bra för mage å tarm

Sv: bra för mage å tarm

Om tarmfloran är ur balans kanske vore bra att byta ut den med hjälp av Colicure,läste att en häst med eksem blivit av me de efter att de bytt tarmfloran på hästen,"hälsa kommer innefrån",Titta på www.aubiose.se
Där finns all info om Colicure...

Ge hästen vanlig bakjäst:) 1 paket/dag (50 gram) upplöst i lite vatten, funkar super och får magen att må utmärkt:banana:
Dessutom är det billigt:D

Ge hästen vanlig bakjäst:) 1 paket/dag (50 gram) upplöst i lite vatten, funkar super och får magen att må utmärkt:banana:
Dessutom är det billigt:D

låter intressant... har en häst som varit lös i magen ett tag, kanske skulle vara värt att testa... finns det några biverkningar eller risker??

nej jag ger inget som jäser i magen på henne, ska man ge jäst så ska denna varit jäst innan man ger den till hästen. Jag ger foderjäst till henne varje dag.

Jag har en eksemhäst. Han får alger från Alg-Börjes och Kiselguhr. Det har gjort underverk med honom. Sen under sommarhalvåret har jag täcke på honom alltid. Jag tvättar honom regelbundet och smörjer med Equielotion som både är mjukgörande o klådstillande.

Probimin är en bakterie kultur som återställer balansen i magen på hästar ( och människor).

låter intressant... har en häst som varit lös i magen ett tag, kanske skulle vara värt att testa... finns det några biverkningar eller risker??

Ja testa det fungerar jättebra på min häst:) det räckte att hon inte åt upp en dag så var det komockor i boxen:(
Men så länge hon äter den så är hennes mage bra:banana:
Några biverkningar finns det inte vad jag vet, har fått rådet av en välkänd vetrinär. vet att endel uppfödare använder det också, det är det ämnet som är avdödat i foderjästen som är bra för "taskiga" magar tror det heter pektin men är osäker:)
Dessutom slipper man problemet med skyhöga protein mängder som man får av foderjästen:)

Senast ändrad:

Aloe Vera har jag hört? Det renar och läker dessutom.

Hej

Prova Profeed. Det har hjälpt min häst som har haft problem med magen. Du kan läsa mer om profeed på www.profeedshop.se.

Hoppas din ponny snart mår bättre.

Det har nyligen gjorts en stor studie om sommareksem vid SLU och de slutsatser man kunnat göra där är att det enda som hjälper eksemhästarna är att hålla knotten borta från dem. Det allra bästa är eksemtäcket.
Ja, det är bra med en mage och tarm i balans, men är kroppen redan överkänslig mot svidknotten så spelar just det nog ingen större roll.

Ni som ger alger, jag hoppas att Ni läser och begrundar det som HelenaHandberg och Peter Lundin skrivit där om algernas bieffekter...

Och jag hoppas att ALLA här vill sina hästar det bästa och i första hand följer de råd som baseras på aktuella forskningsresultat i stället för att använda sina egna hästar som försöksdjur för diverse mer eller mindre verksamma huskurer!

Fast min får eksem utslag av gräset, hon blir dålig av det goa gröna på sommaren, jag vet att det låter jättekonstigt, men jag har en gräsallergiker. knotten förvärrar situationen när de är runt henne, men hon står i grushage med skydd/lada å har täcke på sig jämt.

Även fast hon står i grushage så får hon ändå i sig lite gräs, växer ju upp lite på vissa ställen.
Då blir hon dålig.

Fast jag sätter en hundralapp på att det är knotten i gräset hon reagerar på, inte gräset! Om hon var allergisk mot gräs skulle hon ju inte kunna äta hö heller? Hö är ju gräs minus vatten. HH

Jag har en eksemhäst. Han får alger från Alg-Börjes och Kiselguhr. Det har gjort underverk med honom. Sen under sommarhalvåret har jag täcke på honom alltid. Jag tvättar honom regelbundet och smörjer med Equielotion som både är mjukgörande o klådstillande.

alger och kiselguhr gör verkligen underverk på ALLA hästar:bow:

Fast min får eksem utslag av gräset, hon blir dålig av det goa gröna på sommaren, jag vet att det låter jättekonstigt, men jag har en gräsallergiker. knotten förvärrar situationen när de är runt henne, men hon står i grushage med skydd/lada å har täcke på sig jämt.

Även fast hon står i grushage så får hon ändå i sig lite gräs, växer ju upp lite på vissa ställen.
Då blir hon dålig.
Har hon klåda överallt på hela kroppen eller bara i man och svans och däromkring?
Det är nämligen så att om det är gräsallergi (eller allergi mot annat foder) så är klådan lokaliserad ÖVERALLT på hästen, är det knotten som är orsak så är det runt man och svans. Detta VET man säkert, eftersom det är just där som svidknotten sätter sig och biter! Och inga andra insekter biter just på detta sätt. Och födoämnesallergi lokaliseras inte på det sättet...
Källa: Hans Broström, SLU, vid föreläsning på Hippocampusdagarna i höstas.

Fast jag gjorde ett test en sommar, hästen fick gå i grushage in på ca mitten på juni, andra sommrar har hon altid stått i jord/lite gräs hage. Jag släppte henne då från att ha varit i grushage några månader till gräs å dan efter när jag kom så hade de blommat ut stora svullnader å klådan var extrem. Knotten hade redan kommit några veckor innan de.
Så det är något i gräset/marken som hon kraftigt regerar på+ att knotten inte gör det lättare för henne när det kliar

Ja det är ett känt faktum att eksemhästarna blir bättre i grushagar. Knott gillar inte grus. Mängden knott i grus miljö är flera 10potenser lägre än mängden knott vid jord. Ett försök du kan göra är att låta hästen stå på stall några dygn när det är mkt knott ute och mata henne med gräs. HH

Liknande trådar

H
Foder & Strö Lång historia kort ... Min lillkille hade kolik idag :( vet fick komma ut och vi fick bukt på de hela. Hans mamma är en kolikhäst, har...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: asahes
·
H
Foder & Strö Jag ger min häst biopromin... För min "foderhjälp" sa att det var väldigt bra så skulle vara kul om någon annan visste lite mer om det...
Svar
3
· Visningar
2 270
Senast: oki
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka