Bra foder?

Nikkis

Trådstartare
Jag är inte så haj på detta med hundfoder om jag ska vara ärlig.:o Dock så är jag väldigt mån om min (schäfer)valpis som är 4 månader, så då är det bra att vända sig till hundbuke som kan detta bättre än mig och på så vis hjälpa mig lite.:idea:
Han käkar nu Nuttra Nuggets Puppy (torrfoder), det han fick med från uppfödaren och så har det bara fortsatt.

Han åt i början med god aptit men nu sparar han oftast på maten och småäter under dagen:cool:. Han är liiiiiiiite 'underhull' men det är säkert pga. spolmasken jag upptäckte hos honom för en vecka sedan, han var rätt full av dem och jag avmaskade direkt, nu är dom borta så det blir till att avmaska en sista gång om ca. en vecka.

Jag har även gett honom sen ca 10. veckors ålder Lax olja i maten, då han bytte tänder, päls, stabiliserade öronen osv-hjälpte han lite på traven mao:p

Min fråga är då, är NN ett bra foder, bör jag byta? Vilket foder rekommenderar Du isåfall och Varför?

//Nikkis

Sv: Bra foder?

Det är ju en hel djungen det här med hundfoder. Kan bara berätta mina erfarenheter, jag har Bravo färskfoder idag och det fungerar kanon, hunden bara älskar att få mat och han var dålig att äta i somras när det var för varmt.

Har en hund som gör nr 2 i mängder på nästan alla foder. Det enda fodret han går bra på är Axess. Världens billigaste foder. :D Nä, men iaf väldigt billigt. Säljs i 10kg säck - ca 70kr.

Vi provade det då min sambo hade en gammal kompis som arbetet på företaget som tillverkar det och han sa att de använder bra råvaror men ingen marknadsföring varpå priset är lågt. Jag har aldrig sett ngn marknadsföring övht av det fodret. Finns att köpa på Willys, VI mfl. Har tom hittat det på en bensinmack. ;)

Min hund blir väldigt fin i pälsen, han äter lagom mycket (fri tillgång) och blir jättebra i magen. Bajsar inte alls mycket så som han gör med andra foder. Pigg, glad, tycker mkt om fodret. Tom våra kräsna katter tycker om hundens foder och äter det hellre än sånt billigt strunt som folk annars brukar köpa till sina katter på ICA och annat - de får bara Nutro, RC och liknande.

Så det kan jag verkligen rekomendera. Om inte annat är det värt att prova. Har rekomenderat det till andra som också alla verkar ha blivit positivt överaskade. Men som sagt, marknadsföring brukar väl tillägnas mer än hälften av budgeten så bör ju marknadsförda produkter också vara nästan dubbelt så dyra som om det inte marknadsförs. :cool:

Det är ju en hel djungen det här med hundfoder. Kan bara berätta mina erfarenheter, jag har Bravo färskfoder idag och det fungerar kanon, hunden bara älskar att få mat och han var dålig att äta i somras när det var för varmt.

Men visst är det fryst? Har tyvärr ingen möjlighet att ge färskfoder då vi inte får ngn plats i frysen, annars hade jag kört på det direkt.:(

Näe, jag är skeptisk till lågbudget foder och tänker inte nedgradera mig från NN till det:p.
Valpis har även ingen problem med sin avföring heller.

Hundarnas aptit kan väl variera i olika åldrar?

Våran lille portiskille håller på att testa oss lite med maten. Jag försöker ha is i magen.

Han åt i början med god aptit men nu sparar han oftast på maten och småäter under dagen:cool:.

Om han har möjlighet till fri tillgång på foder skulle jag bryta den vanan. Ner med matskålden när det ska serveras mat. Äter han bara lite så plocka direkt upp skålen och servera inte för än nästa måltid.
Sedan fodrar jag bara en gång om dagen, nu ska valpar förvisso ha mat lite oftare men när han blir äldre kan jag rekommendera det om han fortfarande är kräsen.

Har själv en extremt kräsen hund som har matstrejkat riktigt länge när han inte fick den maten han behagade (mammas hemlagade).
Min reaktion? Då får man svälta! Nu äter han mycket glad i hågen sin hundmat som jag förvisso alltid toppar med ngn bit kyckling.

Så länge hunden är pigg, fin i päls/hud, muskler, hull, tänder/tandkött samt har normal avföring skulle jag inte byta foder.

Min hund får numer Orijen och det har han ätit i ca två månader. Innan fick han Doggy. Orijen är relativt dyrt, men å andra sidan så gillar jag inehållet. Jag bytte för att han kliade sig. Efter foderbytet har jag märkt saker som jag inte kunde tro berodde på fodret. Han har satt ordentligt med muskler och lagt påsig en del (hade problem med lite undervikt innan), ingen tandsten på långa vägar och tanköttet är jättefnt, han kliar sig inte och pälsen känns mycket finare.

Det där med hundmat är en djungel :crazy:

Ja det är frysta "hamburgare". Det är synd att det tar mycket plats i frysen, tar upp ca 1½ frysfack med en kartong.
Oftast har man ju en bit till återförsäljarna också och då vill man köpa lite mer åt gången.
Före det använde vi Royal schäferfoder och var nöjda med det också. Uppfödarna har använt Royal i många år och har aldrig haft problem över foder.

Jag gjorde så i början (att jag tog bort maten när han inte åt-men det var sällan det hände då han åt med god aptit) när han fick mindre portioner och 3ggr/dag. Nu får han 2ggr/dag i lite större portioner.
Bara nu idag så tog han några kulor och lät det va, och jag väntade 2½ h längre än vanligt innan han fick sin frukost så att han skulle bli riktigt hungrig-men icke.:cool:

'Gamlingarna' får också mat 1gång om dagen, och i början var båda kräsna då dom varit vana med gourme middag och kunde svälta i flera dagar. Men nu ställer jag bara fram maten och dom äter direkt, dom vet att svält inte lönar sig, ibland kan jag slänga i en sked blötmat för att 'lyxa' till det lite och då har valpis också fått lite blötmat och DÅ djääävlar åker maten i ett nafs!

Men jag ska ta bort maten så får han fint vara utan fram till middag om det inte duger för herrn:smirk::devil:

RC, visst finns det just för schäfrar också? Eller jag kanske minns fel... Men det skulle isåfall vara ngt för valpis, synd bara att vi hann köpa en 15 kg NN säck iförrigår:angel:

Ja det med muskler, vår gänglige schäfer behöver mer muskler och någon lite mer erfaren sjukgymnast sade till mig att just färskfoder byggde muskler väldig bra. Håller på att bygger upp bakpartiet på våran, han har lite dåligt med muskler bak. Det ska bli kul och se om det blir resultat av det.

Det är svårt att låt valp svälta. Just schäfer växer ju ganska fort och man vill ju att de ska äta allt de bör för att hålla hela livet.
Det är inte kul att ha en gänglig schäfer som äter dåligt.

Jag ger min vovve ett foder som heter "Standardt Original Extra" funkar från Valp till Aktiv,innehåller inga spannmål förutom ris!
Ett kanonfoder,kostar lite men är värt det,behöver inte ge så stor mängd! Skiter inte så mycket,utan tillgodogör sig allt!

Sen tror jag att eftersom du har maten framme hela tiden,så blir det småäta! Bort med maten efter ca 15-20 min! Ge lite mindre mängd flera gånger om dagen!
Är han fin i hull och päls,då får han det han behöver!

Jo, det är delvis därför jag låtit maten stå framme nu så att han kan gå och äta om han nu blir hungrig senare under dagen. Tänker lite som jag själv, det är inte varje dag jag vill ha frukost kl 9 tex:angel:

Han har efter det att jag upptäckte spolmasken och därmed avmaskat honom varit lite halvlös i magen, men det är inte varje gång, utan bara ibland som han är det. Tidigare var han fast och fin. Han är annars fin i päls,tänder osv.
Men nu när jag tänker efter, efter att ngn här sa det, så gnagar han sig lite ibland. Inte mkt eller frenetisk men ändå. Huden är han fin i också, när han var 9-10 veckor så fick han en liten hundinfektion (som Inte kliade) på armbågen som behandlades med receptbelagd salva-och det gick över och sen dess har han inte haft ngt.

Och ja, eftersom han fortfarande är valp så växer han så det knakar och därmed inte är så välmusklad som en vuxen hund är, och liiiiite underhull är han nog allt-men det tror jag som sagt beror på spolmasken.

Hmm.. svårt det hära:D

Ja det är frysta "hamburgare". Det är synd att det tar mycket plats i frysen, tar upp ca 1½ frysfack med en kartong.
Oftast har man ju en bit till återförsäljarna också och då vill man köpa lite mer åt gången.
Före det använde vi Royal schäferfoder och var nöjda med det också. Uppfödarna har använt Royal i många år och har aldrig haft problem över foder.

Hmm. såna hamburgade skulle vi säkert kunna få plats med, om vi snålar med vår egen frysmat dvs:D

Jag har frågat våra djuraffärer här omkring och Ingen av dem säljer färskfoder och kan heller inte ta in pga. avsaknad av frys, så även det blir ett problem om man nu skulle byta till det.:cool:

Ja men då mindes jag rätt ang RC schäferfoder:) Min kompis som också har schäfer med hudproblem ger det till sin hund och det funkar tydligen utmärkt. Undra om man skulle ta och byta ändå? Finns det i valpfoder tro?

Kommer inte ihåg om det finns just i valpfoder, men det finns i junior och vuxen. (RC alltså)

Men jag ser att du finns i Stockholm,det finns ganska många ställen där de säljer just Bravo färskfoder, har läst bla om en tjej som kör leveranser bla till Bro. Kolla upp på nätet, hon finns med bland återförsäljare. Ni kanske finns så närma varandra att du inte behöver köpa en hel kartong:idea:

Ja men då mindes jag rätt ang RC schäferfoder:) Finns det i valpfoder tro?[/QUOTE]

Ja,där går frågorna och uppfattningarna isär:o
En del säger att man inte ska hålla på med valpfoder och en del säger jo,valpfoder:eek:
Vad ska man tro? Jag har aldrig under dom 25 åren jag har haft hund gett mina valpfoder,dom har fått bra vuxenhundmat,har aldrig haft några problem,men nu är det jag och kanske några till som tycker det är ok,medan andra tycker att valpfoder ska det vara,det tycker dom är ok!

Kom på ang. RC, en schäfer har en mer alkalisk hudyta än andra raser, därför finns ett annat foder för just schäfrar. Det var något med att bakterier fick lättare fäste på deras hud. Det finns en folder om RC foder där det står mer utförligt om detta. Finns säkert på nätet också.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka