Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sissan skrev:Förlåt min okunnighet men vad är BARF???
Trissa skrev:Jag svarar flera på en gång här...
Barf innebär att man fodrar med rått kött/fisk, råa köttben, råa inälvor och frukt och grönt. En del ger spannmål också, men det utesluter jag för det mesta. Man baserar mängden på hundens vikt, normalt 2-4% av hundens kroppsvikt. Idag har tex mina hundar fått kycklingskrov, vom och vitkål. (Jag ångkokar oftast grönsakerna.) Tills imorron har jag tagit upp fläskben, hjärta och så blir det nog morötter eller potatis.
(Trinity, du tänker nog på färskfoder?)
Jag har skaffat tillstånd från jordbruksverket att köpa kött och ben direkt från slakterier, och kommer därmed väldigt billigt (ofta gratis) undan. Bra kontakter med jägare underlättar också... Annars får man köpa i affären, och då är det ju bra med en stor frys om man får syn på extrapriser. Det finns också några barf-leverantörer i Sverige, som också ibland skickar ut i landet.
Här är en länk som jag tycker förklarar det hela bra:
http://www.anima-naturmedisin.no/barf_hund.htm
Jag började barfa eftersom jag hade en njursjuk hund, och såg hur otroligt mycket bättre hon mådde än på torrfoder. Andra fördelar; lätt att variera efter hundens behov, bättre päls/andedräkt, ingen matvägran, och jag är helt övertygad om att det förbättrar immunförsvaret. Nackdelar; tar lite mer tid (framförallt i början), man behöver plats i frysen om man inte vill handla varje dag.
Nä det tror jag absolut inte att de gör!!Trissa skrev:Och jag kan lova dig att hundarna tycker inte det är äckligt!
Ja men det var ju det jag skrev ju!!!Zenith skrev:Äckligt för dig kanske, men säkert inte för hunden
Dessutom, har ni sett vad det är de stoppar i hundmaten, både billigare och dyrare foder? Där kan vi börja tala om äckligt