Ewelina

Trådstartare
Nu har jag läst massor om hur hästen ska gå om den går i en riktig form, att man inte kan rida om man rider på graman o.s.v
Jag rider på graman ibland, med stor försiktighet och undrar varför det är så livsfarligt? Går min häst i riktig form?

VitoRedigerad1.jpg

axel060611001.jpg

axel060611005.jpg

Vito007.jpg

30355acc.jpg

Tack på förhand/ Ewe

Sv: Bra form?

Nej det gör den inte, den går (av bilderna att döma) på bogarna med sänkt rygg.. Försök att rida den bakifrån och fram istället för tvärtom. Sista bilden är bäst tycker jag..
En enkel sak du kan göra för att få lite bättre förutsättningar är att sadla längre bak så att du slipper sitta på bogbladen!
Fin häst!

Nirak

Det är svårt att rida honom bakifrån eftersom att han inte är så pigg ;) Men jag sadlar så att sadeln sitter korrekt, enligt min ridlärare. Men jag kan ju alltid prova att lägga den längre bak.. Dags att skaffa ny sadelgjord isf :D

Håller med NiraK om hur du borde rida.

På denna bild ser man att du sadlar för långt fram också. Prova att sadla lite längre bak.
axel060611001.jpg

Lycka till!

/Sanna

Det är svårt att rida honom bakifrån eftersom att han inte är så pigg ;) Men jag sadlar så att sadeln sitter korrekt, enligt min ridlärare. Men jag kan ju alltid prova att lägga den längre bak.. Dags att skaffa ny sadelgjord isf :D

Varför är det svårt? Då borde det ju vara lättare att lägga ur handbromsen och rida på honom med sätet?
Svårast tycker jag är med hästar som "vill springa på framåt".. då kommer man gärna i ett läge där man vill bromsa i handen!
Lätta av framtill och rid bakifrån och fram. Din tränare kanske kan hjälpa dig med det?
Sadeln ligger inte korrekt på bilderna, men det är ju möjligt att du sadlar korrekt och att den sen glider fram? Sitter den bra på hästen? Kan vara värt att kolla upp om den åker fram vid ridning! :)

Nirak

Jag har inte kvar någon av dom sadlarna som är på bilderna, dom passade inte så de kan du ha helt rätt i ;)

Men asså det är svårt att beskriva hur han är att rida, han absolut inte pigg och inte jätteseg heller, men han är definitivt för seg. Det är ju lättare att rida en häst som är pigg och få energin bakifrån och uppåt :)

jaa.. alla är ju olika :D De e ganska synd att vito är så svår att få i rätt form eftersom att han är en väldigt fin häst annars :crazy:

förresten, han har ganska "hög bakdel" kanske det som gör att de blir så svårt :S

Du har ju iofs. ställt hästen i ganska ordentlig nedförsbacke så det är ju rätt svårt att avgöra hur överbyggd den egentligen är! ;) :p
Hästen är desustom uppställd med bakbenen närmare kameran och det lurar ögat..
Jag tror inte att den är så extremt överbyggd.. dock väldigt sänkt i ryggen. Med mer muskler kring manken/bogen /halsens överlinje och överlinjen i stort så tror jag att den kommer att se ganska proportionelig ut.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Nej det gör den inte, den går (av bilderna att döma) på bogarna med sänkt rygg.. Försök att rida den bakifrån och fram istället för tvärtom. Sista bilden är bäst tycker jag..
En enkel sak du kan göra för att få lite bättre förutsättningar är att sadla längre bak så att du slipper sitta på bogbladen!
Fin häst!

Nirak

Instämmer, sadeln/sadlingen gjorde också att ryttaren hamnade i en väldig bakvikt. Nödlösning, skulle kunnat ha varit en kilpad, eventuellt.

Och så vill jag lägga in en "brasklapp". Varöför, jag undrar varför, tror man att graman är en bra väg till rätt form på en häst om man har svårt att få bjudning i hästen från början :confused: . A och O i vägen till rätt form, är att man får hästen att bjuda framåt.

Men som sagt, en väldigt fin häst! :)

Hästens form kommare ALLTID bakifrån, släpp koncentrationen på vart du har huvudet! Leta efter bakbenen i stället, spårar han eller kanske kan släppar ytterbak, vill inte trampa in med inner bak på böjtspår? Ta hjälp av tränare och korregera hästens bakben och följsamhet, hästen ska reagera direkt då du ber den t.ex. öka eller minska en volt. Du ska kunna vända över ridbanan utan att röra på handen.

Alltid grunder först, Man kan inte göra I J K om man inte gjort A B C först ;)

/Waco som ridit endast basic, basic i helgen ;)

nej, din häst går inte i korrekt form, den behöver komma igenom ryggen, börja arbeta med bakbenen, varför ska du rida med gramman för att få ner huvudet på den när du inte ens har framåtbjudningen på hästen?

du använder gramman på hästen för att du tycker att hästen är svårt att få på tyglen, men hästen är svår att få på tyglen för att den inte är genomriden ordentligt, ni har kommit in i en ond cirkel där..

nej, din häst går inte i korrekt form, den behöver komma igenom ryggen, börja arbeta med bakbenen, varför ska du rida med gramman för att få ner huvudet på den när du inte ens har framåtbjudningen på hästen?

du använder gramman på hästen för att du tycker att hästen är svårt att få på tyglen, men hästen är svår att få på tyglen för att den inte är genomriden ordentligt, ni har kommit in i en ond cirkel där..

TS: Lyssna på Lancet - du har fått utmärkta synpunkter och råd!

:bow:

Fin häst!

Nirak

håller med dig i allt. frågan är om inte sadeln ligger i bakvikt, men det kan ju bero på att sadeln ligger för långt fram.

Skulle nog funderat på att byta ridlärare också.. inte bara sadel..

Nirak

Precis min tanke :bow: En bra ridlärare ska inte bara se till att eleven rider rätt. Allt annat runt om som hovar, utrustning och hästens allmänna hälsa är såna saker jag tycker en ridlärare är skyldig att säga till om ifall nåt inte stämmer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka