Bra första häst?

Å

Åza

Vad anser ni alla trevliga hästmänniskor. Jag har aldrig tidigare haft en egen häst men skall nu kanske ha en fjording på foder. Har fjärilar i magen och tankarna snurrar, klarar jag av det.:confused: Har hästkunniga folk omkring mig och i samma stall. Hur skall man gå till väga om man vill lära sig att sköta en egen häst? För jag vill ju verkligen lära mig :)

Mvh Åza

Sv: Bra första häst?

Vete fasen om en fjording är en bra förstahäst :angel: Men är man lika envis, stark osv så :-) Min första delfoderhäst var en fjording, oj oj oj vad han lärde mig mycket kan jag ju säga ;)

Mitt tips är väl att låna en massa böcker i ämnet hästvård, hästhantering, häst & människa på biblioteket och läsa en massa. Förkunskaper och sedan learn by doing brukar vara ett bra koncept :)

Jag ska ge lite blandade svar: har stött på fjordingar som varit jättetrevliga och superfina läromästare men hästar, som de individer de är, är givetvis olika. Fjordingar rent generellt kan vara såväl envisa som starka också. Att du har duktiga hästmänniskor runt dig är en förutsättning för att skaffa 1:a hästen tycker jag, mycket "djurplågeri" sker tyvärr av ren okunskap (som exempel kanske inte ägaren vet hur ofta hästens ska verkas, avmaskas eller märker koliksignaler). Läs på i några hästböcker innan, rekommenderar jag, som till exempel Hästhållning i Praktiken, så du får lite kött på benen.

Tack för era svar. Jag var faktiskt på biblioteket igår och lånade en massa böcker :) Det är inte min första kontakt med hästar men dock aldrig haft en egen förut därför lite nervös. Att fjordingar är envisa det är något som jag vet, red på en ridskola som bara har fjordingar en termin, men sen finns det även de fjordingar som inte är så :)

Vad anser ni alla trevliga hästmänniskor. Jag har aldrig tidigare haft en egen häst men skall nu kanske ha en fjording på foder. Har fjärilar i magen och tankarna snurrar, klarar jag av det.:confused: Har hästkunniga folk omkring mig och i samma stall. Hur skall man gå till väga om man vill lära sig att sköta en egen häst? För jag vill ju verkligen lära mig :)

Mvh Åza

Nästa gång jag köper en bil, ska den vara blå. Vilken sort det är spelar ingen roll, bra den är blå... sen om den inte har motor, om växellådan är sönder, eller om den är helrostig eller utan ratt spelar ingen roll... Bara den är blå.

Det är nästan svaret på din fråga. :rofl:

Det går inte att specificera en HÄSTRAS som bra förstahäst. Det är individen du ska söka efter.

Jag har träffat fjordingar som varit som värsta handikapphästen och fjordingar som varit rena vildhästar, som kastat av ryttare på löpande band och varit allmänt stökiga i stallet.

Jag har träffat fullblod som varit som värsta handiikapphästen och fullblod som varit rena vildhästarna

Jag har träffat halvblod...

Jag har träffat nordsvenskar...

Jag har träffat shettisar...

Jag har träffat dartmoorponny...

Jag har träffat arabhästar...

Jag har träffat ridtravare...

Jag har träffat...

Vill du få tag på en riktigt bra förstahäst, ska du tala med din ridlärare, eller någon riktigt god vän med bra hästvana som kan följa med dig och titta på hästar. Sen är det inte RASEN du ska titta efter utan individen. Du känner när du har hittat rätt.

Lycka till. :bump:

När det gäller att lära sig ta hand om sin häst, kommer man långt om man VÅGAR fråga stallkompisarna och inte bara läser här på ett internetforum. Vi som sitter här, kan och vet allt. Vi har ju inte sett dig, din häst, ditt stall och så vidare. Utan dömer bara utifrån vad vi ser och VILL se.. :angel: som man ofta märker här på sidorna. :devil: Lita på ditt eget goda omdöme, läs böcker, ställ hovslagare och veterinär mot väggen när de är på besök. De är vandrande uppslagsböcker och SER när man är hästmänniska och inte. :bow:

Kan inte annat än o hålla med! Bra skrivet!

Hästar är individer, de är olika oavsett ras. Det är upp till dig att ärligt tänka efter vad du kan och kan klara av.

Fråga mycket hela tiden. Be andra visa och berätta hur man gör. Efterhand lär man sig att sköta sakerna själv.

ett annat alternativ är ju att vara medryttare eller delfodervärd så får du vara med mkt och lära dej mkt om hästens dagliga vård. och sedan köpa en egen häst.. men som ngn skrev så är det ju jätte bra att du har hästkunnigt folk runtikring dej..

lycka till iaf:D

Som IngelaH sa, så är det så olika från häst till häst, man kan inte döma en hel ras.

jag uppfatta av ditt inlägg att du inte har så mycket erfaranhet, kanske skulle det vara bäst att vara "medryttare", eller att du följer med ägaren till hästen ett tag och lär dig lite innan du tar hem hästen till dig själv, även om det finns många kunniga människor runt dig så är det ett stort ansvar att ha häst som man måste ta hand om varje dag hela året.

Jag skaffa själv häst väldigt tidigt, men min mamma har ridit sen hon var liten och var med mig i stallet alltid i början, när jag kunde sakerna själv så släppte hon mer o mer att jag själv fick ta in henne och fixa mat osv, alltså, när jag fick min första häst var jag igentligen inte redo för det ,men eftersom jag hade min mamma som kunde massa om hästar var med mig så lärde hon mig samtidigt som jag gick på ridskola.

Mvh Åza

En bra första häst är snäll, väluppfostrad och försöker göra det den tror du vill.

En bra läromästare är snäll men lurig och gör rätt när du gör rätt.

Vilket vill du ha?

Rent spontant så säger jag nej till fjording som första häst, även om jag älskade min fjording så det gjorde ont.

Fjordingar är som småbarn, de måste hela tiden kolla, kan jag göra så? kan jag komma undan med det här? och vips så kan de ha tagit över:crazy:

Fjordingar bockar gärna av glädje på galoppturen och i hagen, är du med på det?

Fjordingar blir verkligen som ett upp och nervänt U när de bockar:crazy:

Tyvärr går det inte att jämföra hästar som går på ridskola med privat hästar, även en fd ridskolehäst blir helt annorlunda som privathäst.

Men fjordingar är underbara:love::love: kommer alltid att minnas min älskling med glädje:love::love::love:

fortfarande är det från häst till häst ... :smirk:

Bättre svar än det Ingela gav kan du väl knappast få.

Det låter som du är väldigt "grön" borde du inte försöka lära dej lite mer innan du skaffar egen häst? Ta inte illa upp det är bara en fråga. Visst kan man lära sej under tiden men frågan är väl hur bra det blir har du 6 st stallkompisar att be om hjälp så blir det ju säkerligen 6 st olika sätt att sköta en häst och som alla hävdar är det enda riktiga.:crazy: Ok ok jag är väl lite synisk men jag har förr varit inackorderad i så många år så jag vet hur det brukar vara.

Men jag ska inte vara den som inte önskar dej lycka till och jag hoppas att det blir bra och att du får mkt glädje av hästen.

För att förklara min hästerfarenhet så började jag pyssla med hästar vid sex års ålder och red sedan fram till sjutton års ålder men aldrig på ridskola utan ut i skogen på allt från shettis till travare. Jag har nu återupptagit intresset hästar och för att lära mig allt så har jag börjat på ridskola. Dock har vi ingen teoretisk utbildning på denna ridskola och skall jag lära mig allt så kommer det att ta hundra år om jag skall rida en timme en gång i veckan utan praktisk erfarenhet. Upp på hästryggen, rida och av. Jag kommer att stå i samma stall som tre andra hästtokiga människor. Fjordingen vi talar om är 27 år gammal. Själv är jag 26 och vet fullt ut vad detta innebär men såklart klarar jag inte av det så är jag inte så dum att jag låter hästen lida. Är det något jag inte känner mig säker på så är det klart att man rådfrågar någon innan.

Åh, en Gotlänning ;) (PM:a gärna). Lycka till med hästen. Har du bara hästkunniga runt dig och vågar fråga så ska det nog gå bra :)

Hej Åza!

Här har du en till likadan galning som du själv är!!!

Jag red några år när jag var ung/liten. Sedan tappade jag intresset helt. Tycket mycket om hästar men inte så att jag egentligen ville ha en... ville mest bara titta på dem.

Sedan var jag på turridning några gånger. Förälskade mig i en nordis som gick med på turridningen och då var första gången jag tänkte tanken att "jag önskar att hon var min häst". Men slog förstås bort tanken igen.

Sedan trillade jag av när jag var på turridning och det förändrade allt. Jag ville hastigt och lustigt lära mig att rida och jag ville rida mer!!! Då hittade jag Blossom som jag kunde få vara medryttare åt. Ett shiresto på 182 cm som jag red en gång i veckan. Sedan fick hennes matte barn och jag tog hem Blossom på foder över sommaren. Hon blev kvar i femton månader...

Jag hade en liknande sits som du, jag kunde inte så himla mycket själv men jag läste på och frågade och såg framför allt till att skaffa fram en hel stab med folk som hjälpte mig och svarade på mina frågor.

Kunde jag så kan du! Nu är jag lycklig ägare till en alldeles egen liten shirekille och Blossom har åkt hem igen. Men jag hälsar på henne ännu för hon är ju helt underbar :love:

Lycka till!!!

Håller med om att man måste gå efter INDIVID och inte ras men...Jag har haft en del olika hästar genom åren och har precis som schelin shire och jag måste säga att trots sin storlek så är faktiskt en shire en bra nybörjarhäst. De är snälla, lugna och lättlärda. Allt hänger på vad du vill med din ridning längre fram. Vill du tävla hoppning i elitnivå så är ju så klart shiren inget för dig men vill du ha en häst som du kan ha kul med och tävla lite för skojs skull så passar en shire alldeles utmärkt. Tävlar själv gallopp med en av mina.
SampfordsBettina03.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Shire är väldigt fina hästar men har tyvärr lite fobi för stora hästar då det låser sig direkt för mig. Allt detta efter en avåkning :crazy: jag håller mig till de lite mindre hästraserna. Jag har nu iallafall varit och tittat på fjordingen och skall flytta honom till stallet imorgon :) jag är fortfarande lika nervös hur det kommer att gå, men hästens ägare kommer att vara i stallet och sköta sin andra häst ibland och ägaren till stallet bor in på knuten och en andra massa att rådfråga. De vet om min situation och accepterar den och är villiga att hjälpa till så då borde det inte bli några större problem. Men fjärilarna i magen kommer att vara kvar där ett tag tills jag känner mig helt säker. Men är man bara villig att lära sig som jag är så borde det inte bli några problem. Tacka vet jag hjälpsamma människor :banana:
Min nya älskling heter zingo är en väldigt mysig gammal herre :love:

//Åza

grattis till zingo och hoppas att allt går bra för er!:)

Grattis!

Och du, glöm fjärilarna ett tag och var bara GLAD!!! När jag stod och bara tittade på min foderhäst och konstaterade att det i alla fall finns EN helt perfekt varelse i världen så var lyckan det enda jag kände. Jag hade precis som du total uppbackning av ägaren och av andra runt om mig och folk är väldigt hjälpsamma när en nybörjare är orolig :bow:

Ge Zingo en puss från alla oss som önskar er lycka!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama