Sv: Bra första häst?
Vad anser ni alla trevliga hästmänniskor. Jag har aldrig tidigare haft en egen häst men skall nu kanske ha en fjording på foder. Har fjärilar i magen och tankarna snurrar, klarar jag av det.
Har hästkunniga folk omkring mig och i samma stall. Hur skall man gå till väga om man vill lära sig att sköta en egen häst? För jag vill ju verkligen lära mig
Mvh Åza
Nästa gång jag köper en bil, ska den vara blå. Vilken sort det är spelar ingen roll, bra den är blå... sen om den inte har motor, om växellådan är sönder, eller om den är helrostig eller utan ratt spelar ingen roll... Bara den är blå.
Det är nästan svaret på din fråga.
Det går inte att specificera en HÄSTRAS som bra förstahäst. Det är individen du ska söka efter.
Jag har träffat fjordingar som varit som värsta handikapphästen och fjordingar som varit rena vildhästar, som kastat av ryttare på löpande band och varit allmänt stökiga i stallet.
Jag har träffat fullblod som varit som värsta handiikapphästen och fullblod som varit rena vildhästarna
Jag har träffat halvblod...
Jag har träffat nordsvenskar...
Jag har träffat shettisar...
Jag har träffat dartmoorponny...
Jag har träffat arabhästar...
Jag har träffat ridtravare...
Jag har träffat...
Vill du få tag på en riktigt bra förstahäst, ska du tala med din ridlärare, eller någon riktigt god vän med bra hästvana som kan följa med dig och titta på hästar. Sen är det inte RASEN du ska titta efter utan individen. Du känner när du har hittat rätt.
Lycka till.
När det gäller att lära sig ta hand om sin häst, kommer man långt om man VÅGAR fråga stallkompisarna och inte bara läser här på ett internetforum. Vi som sitter här, kan och vet allt. Vi har ju inte sett dig, din häst, ditt stall och så vidare. Utan dömer bara utifrån vad vi ser och VILL se..
som man ofta märker här på sidorna.
Lita på ditt eget goda omdöme, läs böcker, ställ hovslagare och veterinär mot väggen när de är på besök. De är vandrande uppslagsböcker och SER när man är hästmänniska och inte.