Bra arbetsplats

grodan21

Trådstartare
Jag har börjat fundera på vad som gör en arbetsplats bra. Så mina frågor till er är.
  • Vad är det som gör att ni trivs på en arbetsplats och vill stanna kvar?
  • Är fria arbetstider viktigt?

Jag jobbar på tåg så inga fria tider alls.
Bra kollegor är viktigt för mig. Välplanerat schema där vilan inte bara planeras efter lagen. Effektivt schema utan kvartstid.
Rutiner som efterföljs och löpande information från chefer samt att cheferna ska vara tillgängliga.
Jag kan leva med att fordon och annat är skräp så länge det andra fungerar.
Trivs väldigt bra på mitt jobb.

Klimatet mellan kollegor är oerhört viktigt. Att få utbildas vidare via tex kurser känns också viktigt.
Att bli lyssnad på vad gäller schema, i den mån det går.
Fria tider har vi inte så mycket, lunch ser vi till att alla hinner med men fika blir det sällan. Vi har inte heller nån möjlighet att jobba hemifrån i mitt yrke.

För mig är flexibilitet med tider och att jag har möjlighet att själv planera min arbetsdag jätteviktigt.

Annars behöver jag:

* Roliga och utmanande arbetsuppgifter som förändras över tid.
* Trevliga kollegor som är bra att samarbeta med.
* Chef som är tydlig och har koll.

Arbetstidernas flexibilitet är verkligen inte först i listan.

Jag vill ha bra och stimulerande arbetskamrater. Människor som är intresserade av sitt jobb och vill utvecklas. Stimulerande arbetsuppgifter.
En chef som inte gräver ner sig i petitesser, och sköter sitt jobb. Frihet från intriger är också viktigt.

Jag har börjat fundera på vad som gör en arbetsplats bra. Så mina frågor till er är.

Cheferna och kollegorna.

Möjlighet att utvecklas. Nu menar jag inte göra karriär. Jag är nöjd med att kunna utvecklas ihop med mitt arbete och vara bra på det jag gör. Nu har jag en position med varierande arbetsuppgifter och kan växa i min roll. I det här jobbet.

mycket personligt ansvar med förtroende och uppbackning från cheferna.

Fria arbetstider är inte viktigt för mig.

Det viktigaste för mig är att jag har trevliga arbetskamrater, en chef som går att föra en bra dialog med och en lön jag känner motsvarar det jobbet jag utför. Bra arbetstider är ett plus.
För närvarande jobbar jag tre-skift vilket jag trivs väldigt bra med. Jag gillar inte att arbeta dagtid då jag känner mig väldigt låst då.

Jag stormtrivs på min arbetsplats, jobbat där 8,5 år snart.
Jag trivs med mina arbetsuppgifter, det blir dessutom roligare ju mer jag lär mig om produkterna, och jag har dessutom "vuxit i graderna" på min avdelning genom åren, så man har möjlighet att utvecklas.
Sedan så har jag så väldigt härliga medarbetare, de förgyller verkligen ens dag! Inte bara på min avdelning utan man träffar massa folk dagligen som man kan skoja med och ha roligt.
Sedan är ledningen väldigt bra och organiserad. De lyssnar på personalen, har bra personalvård och verkar verkligen bry sig.

Vi har inte fria arbetstider, men har varierade arbetstider (schemalagt) så jobbar både mornar, kvällar, vardagar och helger, och det passar mig utmärkt. Älskar att tex vara ledig en onsdag :D

Det som gör att jag trivs på mitt jobb just nu är:

- Ledningen. Det är en ganska spännande koncern där det sker mycket, man har stora framtidsvisioner och företaget är både väldigt tydliga och konkreta med vad vi strävar efter/ska uppnå och att de samtidigt månar om sina anställda.
- Jag får möjlighet att utvecklas. Jag har jobbat inom företaget i några år nu, men har fått förtroendet att byta tjänst flera gånger. Jag har på sätt inte behövt känna att jag står och stampar, även om mina arbetsuppgifter (som i sig inte är världens mest spännande) är väldigt tydliga och jag är tvungen att hålla mig inom vissa ramar.
- Bra kollegor. Vi har kul på jobbet och alla hjälper varandra efter förmåga.
- Hyfsat flexibla arbetstider. Jag kan inte jobba hemifrån eller komma och gå som jag vill, men det är väldigt generöst med flex och ledighet vid behov/önskemål. Jag får i det närmaste ångest när jag hör om folk som är fast på sina jobb bara för att det knappt går att gå utanför schemat.
- Min närmaste chef är väldigt tillgänglig och jag får bra feedback; även mycket uppskattning. Jag har tidigare haft andra chefer där jag aldrig direkt har fått höra något positivt utan det enda som tagits upp har varit eventuella problem och där jag varit tvungen att jaga och vänta för att få tillfälle till samtal (där vi ibland diskuterat väldigt konkreta saker som sedan inte följts upp), så att jag nu har en chef som både finns där för att diskutera kring frågor och problem, och som även är spontan med att tala om även när jag gör något bra är något jag otroligt tacksam över.

Jag kan inte säga att jag har mitt drömjobb eller att jag inte kommer vilja gå vidare i arbetslivet, men trivs gör jag tack vare ovanstående.

- Fria tider.
- Vackra omgivningar
- lärorikt
- Möjligheter att påverka och utveckla
- Mycket hundar :p
-kort resväg

Finns en hel del på minuslistan också men det får bli i en annan tråd.

Att utvecklas verkar vara viktigt för många, vad är det på era jobb som gör att ni känner att ni fortsätter att utvecklas?

Bra kollegor är viktigt.
Vettig chef.
Har man kontorstider så att kunna flexa till en viss del iaf.
Samma regler för alla.
Bra lokaler, rena fräscha.

Att utvecklas verkar vara viktigt för många, vad är det på era jobb som gör att ni känner att ni fortsätter att utvecklas?

Nya arbetsuppgifter/utmaningar att lösa och kontakter med kunder runt om i världen.

(Om den gängse bilden av en ingenjör , instängd med en dator på ett kontor, skulle vara ens i närheten av korrekt skulle jag fly yrket.)

Närvarande och tydlig chef - som återkopplar och ger feedback
Bra kollegor!
Förutsättningar för kunna utföra ett bra arbete!

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 066
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 495
Senast: BernT
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 313
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka