Bra eller dålig uppfödare?

R

Razor

Hade tänkt få skriva av mig lite,min bror dog för nån vecka sen, så jag bestämde mig nu för o sälja mina 2 tikar eftersom jag idags läge inte kan erbjuda dom vad dom behöver! Har precis köpt ett hus och isamband med min brors död så vart jag arbetslös.Jag jobbade som personlig assistent åt honom. Så jag satt ut hundarna iförrgår och det kom en tjej som ville titta på Whippten jag had. men tyvärr så ringde "uppfödarn" samtidigt som hon kom och var fly förbannad, hon skulle ha tillbaka hunden och vi skulle inte få nå pengar. Det var hennes hund och inte min.. hon skulle prata me tjejen som kom o tittade och visst tjejen tyckt som ok , och då började hon källa ut henne också! Det är så att Whippeten är inte renrasig, vi fick aldrig skriva på nånting utan hon kastade hunden på oss och ville att vi skulle köpa fler.. så jag vet inte riktigt.. är hon e bra uppfödare eller vad? är jag elak/ oseriös som säljer dom.. visst had man barn så inte kan man sälja sina barn .. men man kan som inte jämföra människor med djur.. har jag totalt fel.

Sv: Bra eller dålig uppfödare?

Hon är ingen "bra uppfödare".
Du kan sälja hunden till vem du vill, det har hon inget med att göra.

Ok, hon började hota me o dra in polisen och hon skulle komma o hämta henne osv.. men jag antar att det blir hennes förlust. kändes bara lite trist.

Som (seriös) uppfödare vill man gärna veta var hundarna hamnar. Jag skulle bli jättebesviken om inte jag fick veta om att hunden skulle säljas vidare, men man kan inte kräva att just jag ska få köpa tillbaka den, (man har inte möjlighet att ta tillbaka alla hundar heller!)

Eftersom ni inte har något papper skrivet så kan det bli knivigt, å andra sidan om hunden inte heller är reggad så finns inga papper alls på hunden och uppfödaren kan ej bevisa att det är hennes hund. Det beror helt på vad som sagts mellan er....

Och nej! Du är inte elak, utan tvärtom seriös som vill att dina hundar ska ha det bra. Det finns tyvärr så många som behåller hunden för att "de tycker så mycket om den och det är elakt att omplacera" så har de inte tid med den utan den går kvar hemma och mår dåligt för det istället!
Lycka till och berätta gärna hur det går!/Kicki

Det kan alltid finnas skäl att omplacera, så det gör inte någon oseriös per automatik. Sedan finns det de som oplacerar bara för att de tröttnat, och det är väl inte speciellt seriöst men bäst för hunden ändå.

Jag tycker att man vid omplacering rent generellt bör kontakta den som man har köpt hunden av. Vill den då köpa tillbaka hunden eller hjälpa till med omplaceringen är ju det bra - förutsatt att det är vettigt folk.

I ditt fall verkar det finnas en del oklarheter. Har du ett köpekontrakt? Har du betalat för hunden?

Personligen tycker jag att det är idiotiskt att gå till angrepp, även om det endast är verbalt. Man når så mycket bättre resultat om man resonerar. Vem som har rätt att bli stött här tycker jag beror på omständigheterna. Är hunden din betald och kvitterad har uppfödaren ingen rätt att lägga sig i omplaceringen, men jag tycker att det hör till god ton att man informerar ändå. Har uppfödaren skänkt dig hunden kan jag förstå att han/hon blir frustrerad om du omplacerar utan uppfödarens medverkan.

Sedan är det väldigt få uppfödare till blandraser och hundar utan papper som jag ser som seriösa, men det är en helt annan historia.

har inte hunnit informera henne nånting. pga av allt som hänt. har så mycket iskallen just nu.. Jag har köpt henne och jag har papper på henne (besiktnings) som jag själv har fått göra. hon hade inte gett dom nån spruta eller besiktat dom. Hon har aldrig sagt att jag ska höra av mig eller att hon skull ha tebax hunden..
där finns det inga papper skrivna.. men jag förstår att hon vill veta om hunden ska "omplaceras" .. men där gjorde väl jag mitt misstag att inte höra av mig..

På mitt köpekontrakt till hanen står det att uppfödaren har första återköpsrätt (och detta betyder då inte att jag behöver lämna ifrån mig jycken gratis). Men eftersom ni inte skrev några papper (eller hur var det nu :confused: ) så har ni alltså ingen sådan överenskommelse.
Om jag var du skulle jag skita i henne.

hon är absolut ingen bra uppfödare----

Tack :) för att inte vara sämre än uppfödarn så hade jag tänkt skriva ett kontrakt .. men skulle behöva lite hjälp på hur jag ska skriva det. hade tänkt få me iavtalet att om h*n inte kan ha kvar hunden att jag är först på o köpa tillbax .. eller hur man nu säger.. som sagt kan nån hjälpa så hjälp mig.

det vore bäst att skriva ett kontrakt så att något liknande inte händer igen!

Till häst finns det färdiga kontrakt att köpa. Borde finnas på hund med tycker jag? Så finns vissa grunder färdig tryckt.

Innan du saljer hundarna kanske du ska tanka pa att det finns manniskor som vill vara fodervardar.
Ar din andra tik i avelsalder och reggad finns det sakert nagon som garna tar henne om de far ta en kull pa henne under tiden.

Du har verkligen inte gjort nagonting fel. Kanner man att man inte klarar av hundarna sa gor du latt i att lamna bort dem eller salja dem till nagon som har tid och vill ha hund.

Lycka till!!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: huahua
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 629
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars. Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa...
2
Svar
37
· Visningar
7 149
Senast: Sannie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar