Bra att veta för nybörjare - ur TR!

break_a_leg

Trådstartare
Regler ut tävlingregemente – TR
• Man måste ha hästen vaccinerad mot hästinfluesa en gång om året för att få starta.
• Man måste ha Tävlingbok, grönt kort och lokallicens.
• Man måste först rida en CR – 40-50 km på en minimi- och maximumtid. Hästen måste ha fyllt 5 år för att få starta en CR.
• Man får sedan rida 50 km tävling – T50. Då är det först i mål som gäller. Hästen måste ha fyllt 6 år för att få starta tävlingsklass.
• När man ridit två T50 får man rida T80.
• När man ridit två T80 får man rida T120.
• När man ridit två T120 får man rida T160. Det är ryttaren som skall kvalificeras, förutom då det gäller att rida T160, då måste även hästen vara kvalificerad med två T120.
• Banan är markerad och ryttaren får en rittkarta.
• Man måste ha sadel och betslingen är fri.
• Man måste rida med godkänd hjälm, tröja med krage och ärm, skor med klack eller sluten stigbygel

Tack Stopek för ovanstående.

Nu finns även Distansens TR på förbundets hemsida.

Senast ändrad:
Sv: Bra att veta för nybörjare - ur TR!

Det bästa är naturligtvis att man som ryttare läser igenom TR för att veta vad som gäller (vilket man dessutom är skyldig att känna till). Men eftersom man inte kan hålla alla regler i huvudet så är det bra med den här typen av sammanfattningar som Maja har gjort. Tyvärr har det dock smugit sig in ett fel och eftersom vi har en del ritter som inte är på jämna 50, 80, 120 eller 160 km så kanske det är bra med en mer korrekt beskrivning av kvalificeringskraven (för enkelhets skull tar jag inte med flerdagstävlingarna eftersom vi har så få sådana i Sverige):

Kvalificeringskrav ryttaren:
först en CR 40 - 50 km
för 80 km minst två 50-79 km
för 100-120 km minst två 80 km
för 130 km eller längre minst två 120 km

Kvalificeringskrav hästen:
5 år för CR
6 år för tävling
för 121 km eller längre minst två 100 km

Ursäkta om jag är petig, men om det skulle hållas en ritt på 125 km, vilken kvalificering gäller då för ryttaren?
Är det inte mer enhetligt om man säger att för ritter från 121 km och högre så gäller.... - precis som kvalificeringen för hästen?

Annars står vi ju där med en lucka i kvalificerinsstegen igen...

I TR för distansritt mom 625 så är det defacto ett glapp i kvalificeringsstegen avseende ryttaren. Där anges det att för att få rida ritter på 130 km eller längre måste ryttaren ha kvalificerat sig genom att ryttaren skall ha genomfört minst 2 st 12o km's ritter ...

vad gäller hästen
Förtydligande sista meningen:
När man kommer upp i ritter på 121 km eller mer på en dag eller vid flerdagstävling med i genomsnitt 100 km/dag skall även hästen ha kvalificerat sig genom att ha genomfört minst två ritter på 100 km eller mer.

sen finns ju 25 km prova på också, på vissa tävlingar..

För att det ska få räknas som distansritt så måste ritten vara minst 40km.
PP regleras inte av TR.

/Linnea

aha, okej. :angel: nu är jag med..!
men visst skrivs Prova På ändå in i tävlingsboken, om man rider en sådan?

aha, okej. :angel: nu är jag med..!
men visst skrivs Prova På ändå in i tävlingsboken, om man rider en sådan?

Jag vet att en del tycker det är kul att även få en PP inskriven i tävlingsboken.
I vår klubb skriver vi i den om ryttaren vill det.
Själv tycker jag nog att det onödigt.

Lite frågot från en som funderar på starta en prova på, det känns som 25 km är absolut tillräckligt långt för mig.

Hur hittar jag en dessa, eller är de utlysa på lokaltävlingar eller får man leta på klubbarnas hemsidor bland klubbtävlingar? och i så fall hur hittar jag distansklubbar i Halland?

De flesta PP ligger tillsammans med tävlingar. Då hittar du proppen på ridsportsförbundets hemsida.
I Halland har du Simlångsdalens ryttarförening http://www.s-r-f.net/
De har en ritt 28/10
// Linda

Jag är såå nyfiken på det här med distans :) jag å min snart 5 åriga arabkille vill gärna testa en sån där prova på distans framot sommaren, får börja sakta men säkert;) men vart kan jag hitta en sådan i västra götalands län? Gärna nära göteborg eller uddevalla? Någon som vet? Kram på er!

Jag undrar en sak. Jag ska börja tävla i distans nu till våren, en clearround på 40km. Räcker det med lokal licens då alltså? Jag har ej grönt kort, så det ska jag ta innan. Vilka TR ska jag köpa då? Måste jag köpa "TR I, gemensamma bestämmelser" och "TR VI Distans" ?
Kostar det något att ta grönt kort?
mvh matilda

Det räcker med lokal ryttarlicens till CR.
Grönt kort tar du via någon klubb, behöver inte vara den klubben du tänkt tävla för. Så du får fråga den klubben om kostnaden.
Gemensamma TR finns på nätet på ridsportsf hemsida.
Välkommen till distans!
// Linda

tack så mycket för svaret :)

jo jag såg att den gemensamma fanns utlagd, men om jag vill ha dom i tryckt form, måste jag alltså köpa båda? Både gemensamma och distans behövs alltså?

törs inte svara på om båda behövs nu eller inte.. var måånga år sedan jag tog mitt gröna kort.
Oftast så finns TR att låna på klubbarna. Men det är även bra att ha egna exemplar hemma... :D

För att ta grönt kort behöver du ha tillgång till TRI, II och III, dvs allmänna, dressyr och hoppning. Det är i dessa det blir frågor på teoriprovet, iaf om det fortfarande är som för 3-4 år sedan då jag hade elever för grönt kort. Vi hade under kursen även med distans-TR för det var distansintresserade med men det var inga frågor från det TR:et med på provet.

För din egen skulle BEHÖVER du inte köpa något TR alls, men det är såklart bra att ha. Jag skulle läsa igenom TRI-III på nätet och köpa distans (det ändras inte så mycket i det) om jag vore du.

/Camilla

Vad behövs då för en PP?

Det bestämmer arrangören.
Går PP samtidigt som en tävling så behövs allt som behövs för en CR.
Har man enbart PP så bestämmer man regler själv.
// Linda

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 215
Senast: Shaggy
·
Distans Hej alla distansnördar. Nu när ponnyhästen och jag är på sommarkollo har vi obegränsade sträckor med grusvägar att rida på vilket gör...
Svar
4
· Visningar
4 052
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka