Bra foder till valp

Sockerbit

Trådstartare
Fick hem ny valp för ett par veckor sedan och med valpen fick jag ett par påsar Doggy hundfoder, rent spontant känner jag att det inte är ett foder jag vill fortsätta fodra hunden efter att ha läst innehållsförteckningen. Svenskproducerat lät ju bra, men det var det enda!

Nu återstår frågan vad jag istället ska ge ;) Färskfoder är tyvärr uteslutet av praktiska skäl (just nu). Hunden är en 11 veckors Cocker. Den äldre cockertiken i hushållet är foderallergiker och därför alltid ätit allergifoder och pga det har jag ännu inte botaniserat bland det "vanliga" foderna speciellt mkt.

Vilka märken bör jag utesluta helt och vilka tycker ni jag ska ta en extra titt på? Jag vill ha så naturligt som det går (om man bortser från färskfoder), inte massa skit i! Vad gäller pris så är jag villig att betala för ett bra foder! :)

Så hjälp! :angel:;)

Sv: Bra foder till valp

Jag väljer bort foder som innehåller alla spannmål förutom ris helst. Vill helst ha ett foder utan en massa onödigt som blommor och örter. Slutade dock med att jag köpte Precept till valpen eftersom det var det enda i butiken som inte innehöll mängder med spannmål och som man inte behöver ge mängder av (enligt rekommendationen). Det innehåller en del onödigt dock http://animail.se/precept-plus-junior-12-kg.html

På den sidan kan du söka på vad du vill och inte vill att fodret ska innehålla.

Ahh! Vad smart! ;)

Men vad vill man egentligen att ett bra foder ska innehålla? Spannmål går bort det vet jag, men ris är ok? När det kommer till proteinet, vad är det jag ska leta efter? Har läst på en del påsar och då står det köttbiprodukter/animaliska biprodukter eller liknande, och vad jag förstår är det något man inte vill ha?

Jag ger båda mina hundar (lhasa apso 6 år och bullmastiff 12 veckor) Magnussons meat & biscuit. Adult respektive Junior. De mår utmärkt på det båda två men om man inte gillar att hundmaten innehåller spannmål så går det ju bort (innehåller grahams- och kornmjöl). Jag gillar att fodret inte innehåller något köttmjöl. Lite trogen fodret är jag kanske för att min bror jobbade på fabriken en gång i forntiden ;)

Jag skulle rekommendera Standardt, jag var väldigt nöjd med det när jag gav det till min hund :) Innehåller inte massa onödigt skit och enda spannmålet är ris.

Ett bra valpfoder skulle jag ge.
Eftersom det är en valp så ska inte kalcium-halten vara för hög (rek 1,2 % på torrsubstansnivå) och kvoten kalcium/fosfor ska helst vara 1,2. (dvs när man delar kalcium/fosfor) enl NRC 2006 (bygger på den senaste samlade forskningen som finns i världen över hundars näringsbehov i olika åldrar)

Bra valpfoder enl min åsikt är:
Magnussons Meat & Biscuit Junior (finns hos animail.se och hos vissa ICA Maxi och Coop)

Dyrare bra är:
Acanas valpfoder (dock svårt att få tag på emellanåt eftersom det ibland är slut) Olivers valpfoder som beställs via Olivers egen hemsida.

Magnussons är svensktillverkat med 100 % svenska råvaror. Acana är kanadensiskt med kanadensiska råvaror och Olivers har europeiska råvaror. Acana och Olivers har kött/fisk/ägg av humankvalitet.

Andra bra är Percept Plus (ej till storvuxen ras, men bra till en cocker)

Taste of the wild ska komma med ett valpfoder i höst och det är ett spannmålsfritt torrfoder nästan i klass med Acana. Dock har tillverkaren av TOTW haft återkommande problem med salmonella i fabriken under detta år och en 16-17 foder dragits in. Jag tror problemen är lösta nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 395
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 607
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka