Bra foderböcker?

Molekyl

Trådstartare
Hejsan. Sitter här med en bok om hästens utfodring som är från, tja... nästan stenåldern... eller iaf från när pappa höll på med hästar (för 25 år sedan)
Undrar därför om någon har några förslag på några lite nyare litteratur som är bra?!

/Malin

Sv: Bra foderböcker?

Krafft har en bok som heter "Utfodrings-ABC, praktisk handledning i hästens utfodring"
Mkt bra bok!

Vet ej om den finns på Granngården.. Annars är det nog bara att ringa Krafft om du ej hittar den ngn annanstans...

C. Plancks och M.Rundgrens Hästens näringsbehov och utfodring, bra basicbok på svenska.
D. Frapes Equine Nutrition and Feeding, jättebra mer ingående bok på engelska.

1-4051-0598-4...halshugg mig inte om det är fel...försöker skriva en hemtenta samtidigt som jag är här...

"hästens näringsbehov och utfodring" är jätte bra, har lärt mig väldigt mycket från den.

därimot så tycker jag inte att KRAFFT's bok är speciellt bra...man får tänka på att det är dom själva som skrivit den. enligt dom finns det tex inget nagativt med pelletarat foder... ;)

Jag har väl inte så mkt till övers för Kraffts foderbok men jag har heller inget direkt emot pelleterat foder o tror inte på alla myter o skrönor.
Hästens näringsbehov o utfodring tar inte heller upp några nackdelar med pelletering.
PL

Senast ändrad:

Förutom Frape är Lewis: Equine clinical nutrition Williams and Wilkins bra även om den är från 90talet.Fördjupningar inom i stort sett alla områden finns i Advances in equine nutrition del 1-3 red Pagan Nottingham University Press på vilket förlag också Andrea D Ellis och Julian Hill i dagarna ger ut Nutritional physiology of the horse som jag tror blir en bok helt uppdaterad i området.

Peter – Frape är mkt billigare på nätet, köpte min från AD LIBRIS eller bokus. NUPs böcker är billigast direkt fr förlaget på nätet HH

Eftersom jag inte har lust att lägga ut pengarna själv så är jag beredd att ta merkostnaden för att kunna få på faktura. Egentligen är jag intresserad av ngt som är 99% aktuellt.
PL

Jag har inte heller så mycket emot pelleteratfoder, men enligt KFAFFT så verkar det som om pelleterat skulle vara Mycket bättre än allt annat, och att man deeeutom gärna ska ge 2-4 kg :D

Jodah! Jag har fått min från Granngården! Fast det behöver ju inte betyda att dn finns på alla Granngårdenbutiker.. :crazy:

Kraffts bok har jag redan. Det jag var ute efter var lite mer siffror än vad som står i just Kraffts.

I den jag har "Hästens utfodring" av ASTRA-EWOS står det bl.a. näringsvärde på div fodermedel. Hö är ju olika men kli och soja o sånt är ju ungefär lika från säck till säck. I boken är det även foderstater som som hästar i olika ålder och arbete ungefär bör ha.

Men tack för alla förslag! Jag ska kolla upp dem och se om jag hittar nåt bra.

/Malin

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?