bra hösilage!

Shimzy

Trådstartare
hej hej.
vi har fått ett toppen hösilgae i år i vårat stall. så jag kommer inte kunna ge mer än 9 kg och inget mera...!

men nu är det så att vi har 3 kraftfodergiver i vårat stall. och om min prins inte får när de andra får blir han galen..
känns fubbigt att abra ge 1 dl havre per mål, plus att han äter upp de så fort.
vad hade ni gett?
hur mkt betfor kan man ge per dag utan att de är farligt?
vill man verkligen ge betfor på kvällen (energi/socker kick på kvällen) ??
i våran stall hyra ingår havre, korn och betfor. (hösilage+halm)

tips på annat billigt "fylla upp krubban"-foder.
morötter är nästan uteslutet för dem fryser direkt.. å kan itne ah dem inne i sadelkammren.. ingen plats där..

hur skulle ni gjort..?

tack på förhand :D

Sv: bra hösilage!

Man kan ge rätt mycket och blir inte "farligt", rent hälsomässigt. Det där med sockerkick är helt personligt. Hos oss fick han både rejält med betfor och stundtals även melass, för han gillade inte betfor ett tag och detta fick han på kvällen. Inga problem med sockerkickar eller nåt sånt.
Tips på att förlänga ät-tid är sten i krubban, tillsätta hackelse av hö eller halm i kraften eller rent av fylla upp med hö/halm ovanpå kraften i krubban. Eller prova att ge mer kraftfoder, blir han inte superfet eller superpigg så gör det ju liksom inget.

MVH Zenith

har hört/läst någonstans att man inte skall ge mer än 2 dl betfor per dag och någon annanstanns att man kan ge upp till 3 liter..

tycekr bara att de känsn lite elakt att ge socker/energi kickar på kvällen när man han itne kan ge utlopp för det.. han får inga epa-anfall men ändå.. ville höra andras åsikter om betfor och dess energi?

Det finns inget som sker i kroppen av att ge betfor som skulle vara skadligt, så rent ur ett hälsoperspektiv är det ingen fara att lassa på betfor. Näringsmässigt minner det faktiskt om gräs, så det är inte så konstigt egentligen.

Jag tror A gav honom 1-2 dl melass på kvällen. Jag tror inte han reagerade på det. Grannhästen däremot, hon flippade vid redan 1 dl torr betfor. Menar att du får kolla efter själv, ge mindre om du tycker han verkar få sockerkick. Min skola gav ju alla hästar 2-4 liter betfor per fodringstillfälle och de fick inga sockerkickar.
Klart det inte är snällt att göra så stackars pålle får sockerkick i huvet, men inte alla som får det heller ;) Själv tycker jag det är ett väldigt milt foder om man ser till energi och "pigghet".

MVH

2 dl per dag skrev någon, men jag om jag inte missminner mig så pratar vi om 0,2 hg betfor per 100 kg kroppsvikt och dygn. Så för 500 kg häst skulle man kunna ge 1 kg torr betfor per dygn, naturligtvis uppblött vid giva.

Själv skulle jag ge morötter, de tar en stund att äta speciellt om man skivar dem. Annars undrar jag varför du inte kan ge mer än 9 kg hösilage? Ett överskott av protein från grovfoder är inte farligt, eller är problemet av annan art?

Lite nyfiken varför du inte kan ge mer än 9 kg hösilage?

Tycker det låter som väldigt lite, man brukar väl räkna på 2-2,5kg (beroende på hur torrt/blött hösilaget är) hösilage per kg TS och man ska ge MINST 1 kg TS per 100 kg häst... Så har du en häst på 500 kg och ger 9 kg hösilage så ger det 4-4,5 kg TS och det blir alldelens för lite, behovet ligger på MINST 5 kg TS och ger 10-12 kg hösilage för en häst på 500 kg.

Så strirra dig inte blind på analyser kolla HUR mycket grovfoder hästen behöver oxå. Säger inte att det är fel med analyser...

foderprogrammen på nätet och en tjej som är grym på foderstater i stallet sade att man inte skall ge mera, själv kan jag inte räkna.
men skriver gärna värdena här om ni vill se?

morötter tänkte ajg med direkt på men dem fryser på direkten på logen, och de är väl inte bra tt ge morötter som fryst?

i kg torr betfor.. de är ju jätte mycket.. han ligger 570kg ca så jag borde ju kunna ge mkt då, men kul å bara äta slabbig betfor ;)

tror ts halten låg på 70..mins inte...kan skriva av analysen i stallet idag..

har antecknat i min foderbok att man kan ge 0,5 kg per 100 kg häst och 0,1 kg per 100 kg föl..

melass kan man ge upp till 1 kg per 100 kg kroppsvikt och sockerhaten där är väl runt 70%.. i betfor är den 23%, så egentligen kan man ge 3 kg betfor per 100 kg häst utan att hästen tar skada av det.. fast varför man skulle försöka få i en häst 15 kg betfor har jag ingen aning om.. det blir juh säkert 120 liter uppblött eller så.. :crazy:

Jag ser ju inget problem att ge mer om hästen orkar äta mer, detta utan att ha räknat på något program.

Lusernhack kanske =)

BTW jag har oxå ett jättebra och torrt ensilage och min pålla får ca 15 kg per dag.
Förstår heller inte varför du inte ska ge mera?!

Senast ändrad:

han äter va 10 kg häsilage inne och sen har han fri tillgång ute hela dagen :)
men man kan ändå ge honom kraft på detta tycker ni?

5åring 570 kg rids 5 dagar i veckan, inte på tävlings nivå ;)

Det låter väldigt lite med ca 68 MJ på en häst som väger 570kg o är 170cm. Brukar hästen klara sig på det?
// Linda

hittade analysen :D

ts 71
smrp 55
energi 7,6
ca3,8
p 2,7
mg 1,2
k 18,5
du ska ge mer än 9 kg..
9 kg ger 68 MJ och är ganska lite, det gav vi polarens c-ponny typ..

11 kg kan du ge (83 MJ).. och ge krafft grund (11 MJ per kg) i krubban, det har balanserad kvot och innehåller mineraler.. ge ca 300 g (6 dl) grund per mål så får du ut 94 MJ och lagomt om du rider din häst 6 dagar i veckan 1½h per gång och med en del träning..

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 833
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur