Bra film om andningssvårigheter

Sv: Bra film om andningssvårigheter

Såg filmen för ett par veckor sedan. Och kan inte säga annat än ÄNTLIGEN! Frågan är bara om det verkligen kommer att tillämpas av alla domare?

ja verkligen! Vi får hoppas på det bästa och jag tror att många inte är medvetna om hur illa vissa hundar har det. Med utäkad kunskap från veterinärer och ägare så blir det ett litet steg åt rätt håll. Jag håller tummarna!

KL

Vad kommer gälla när utländska domare dömmer i Sverige?

Jättebra initiativ tycker jag och jag hoppas verkligen att det följs upp ordentligt och inte rinner ut i sanden. Filmen har även översatts till engelska och googlar man på titeln "Making assessments of dogs' respiration" så ser man att filmen har börjat spridas.

Här finns även en text som är kopplad till andningsprojektet och filmen som är läsvärd: http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/brakycefaliska-syndromet.pdf

Sedan finns det mängder med saker kvar att göra för att komma tillrätta med den utställningsinriktade aveln inom många hundraser, men att ta itu med andningsproblematiken är ett steg i rätt riktning.

Själv vistas jag sällan på utställningar där dessa raser förekommer så om det har fått någon praktisk betydelse än vet jag inte. Min ena hunds uppfödare dömer dock några av de aktuella raserna både i Sverige och internationellt så jag hoppas att få tillfälle att fråga henne om det.

De ska ta hänsyn till de särskilda rasspecifika domaranvisningar som SKK har stipulerat oavsett om det gäller i domarens hemland eller inte.

The SKK has stipulated Special Breed Specific
Instructions (BSI) regarding exaggerations
of type characteristics in pedigree dogs.
The breeds considered at risk for developing
unsoundnesses and health problems due to
exaggerations are listed and the issues for
each breed are described in the document.
All judges invited to judge any of the BSIlisted
breeds are requested to apply the BSIinstruction
as a complement to the breed
standard and report their observations. The
list must not be seen as an enlargement of
the number of disqualifying faults and the
faults listed in the BSI are never linked to a
specific quality grading.
Detailed information is supplied to each
judge by the inviting club in connection
with the assignment.
http://www.skk.se/Global/Dokument/U...elines-domaranvisningar-engelska-T29-2012.pdf

Tackar! :)

KL

Jag tycker också att det är ett mycket bra initiativ. Mycket informativ och intressant film.

det är ett jättebra initiativ tycker jag. Men jag ställer mig väldigt frågande om detta kommer att följas till någon större utsträckning. Det skulle ju i förlängningen betyda att samtliga engelska bulldoggar på utställningar skulle diskas. Jag tror det kommer smygas runt hörn och tolkas helt annorlunda för att inte stänga av hela raser, negativ syn kanske men jag tyckte det märktes redan i klippet med tex mopsen som "snarkandas" på utställningsbordet och domaren säger att det inte har några uppenbara problem. Men ser det lite som man vill

Jag tänkte samma just på mopsen. Tyckte den var rätt uppenbar.

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 876
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
959
IT & mobiler Jag har semester och skulle vilja se lite film. Så jag behöver tips på ställen där man kan streama bra filmer? Gärna även äldre filmer...
Svar
9
· Visningar
808
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka