Bra foderstat?

Elisha

Trådstartare
Jag har ett sto, 8 år (fyller 9 i juni), 164 cm i mkh, i hennes stam finns: oldenburger, hollsteiner, hannover, angloarab och fullblod, hon är IMP från Tyskland. Hon är högrest, långbent och nätt kroppsbygnad (ser ut som ett fullblod och är svårfödd). Hon rids varje dag (ibland vilodag), normal-hårt arbete. Hennes foderstat per dag:
9 kg hösilage
2,5 kg kraft grund
2 L lusernpellets
2 dl mineral blå

Analys:
Provtyp: Ensilage
Djurslag: Häst
Provets märkning: Hösilage 1:a skörd, bergaholm

Näringsinehåll till Häst

Torrsubstans: 82 %
Smältbart råprotein: 31 g/kg foder
Energi, foder: 7.7 MJ/kg foder
Råprotein: 73 g/KG Torrsubstans
Smältbart, råprotein: 37 g/Kg torrsubstans
Energi: 9.0 MJ/kg torrsubstans

Det är ett väldigt bra hösilage i år.

Är det en bra foderstat? Jag anser det, hon går bra på det men vad tycker ni? (KAN INGENTING OM ANALYSER);)

Sv: Bra foderstat?

Det går just inte att tycka någonting, det krävs lite mera värden. Dels Ca samt P och Mg, dessa värden är viktiga för en foderstat.
Det man kan se just nu är att intaget av smrp ligger på 579 och Mj på 105,6 vilket gör en kvot av knappa 5,5.

What??
Har du ett hösilage med ts på 82%??
Är du säker på att det stämmer?
Det är nästan samma ts som hö...

Fanns det med några värden på kalcium fosfor magnesium i analysen?

Citat från den nålade tråden!
"Vi och många andra har även ansett att foderforumet ofta svämmar över av trådar om foderstater för enskilda specifika hästar.

Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion.
"

Så denna tråden kommer att åka bort så fort moderator får syn på den! Om du vill ha hjälp så är ett tips att PM:a någon av de som brukar svara här på foder...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar