Bra Foderinnehåll?

Luchador

Trådstartare
Har nu börjat leta efter nytt hö/hösilage och undrar lite vad ett bra hö/hösilage innehåller?!

Hur mkt protein bör det vara?
Har nämligen en häst som har lätt för att bli smal. Vilka värden rekommenderar ni?

Sv: Bra Foderinnehåll?

Man bör alltid eftersträva att grovfodret har en kvot på 6 eller däröver. Jag har helst ett grovfoder med låga värden och en kvot på 6 eller över. Detta för att hästarna ska kunna äta så mycket strå som möjligt. Med ett grovfoder med höga värden men fortfarande kvot på 6 eller däröver kommer man snabbt upp i hästens behov av MJ/smrp men då kanske det ändå inte täcker behovet av strå.
Men det beror ju på om hästen är lättfödd eller inte. Med en svårfödd häst är det ju bra med höga värden. Med en lättfödd får man in vissa fall dryga ut med halm.

I mitt fall så handlar det ju om en svårfödd häst som gått på 10-15 kg HÖ... Därför lite orolig vad jag ska ge för hösilage då man ofta måste fodra med större givor av detta. (vi hade bra hö men vet inga exakta siffror)

nu är jag ingen klippa på foderanalyser utan tar hjälp av en vännina, men mitt något svårfödda halvblod klarar sig fint på fri tillgång av ett hösilage som innehåller råprotein-100 gram och mj-10.7/kg ts. har jag inte räknat helt tokigt så blir det en kvot på ca. 9.3. han äter ca. 20 kg/dygn på lösdrift. något mindre då han stått på stall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Hello
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka