Bra filmer till 2-åring

AgentCarter

Trådstartare
Tänkte köpa dvd-filmer till en tvååring i födelsedags present, men vad är en bra nivå att lägga det på?
Är skrotnisse för svårt för honom tror ni?
Största intresset är traktorer så några olika filmtips med traktorer och traktor liknande fordon är väldigt uppskattat!

Sv: Bra filmer till 2-åring

Lilla röda traktorn, Byggare Bob eller Brandman Sam har fungerat här hemma iaf.

Tåget Tomas kanske också kan fungerar

Senast ändrad:

Vår 2-åring godkänner än så länge ENDAST Pippi Långstrump ifråga om filmer. Eller youtube-klipp på tåg.
Jag minns att hans äldre syskon också hade perioder när endast en film dög men det var inte alls lika ihållande som för det här barnet. Vi i övriga familjen hoppas på att vi snart kan få lite omväxling! Om barnet inte gillar filmen för ögonblicket kan den säkert komma till nytta när barnet blivit lite större.

Lilla röda traktorn och byggare bob går redan, ska kolla upp brandman sam!

Sar: Jo, de får sådana perioder. Men denna kille går med på det mesta så länge det är traktorer i alla fall. Men nog tröttnar man på filmerna ändå;)

Postis-Per var en stor favorit hos mina systersöner när de var i den åldern! Han har ju då en hiiimla tjusig postbil ;)

Det finns en julsaga om en liten traktor, ska se om jag kan hitta den.

Ah nu hittade jag den: Den lilla traktorn Grålle (en annorlunda jul).

Senast ändrad:

Böckerna om Halvan finns som film också, just nu går "här kommer polisbilen" varm här hemma. Gillar att det är ganska korta avsnitt, så det är tre filmer på varje dvd.

Oj här kommer en lång lista, A's favoriter:

Dinosaurietåget (inte alls dumt, ingen stor skillnad på små flickdinosar och pojkdinosar, mycket "forskning")
Prinsessan Lillifee (extremt rosa men inte helt dum även för feminist.)
Molly Mus (väldigt vettig)
Min Granne Totoro (helt underbar, älskar den själv, kan behöva sitta med gång ett pga små söta minisotisar som skrämmer huvudpersonerna lite.)
Tiffel Toffel (om en snigel, ganska trist tycker jag)
Mamma Mu (filmen, TV serien är lätt obegriplig)
Bamse (såklart)
Shaun the Sheep (sådär men helt ok tycker han, jag älskar dem)
Pettson o Findus
Professor Baltazar

Inte riktigt lika uppskattat

Byggare Bob
Tomas Tåg (trots att han bara älskar tåg, då är dinosaurietåget bättre, dessutom har Tomas tåg typ 5 manliga och en sjåpig kvinnlig ibland. De pratar o pratar o pratar och är avundsjuka och dumma o malliga osv, tror det är för äldre barn som förstår sådana relationer.)
Händige Manny
Mumintrollet (extremt långtråkigt, det är inte tecknat utan flyttade papper)
Musses klubbhus (kanske för lite äldre)
Hello Kitty (han kan vara ganska intresserad, men de är för dumma för mig)
Pippi Långstrump
Nicke Nyfiken

(Och ja, jag får DVD, köper dem inte :D )
Detta är alltså sedan han var två som vi visat ungefär, Mamma Mu ser han inte nu utan såg hela April tex.

Exakt just nu är det Lillifee o andra gilla omgången på Dinosaurietåget. Börjar fråga lite efter Baltazar.

Molly Mus är bäst ever, de skulle jag köpa om jag skulle köpa DVD till någon. Hon kör allt ifrån buss till luftballong och bakar och besöker bondgård och lärde A räkna till tio.

Cars har jag inte visat, gillar den inte.

Senast ändrad:

Min lilla snart 2-åring som är helt fixerad vid traktorer älskar "Stora maskiner" finns att köpa för 90 kr på Discshop. :-) Finns Stora Maskiner 1 och stora maskiner 2.

I drömmarnas trädgård, Teletubbies och Pingu var de första filmerna vår store började titta på, då var han 2 år. Han fullkomligt älskade dem, och de är lagom snabba för en 2-åring att kunna hänga med i och förstå allt. Sen att man själv blir snudd på hjärntvättad på kuppen får man ta ;)

När sonen va 2 älskade han Nicke nyfiken, Rorrie racerbil och mekar micke..

Lägger till Alfons Åberg!!

Grejen är väl att man ibland fr skilja på vad barnet gillar och vad som är bra för barnet att titta på vid den åldern. 2-åringar behöver ha ganska enkla filmer att se på för att det inte ska bli för stökigt för deras ganska outvecklade sinnen. Barbapapa, Molly mus, Teletubbies, Drömmarnas trädgård och liknande är småbarnsanpassade.
Sen är ju småbarn också såna att de oftast ÄLSKAR upprepningar, så vi vuxna får lära oss att stå ut med att se samma film femhundrasjuttioelva gånger i rad.

Jag har också traktorfrälsta söner (VAD är det med söner och traktorer?? Iofs älskade äldsta dottern också traktorer i några år, men...) och här tittas det bl.a på Traktor Tom via Youtube. (finns tyvärr inte på svenska dock, fast det har aldrig stört mina barn)

Ja det har du helt rätt i. Man ska nog fundera en och två gånger vad man vill att ens barn ska se :)
Och min son är oxå traktorfrälst!

Jag har gillar alfons men det kan va avancerat. Men sonen har varit tokig i honom ändå;)

*halvt KL*

Jag vill tipsa om "Snuttefilm för små barn" som är fem korta enkla filmatiserade böcker av Anna-Clara Tidholm. Anna-Clara Tidholm har gjort flera bra böcker för barn i åldern 2-3 år och filmatiseringar är väldigt lika böckerna.

Jag tror små barn kan fastna och se på nästan vad som helst som rör sig på tvskärmen, men det är svårt innan de har börjat prata i någon större utsträckning att veta hur mycket de har förstått av det som har visats på tv:n.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 933
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 450
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar