Bra hö - lättfödd ponny

A

Amarone

Har en ponny hemma som är lättfödd!
Årets hö är ganska energirikt så jag kommer ta bort kraffodret hon fått tidigare, och bara ge mineraler, men då undrar jag om jag verkligen kommer få i henne det?
Funderar på att ge henne lite betfor tillsammans med mineralerna.
Eller finns det något bra helfoder som passar ponnies?
Hon rids inte utan är en glad pensionär.

Sv: Bra hö - lättfödd ponny

beror på hur vilken typ av form det är på mineralerna, är den glad i mat kan du skaffa mineraler i pellets form och ge, kommer nog garanterat äta om den är glad i mat:D

En näve havre för att få ner mineralerna spelar nog ingen större roll. Lite betfor är väl inte heller fel - det är gott och dessutom bra för magen, särskilt under icke betessäsong. Har du räknat på fodertaten, förresten? Om du har ett riktigt bra hö kanske du inte ens behöver ge mineraler.

Jag har räknat på foderstaten och jag behöver komplettera med mineraler.

Trådkapning! Istället för att starta en tråd till.

Fick min analys idag. Inte bra, för mycket energi och för lite protein.
Jag får helt enkelt inte ihop en bra foderstat! Energibehovet är mer än täckt (och hästen bantar, perfekt va?) på fem kilo hö, medan proteinet måste upp en bit till.
Köp lucern, tänker man, det vore ju bra. Men jag har inte råd. Enda stallplatsen jag hittade när jag flyttade hit var en helinackordering som äter upp min ekonomi (visserligen behöver jag inte fundera på hö/halm/spån/betfor, men det kostar på när man har en inkomst på 2700/mån), och om lucern skulle funka i foderstaten skulle jag vara tvungen att mer eller mindre plocka bort höt.

Läste någonstans om blötläggning i omgångar av hö, att det skulle få bort lite energi eller hur det nu var. Stämmer detta? Finns det några siffror på hur mycket det påverkar, om det nu gör det?

Läste någonstans om blötläggning i omgångar av hö, att det skulle få bort lite energi eller hur det nu var. Stämmer detta? Finns det några siffror på hur mycket det påverkar, om det nu gör det?

Om du lägger höet i blöt så försvinner en del av det lättlösliga sockret. Men jag vet inte om det är meningsfullt att göra det för att få ner energin. Det löser antagligen ut en del annat också och är ganska besvärligt och tråkigt att hålla på med. jag har inte siffrorna i huvudet men kan ta reda på det.
Soja är ett billigt alternativ om du vill ge mer protein. Kanske byta ut en del av höet mot halm?

Min medryttarhäst får mineraler som är baserade på växtdelar/örter, jag har smakat på den själv och den är faktiskt god (om än lite knastrig). Blandar med en skivad morot och en halv dl vatten, pållen smaskar i sig det med mycket god aptit. Det kanske skulle funka även med de mineraler du vill använda?

Jo, men då blir det alldeles för lite protein och fortfarande på tok för mycket energi. Han får halm på fri tillgång nattetid (inget hö), äter runt 1-2 kg.
Soja är jag inte så förtjust i, men jag har räknat på det.
Det funkar om jag plockar bort all halm och minskar höt till 4 kg. Men det är för lite till en fjord/island.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12