Bra hoppsits?

K

KerrieEk

Jag vill ha tips om hur jag kan förbättra min sits.Jag har en 7-årig D-ponny som har mycket kapacitet, men jag vill ha bättre sits så att hon kan hoppa ännu bättre. Ge mig gärna tips och kritik, här kommer videon:

http://www.youtube.com/watch?v=lATEZP8DYRI

Hennes största problem är att hon ofta drar mot höge roch hoppar snett så att hon river. Speciellt när det blir upp emot 130. Men när hon är rak får hon jättefina språng. Dessutom vill jag ha lite tips om vad jag sak tävla nästa år. Jag har planerat att debutera Msv B, men tycker ni att det är för mycket att gå upp på Msv A även om det går bra i Msv B?:d

Sv: Bra hoppsits?

Jag tycker att din sitts är rätt okej, du sitter dock lite för bakåtlutad ibland mellan hinder men ja.. Jag är lite så bra på att ge tips på andra hhahha xD

Haha jaa jag vet :P det rä för att jag inte sak gå fram med överlivet, lol :D

Jag tycker att det ser ut som att du sitter i en relativt bra balans men att du "kastar" dig för mycket ner i sadeln efter varje hinder. Det gör att hästen kommer i obalans och slår upp huvudet/ev trycker mot höger. Försök och tänka på att vara "din egen kropp" så du inte stör hästen så mycket, tänk på att den ska balansera både dig och sig själv! OCH hinna med och tolka alla hjälper du ger. Så koncentrera dig på att sitta mitt över hästen och spänn bålen lite för att inte sitta för tungt, speciellt i en hoppsadel där du lätt kommer i stolsits. Där måste man verkligen vara "sin egen kropp" och vara stark nog att inte "ramla ner i sadeln" efter varje hinder som är väldigt vanligt. Så att du tänker på att du rider MED hästen och inte bara driver på honom framåt genom att "skrämma" honom med din vikt och obalans. För annars ser man emellanåt (mellan hindrena) att han ändå tycker att du sköter dig relativt bra och i ganska god balans.

Det där med att han drar åt höger hänger ju ihop med att han inte riktigt har "accepterat" det högra tygeltaget/loss till höger som man brukar säga. Jobba med att ställa honom till höger i lagom tempo i både skritt och trav. Jobba LÄNGE i höger och inte i länge i vänster. I vänster är han redan "böjd", där kan du inte hålla. Så jobba med sakta med högerställningen i höger varv och ställ honom inte så mycket till vänster när du rider/hoppar så du ha honom lite mjuk på den där höger sidan när du ska hoppa så när du tar i den så böjer han sin hals lite till höger, då kommer du få bättre kontroll där och han kommer inte skjuta ut till hger lika mycket.

Mina tips:)
Lycka till.

Jag tycker det finns mycket bra med din sits men försök att tänka på att inte bli så "tung i rumpan" mellan hindren. Hitta balansen i stigbyglarna i en lite lättare sits. Tycker även att du viker dig inåt höger i svängarna och det kan säkert bidra till att hästen drar åt höger.

Annars såg det väldigt harmoniskt ut och du har en väldigt fin pålle!

Aa, jag vet, vi jobbar mycket med högersidan. Jag sitter för tungt därför att jag på den träningen nyss hade kommit på hur jag skulle jobba galoppen med sitsen. Jag jobbade mycket med sätet, alltså gungade då. Det gjorde att kjag blev lite tung i rumpan, har tänkt på det nu. Hon har en väldigt stor galopp och blir lätt flack, så man måste se till att jobba hela tiden, annars hoppar hon inte med ryggen ordentligt. Hade faktiskt inte hört det med rumpan än, tack så mycket :D

Tack för väldigt konstruktiv kritik :D

Ja, vi jobbar på :P men hon är som sagt väldigt sen då jag bara ridit B-ponny innan och det var den senaste månaden jag kom på att det gick att arbeta med sätet och överskänklarna, så vi har inte hunnit jobba så mycket :P

Tack så mycket för kritiken :P <3

Vad tycker du om vilka klasser jag ska tävla då?

Det bästa är nog att prata med din tränare, om han/hon är vettig kan du nog få bra tips där. Men jag tycker att det bästa är att skynda långsamt. Vänta med att gå upp en klass tills du känner dig jätte säker i den klass du rider nu, om det tar ett år eller två tycker jag spelar mindre roll. Använd tiden du har på ponny att verkligen lära dig rida och stressa inte upp i klasserna. Lycka till! jätte fin ponny du har förrresten :laugh:

Jaa, ho är B-tränare så hon är det nog bäst att fråga... hon sa att jag skulle känna efter, men att hon inte tyckte att det var så högt mål med Msv :)

tack så jättemkt :D <3

det är bara att jobba på och ta en sak i taget, du har en fin ponny med bra kapacitet, och h*n verkar säker på hindren, det där med höger har du redan fått höra så du vet det är lite snett, det är bara att jobba på, så ska du se att det går jättebra :)

Och angående klassera så tycker jag du ska ta en sak i taget, först kvala - går allt bra och tränare håller med, så tävla MSV B, flyter det på utan några problem så MSV A, det kan ta ett halvår, det kan ta flera år, skynda långsamt är oftast bäst ;)
Jättefint ekipage :)

magan är grym, lyssna på vad hon tycker för klasser :D

aa hon är jättebra :D mm jag gör alltid det, ville egentligen bara höra lite andras åsikter :P

Har du fler filmer nu så man kan få se hur det går? :D

aa det kommer eftersom :P just nu har hon vilat, men om en vecka är det maggan igen, ska försöka få lite film då :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Haha, efter att ha gått igenom lite bilder när jag hoppar så inser jag att jag - inte alltid - men väldigt ofta, får till en helt...
2
Svar
24
· Visningar
9 196
Senast: MoCa
·
Ridning Hej, nu ska jag få hem min foderponny om ett par veckor. Hon är en superfin tjej på 7 år som är superpigg på att hoppa. Jag verkligen...
Svar
12
· Visningar
1 813
Senast: blomman123
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 380
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka