Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Och som du kanske noterat dyker det ofta upp sidospår i trådarna här på buke....? Jag har inget emot att hålla ner foderkostnader, men då ska det göras av rätt orsaker. Om du med "vissa" menar mig, skriv gärna det.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Om man nu inte är nöjd med sitt foder, och hittar ett annat som fungerar bra till ett bättre pris, så ser jag det billigare priset som en bonus helt enkelt. Jag bytte från torrfoder till barf, och kom mycket billigare undan, men det var inte därför jag bytte. Det blev en glad överraskning efteråt.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Förlåt min okunnighet men vad är BARF???:o
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Okej!
kan du inte berätta lite om BARF, vad är det, hur får man tag på det och hur mkt kostar det?
För/nackdelar?
Stora fodergivor?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Okej, då visste jag ju vad det var!!:)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag svarar flera på en gång här... ;)

Barf innebär att man fodrar med rått kött/fisk, råa köttben, råa inälvor och frukt och grönt. En del ger spannmål också, men det utesluter jag för det mesta. Man baserar mängden på hundens vikt, normalt 2-4% av hundens kroppsvikt. Idag har tex mina hundar fått kycklingskrov, vom och vitkål. (Jag ångkokar oftast grönsakerna.) Tills imorron har jag tagit upp fläskben, hjärta och så blir det nog morötter eller potatis.

(Trinity, du tänker nog på färskfoder?)

Jag har skaffat tillstånd från jordbruksverket att köpa kött och ben direkt från slakterier, och kommer därmed väldigt billigt (ofta gratis) undan. Bra kontakter med jägare underlättar också... ;) Annars får man köpa i affären, och då är det ju bra med en stor frys om man får syn på extrapriser. Det finns också några barf-leverantörer i Sverige, som också ibland skickar ut i landet.

Här är en länk som jag tycker förklarar det hela bra:
http://www.anima-naturmedisin.no/barf_hund.htm

Jag började barfa eftersom jag hade en njursjuk hund, och såg hur otroligt mycket bättre hon mådde än på torrfoder. Andra fördelar; lätt att variera efter hundens behov, bättre päls/andedräkt, ingen matvägran, och jag är helt övertygad om att det förbättrar immunförsvaret. Nackdelar; tar lite mer tid (framförallt i början), man behöver plats i frysen om man inte vill handla varje dag.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Du är vad du äter (detsamma gäller våra fyrbenta vänner)

Något som många glömmer är att det är otroligt individuellt. En hund kan funka utmärkt på Konsums "Blåvita" medan en annan hund enbart funkar på Nutro Lamb&Rice.

Generellt sett tycker jag att man kan säga att du får vad du betalar för. Det som står först på innehållsförteckningen innehåller det mest av osv. Kollar man på sk lågprisfoder så innehåller det mycket spannmål. Spannmål är ju inget en hund skulle äta i vilt tillstånd och det är i princip enbart bukfylla och snabba kolhydrater.

Det man betalar för i dyrare foder är bla påkostade förpackningar, marknadsföring, men även högre andel kött,dyrare och bättre kolhydratkällor, kunskap, forskning, dyra tillskott (tex Glukosamin,MSM m.m) och bra råvaror.

Man kan kan dra en pararell med människor...
Visst kan man äta "skräpmat" eller billig mat och må ok men du är förmodligen tröttare och får inte samma fysiska förutsättningar som en polare som äter bra och näringsriktig lagad mat varje dag. Kroppen behöver ju bra proteiner, kolhydrater, fetter och vitaminer och mineraler för bästa möjliga återhämtning.

Jag skulle själv inte chansa. Speciellt inte med en tung ras då man vill få i dem Glukosamin m.m men jag känner inte heller till forskning som säger att hundar mår sämre av ett billigare foder. Det finns många riktigt bra foder idag på marknaden. Innehållsförteckningarna säger en hel del!

Måste ju tillägga att jag jobbat med hund och kattfoder (de flesta stora märken) under 10 år och sett många risiga hundar som gått på "skräpfoder" och bytt till bättre foder där man märkt stora skillnader såsom mindre avföring, bättre andedräkt, glansigare päls och det måste ju vara ett tecken på att även det där inne mår bättre men jag hävdar fortfarande att det kan vara individuellt! Största skillnaden märks på katter som byter foder då de är strikta köttätare och inte mår bra på foder från ICA, Konsum m.m. Många många katter med urinsten, dåliga tänder, mage, päls som blev nya katter efter foderbytet. Många kattägare ger ju även burkmat med konservringsmedel m.m och 80 % vatten som rinner rakt genom stackars kattens matsmältningsapparat. Fattar inte att de får sälja burkmat av den sorten när så många blir sjuka!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trissa skrev:
Jag svarar flera på en gång här... ;)

Barf innebär att man fodrar med rått kött/fisk, råa köttben, råa inälvor och frukt och grönt. En del ger spannmål också, men det utesluter jag för det mesta. Man baserar mängden på hundens vikt, normalt 2-4% av hundens kroppsvikt. Idag har tex mina hundar fått kycklingskrov, vom och vitkål. (Jag ångkokar oftast grönsakerna.) Tills imorron har jag tagit upp fläskben, hjärta och så blir det nog morötter eller potatis.

(Trinity, du tänker nog på färskfoder?)

Jag har skaffat tillstånd från jordbruksverket att köpa kött och ben direkt från slakterier, och kommer därmed väldigt billigt (ofta gratis) undan. Bra kontakter med jägare underlättar också... ;) Annars får man köpa i affären, och då är det ju bra med en stor frys om man får syn på extrapriser. Det finns också några barf-leverantörer i Sverige, som också ibland skickar ut i landet.

Här är en länk som jag tycker förklarar det hela bra:
http://www.anima-naturmedisin.no/barf_hund.htm

Jag började barfa eftersom jag hade en njursjuk hund, och såg hur otroligt mycket bättre hon mådde än på torrfoder. Andra fördelar; lätt att variera efter hundens behov, bättre päls/andedräkt, ingen matvägran, och jag är helt övertygad om att det förbättrar immunförsvaret. Nackdelar; tar lite mer tid (framförallt i början), man behöver plats i frysen om man inte vill handla varje dag.

Tänkte på class som vad jag förstått är rått kött och annat äckelpäckel :) i plastförpackning (kallar det korv) utan konserveringsmedel. Det kallas ju för Barf men verkar inte vara riktigt samma sak?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Nej, det är inte samma. Det är färskfoder du menar, i korven. Det är ett fullfoder, precis som torrfoder, fast i äckelpäckelförpackning då... ;) Också ett bra alternativ, tycker jag, finns i några olika märken. Jag har alltid ett par korvar från Nordic hemma i frysen, för lite variation och så är det praktiskt när man ska resa bort med hundarna.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag visste inte vad BARF var!!!:angel: :D
Men du det där låter ju fruktansvärt äckligt!!:eek:
Nu jagar ju vi så våra hundar får ju väldigt mycket älgkött(dock inte inälvor) under höstarna men de luktar ju inte så gott av den maten tycker jag... De fiser ju mer än lovligt om jag säjer så... Hur funkar sånt med dina?? :angel:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Faktum är att mina hundar luktar bättre i bägge ändar sedan jag började barfa! ;) Kanske era fiser mycket för att de får torrfoder i vanliga fall, och så plötsligt en massa älgkött också som de inte är så vana vid? En del säger att hundarna kan lukta mer under övergångsperioden från torrfoder till barf, ungefär som människor som fastar. Men det märkte jag inget av.

Och jag kan lova dig att hundarna tycker inte det är äckligt! :d
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trissa skrev:
Och jag kan lova dig att hundarna tycker inte det är äckligt! :d
Nä det tror jag absolut inte att de gör!! :D
Tänkte mer på att hantera det jag..:angel:
Ja kan kanske vara så att det är under omställningen som magen inte är med.... Vore som trist att utfodra hundarna med nåt så man inte kan ha dem inomhus ens.. ;)
Men nu är det ju faktiskt så att vissa hundar tål väl inte rått kött eller kan de vänjas vid det med?? Min förre blev då fruktansvärt dålig om han kom åt rått kött eller kokt kött, små smakbitar gick bra men inte en portion..
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Äckligt för dig kanske, men säkert inte för hunden ;)
Dessutom, har ni sett vad det är de stoppar i hundmaten, både billigare och dyrare foder? Där kan vi börja tala om äckligt :crazy:

Jag tycker man ska ge det som hunden mår bra av. Bra foder måste inte vara dyrt och dyrt foder måste inte vara bra.
En sak som en del verkar glömma är att de tror att hundar är rena köttätare, men de äter faktiskt vegetabilier också. Dock tror jag vitt bröd finns lika mycket på hundars naturliga matsedel som på stenåldersmänniskans ;)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Det finns säkert hundar som inte tål kött överhuvudtaget, även om jag inte hört talas om någon. Däremot har jag hört om de som inte tål en viss sorts kött, tex kyckling, fläsk eller så, medans andra sorter går bra.

Sen ska man också komma ihåg att en viktig sak med barf är att ge lite av varje i rätt proportioner, alltså inte bara kött eller ben ena dagen och enbart grönsaker nästa dag. Då blir magen inte bra.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Zenith skrev:
Äckligt för dig kanske, men säkert inte för hunden ;)
Dessutom, har ni sett vad det är de stoppar i hundmaten, både billigare och dyrare foder? Där kan vi börja tala om äckligt :crazy:
Ja men det var ju det jag skrev ju!!!:D
Näe, jag har inte sett och vill inte se men däremot så tycker jag att torrfoder ser så harmlöst ut i sina mer eller mindre runda bitar, det uppskattar jag..:angel:
Fast har du sett vad de stoppar i fiskpinnar och korv och sånt som vi äter då?? Är nog bara meningen att man ska tåla en del skit med faktiskt..:crazy:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Vegetarian ;) och ja, jag har sett vad det stoppar i...dock så åt jag mycket inälvsmat o dyl när jag var köttätare och tycker inte kött eller köttslamsor är äckligt. Fast gott luktar det ju inte ;)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Om man är nöjd med sitt foder o hittar ngt annat som fungerar bra o är billigare är det då fel orsak?
Måste man ha bra ekonomi för att det skall vara godkänt att minska sina kostnader?
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Katterna mår mycket bättre med burkmat än torrfoder, min hane gick ner 2 kilo och fick bättre päls när jag bytte till burkmat. Vad menar du med att det är för mycket vatten, katten dricker för lite till torrfodret, får gärna urinsten pga det. Katten äter ju råttor och annan "blötmat" i naturen.
Har ju nyss köpt hund och ger bara torrfoder för så sa uppfödaren, men det borde ju vara lika för hunden som för katten när det gäller blötmat. Är väldigt kluven där:confused:
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 269
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 322
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 487
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp