Bra hoppsadel! Tipsa!

Sv: Bra hoppsadel! Tipsa!

Jag har haft butet till mina hästar i flera år och jag har aldrig haft en häst med ryggproblem. Inte heller dom jag känner som har butet sadlar har haft några problem, så det där stämmer nog inte så bra.

Butet skulle jag ALDRIG ens ta emot gratis. Har sett för många hästar med rygg problem som haft just butetsadel. Har hört mååånga som sagt samma sak. Så butet är INTE att rekommendera !!!

Det är väl som med alla sadlar att dom måste PASSA HÄSTEN, många köpare har nog varit mer fixerade vid märket än vid passformen på sadeln.

Jag har själv köpt/sålt och bytt ut 3 av mina Butet sadlar innan jag hittade dessa två som passade de hästar jag har nu. oavsett vilket märke man rider i så MÅSTE sadeln PASSA BÅDE HÄST och RYTTARE annars blir det inte bra!

Det är väl som med alla sadlar att dom måste PASSA HÄSTEN, många köpare har nog varit mer fixerade vid märket än vid passformen på sadeln.

Jag har själv köpt/sålt och bytt ut 3 av mina Butet sadlar innan jag hittade dessa två som passade de hästar jag har nu. oavsett vilket märke man rider i så MÅSTE sadeln PASSA BÅDE HÄST och RYTTARE annars blir det inte bra!

:bow::bow::bow:

Självklart är det så som du säger. Det är den mörka sidan av märkeshysterin, att folk inte lär sig hur saker ska se ut när dom passar och inte bara när dom snygga!

Nu vet jag att du inte skrev bates men å andra sidan så är det väldigt många som använder just den sadeln till hoppiga unghästar eftersom det är väldigt bra grepp i den och flexibla stöd

Annars är det betydligt dyrare sadlar som du får titta på tex Equipe, Prestige (dyrare mod sas) etc

Jag kan rekomendera Kieffer Excellent Beerbaum Competition. Mycket skön sadel med bra stöd! Trivs super med min!

Nu vet jag att du inte skrev bates men å andra sidan så är det väldigt många som använder just den sadeln till hoppiga unghästar eftersom det är väldigt bra grepp i den och flexibla stöd

Unghästen jag rider har en Bates cair(vet inte vilken modell riktigt?). Hon är lite hoppig emellanåt men greppet och komforten är oöverträfflig så jag gillar den verkligen.

Nej, det var en Kieffer Inn AT vi har, nu har jag kollat :laugh:

Jag föreslår Prestige Appaloosa. Super sköna men ger inge direkt stöd till en studsig häst. Rider jag in eller rider knepiga hästar åker Stübben siegfrieds på. :)

(Ett annat alternativ till en "hoppig" häst är dressyrsadel.)

det går lite dåligt att hoppa i en dressyr sadel..

Inte menat att du ska hoppa med dressyrsadel. Är hästen "hoppig" och "studsig", sitter man där man ska med en dressyrsadel. I alla fall för mig.

Ett tips ta ut en sadelprovare och prova ut sadel så du vet säkert att den passar innan du ger dig in i djungeln:)

Jag provade sadlar i ett år provade säkert 25 märken innan jag gav upp och insåg att jag var tvungen att köpa en ny specialbeställd sadel till min häst.

Har du en häst med "vanlig" rygg passar en vanlig standard sadel och du kan då köpa en lika dan begagnad sen.

Men det är jätte viktigt att få den rätt utpassad för det är jätte viktigt att sadeln passar hästen.

Jag blir jätte arg när jag ser alla sadelprovartrådar:crazy: tänk så många hästar som går med opassande sadlar inte skulle väl du gå ut med för trånga skor på långpromenad?

Nu ville ju inte du veta vad som kan passa utan ville bara ha tips så ta inte mina ord för hårt.

Lycka till med sadeln:laugh:

Butet skulle jag ALDRIG ens ta emot gratis. Har sett för många hästar med rygg problem som haft just butetsadel. Har hört mååånga som sagt samma sak. Så butet är INTE att rekommendera !!!

Jaa och det borde ju ta om någon ha koll på trasiga hästar, troligen har du väl sålt någon som har haft en butet? :grin:

Jag gillar verkligen butet (har inte hört det om ryggproblem dock), men den är ganska platt så kanske ej det bästa greppet. Min är dessutom väldigt blank i lädret eller vad man ska säga, kan också bli glidigt.

hej! Har en butet som hangt med i manga ar som ar kanon! Rider da o da i en Santa Cruz, ar mycket billigare men ar ocksa en helt OK sadel enligt mig!:)

Till Token: Jag rider ca 8 hastar per dag i butet och ingen av dem har ont eller ommar av min sadel, sjalv har jag AAAALDRIG hort nagon saga det du sager.

Jag rekomenderar Globus Clic hoppsadel! Det är bara så kön att rida i! Den är "djup" att sitta i så man får bra stöd om man har en studsig häst, (det har jag). Man kan rida dressyr i den utan några som helst problem, och att hoppa i den är underbart :)! En mycket prisvärd sadel! Har sett att det finns några begagnade till salu på hastnet.se, och dom är inte dyra heller om man vill ha en ny. Så den rekomenderar jag verkligen :banana:! Lycka till :)!

bruno delagarge helt klart, helt underbar att rida i supergrepp och man får en natruligt bra sits. Dock DYRA

Liknande trådar

Utrustning Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star...
Svar
7
· Visningar
1 349
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar