Bra billig mat som lagar sig själv?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare alazzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 8 658
Jag tenderar att skita i att äta helt i det läget. Alternativt tar jag en pulvershake typ. Numera måste jag ju äta varannan timme så jag försöker låta bli att hoppa över måltiden och försöker ha enkla mellanmål tillgängliga. En clementin, tex.

Är för övrigt rätt fascinerad över vilken mat en del i tråden anser är billig. Liksom kom igen, lax?

Nu äter jag oftast bara någon enkel linssoppa eller liknande när jag inte är på humör att laga alltför mycket men annars tror jag mycket på storkok som man fryser in. Gör man storkok på grytor och liknande (som med fördel görs med en slowcooker för att göra det ännu enklare) så kan man sedan bara värma den delen och göra ris, pasta, potatis "färskt" (oftast den delen som klarar frysning/uppvärmning sämst) och därmed få väldigt bra och ofta billig mat men även i god form :)

Soppa på ett paket ramennudlar, ägg och salladslök. Gör nudlarna i kastrull och kläcker ägget i buljongen bara någon minut innan plattan stängs av. Hackar salladslöken under tiden vattnet kokar och toppar när soppan hällts upp i djup tallrik. Tar typ 7 minuter.

Det bästa är om det finns färdig dumplingsfärs i kylen sedan gårdagen, i så fall steks den upp i små plättar och åker ner i soppan vid servering.

Ost och vin lyxigaste nödlösningen. Det inträffar typ på fredagar :rofl:

I sådana lägen äter jag typ frukost till middag. Beroende på vad som finns hemma men ett par mackor, kanske yoghurt, kanske ägg, nån frukt. Eller chips. Nachochips med ost på som körs i micron 1 minut är också standard supersnabb "mat" hos mig. Om jag har rester av färs eller grönsaker i kylen kan jag slänga på det på toppen också.

Om jag har liite mer ork så kanske jag kokar/ugnssteker några potatisar och hittar lite random rester i kylen som jag har till. Kanske en bit ost, ett ägg, grönsaker, svamp, nån sås om jag har tur.

Jag slänger i ingredienser till en simpel soppa med röda linser och de grönsaker jag har hemma sen hoppar jag i duschen, beroende på hur skitig jag är kan jag tänka mig att duscha först ibland! 🤪 Fördelen med linssoppa är ju att den värmer bra, är mättande och har gott om fibrer och man kan krydda efter eget behag, ibland blir den mustig med spiskummin och chili och ibland klämmer jag över en halv citron för lite friskare smak.
Gillar även gröna linser för soppa men de behöver ju sköljas och blötläggas innan så ser inte dom som lätt snabbmat på samma sätt.
Annars är det kanon att göra en stor sats med korv/kålsoppa+andra grönsaker och bara ställa in kastrullen i kylen och ta portioner ur. Vet att syrran gjorde någon soppa under sin diet som det blev ett jäkla liv att jag åt av eftersom hon ville gå ned i vikt, inte jag. Men vadå den var ju god och funkade till alla måltider 🤓🤩

Wok! Någon påsar färska wokgrönsaker och/eller vad jag har hemma. Hivar i stekt ägg och nudlar, smaksätter med det jag har hemma (vitlök och ingefära finna alltid. Lite fiskaås, soja, lime eller vinäger eller Maggi, ev lite socker). Har jag tofu eller frysta räkor eller musslor tar jag en näve sådana, annars får det räcka med ägg. Middagen är färdig på en kvart.

2 min tortellini med spinat och ricotta. Koka upp vattnet, ta av från spisen och låt ligga i vattnet 2 min. Kostar 1,39 Euro.

För att piffa upp den brukar jag steka zucchini och champinjoner och om man gillar kött även lite bacon och blanda i med riven ost. Men även "ren" smakar okej.

Har alltid ett par paket i kylen för nödfall.

Antingen mat ur slowcooker eller som oftast lite kvarg eller så med frukt. Ibland risnudlar med tonfisk eller annat.

För mig räcker det med varm mat en gång om dagen, och jag äter bra, hälsosam husmanskost varje dag till lunch.

Glömde; äter hamburgare ibland som nödmat. Gillar inte bröden men typ fruktkusar är gott. Fyller med mycket sallad, och en veg burgare. Om jag har tid och ork äter jag kokt broccoli till.

Jag har själv funderat på att köpa en slow cooker. Som jag förstår det lägger man i kött, grönsaker och rotsaker och sen är maten klar X timmar senare när man kommer hem.

Jag köpte en för ca två månader sedan och det är nog den bästa prylen jag någonsin haft. Den jag har var relativt billig, 499:-, men har de nödvändigaste funktionerna såsom timer och varmhållning när maten är klar. Det är sagolikt skönt att kunna slänga i alla ingredienserna på morgonen och så är maten klar när man kommer hem från jobbet. :)

Jag köpte en för ca två månader sedan och det är nog den bästa prylen jag någonsin haft. Den jag har var relativt billig, 499:-, men har de nödvändigaste funktionerna såsom timer och varmhållning när maten är klar. Det är sagolikt skönt att kunna slänga i alla ingredienserna på morgonen och så är maten klar när man kommer hem från jobbet. :)

Det låter väldigt smidigt men jag skulle inte våga ha den igång när ingen är hemma. Är det meningen? Står det verkligen att man kan lämna dem obevakade en hel arbetsdag?

Fläskpannkaka med rårörda lingon.

One pot pasta. Enkelt och gott. Allt i ett kok.

Kyvklingklubbor i ugn med rotfrukter. Lagar sig själv och kräver knappt något förarbete.

Varma mackor.

Det låter väldigt smidigt men jag skulle inte våga ha den igång när ingen är hemma. Är det meningen? Står det verkligen att man kan lämna dem obevakade en hel arbetsdag?

Det går alldeles utmärkt. Jag gör det varje gång. Hade det inte funkat så hade det liksom varit helt meningslöst att ha en för det går ju fortare att koka en köttgryta på spisen. :)

Jag tenderar att skita i att äta helt i det läget. Alternativt tar jag en pulvershake typ. Numera måste jag ju äta varannan timme så jag försöker låta bli att hoppa över måltiden och försöker ha enkla mellanmål tillgängliga. En clementin, tex.

Är för övrigt rätt fascinerad över vilken mat en del i tråden anser är billig. Liksom kom igen, lax?

Ett fyrpack fryst lax, ett par burkar smaksatt creme fraiche, hacka ner rotsaker och lök sen in i ugnen. Det ger minst 6 matlådor till mig. Blir inte så mycket per portion för vettig mat 👌

Tacotårta.

Ett sexpack mjuka tortillabröd
Ett halvkilo köttfärs utifrån preferens
En påse tacokrydda
En burk tacosås
En liten burk creme fraiche
En ask Philadelphia

Stek köttfärsen o kryddan
Rör ihop tacosås, creme fraice och philadelphia
Stapla tortillabröden med vartannat lager färs och vartannat bland röra
Vill man så kan man strö litet riven ost på toppen
In i ugnen i ca 200 grader i ca 15 min

Det tar typ 10 minuter att göra, plus ugnstiden, och blir 4-5 hyfsade portioner á 20-25 kr/st. Funkar fint att frysa och tina.
Fy fasen vad gott det låter, jag dregglar! :D

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
367
Senast: __sofia__
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 228
Senast: Halcyon
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 547
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
814
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur