kycklingfötter som rekreation och tandrens, men det är inget jag vill betala pengar för i ett foder.

Inälvsmat behöver inte gå igenom hydrolys för att det ska kunna tas upp av kroppen, utan är som du själv skriver mycket lättupptagligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 676
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 240
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar