Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni med två barn, vad är det för ålderskillnad dem i mellan och vad upplevde ni som positivt/negativt med just den åldersskillnaden?
Håller med! Folk tycker mycket men man får låta det rinna av.Spännande att läsa om hur olika åsikter/erfarenheter det finns angående åldersskillnad! Jag kan inte bidra med någon erfarenhet riktigt än då lillebror/lillasyster fortfarande ligger i magen. Sonen kommer vara ca 15-16 månader när han blir storebror. Jag har varit väldigt nojig över det då det blev tätare än vi hade tänkt oss, men nu känns det riktigt bra. Jag tror att det blir intensivt, men det är ju inte samma sak som dåligt. Förhoppningsvis kommer syskonen ha mycket glädje av varandra. Dessutom tänker jag att även om det kan bli intensivt till en början så kommer fördelarna nog väga över ordentligt ju äldre de blir, för oss i alla fall. Men det är ju som flera andra skrivit, mycket beror ju på individerna och det går ju inte att veta vad det blir för person i förväg.
Det jag upplevt som ledsamt är att folk runt omkring oss i princip kommenterat med "Nu får ni det jobbigt!" innan de ens gratulerat till graviditeten, nu när det blir så tätt. Konstigt nog så har dessa kommentarer aldrig kommit från dem som själva har barn tätt/vuxit upp med syskon tätt, utan de har tvärtom poängterat många fördelar Det är, utan undantag, personer som har långt mellan barnen som har kommit med negativa kommentarer. Tråkigt kan jag tycka, jag skulle själv aldrig kommentera nedlåtande till de som valt att göra annorlunda än jag själv, jag kan se fördelar med de flesta åldersskillnader. Men har som sagt tyvärr upplevt det som att många tycker att det är fritt fram att kommentera den lilla åldersskillnad vi nu kommer att få på ett negativt sätt.
Det är ca 2 år mellan de stora barnen i familjen (mina bonusar), och så 4 år mellan trean och fyran.
Att det bara är två år mellan tjejerna har fungerat utmärkt och de har haft otroligt mkt utbyte av varandra. Men nu, när äldsta snart är tonåring, märks de där två åren mycket.
Storasyster vill inte alls ha med lillasyster längre. Helt plötsligt blev hon väldigt stor och lillasyster liten. Det är otroligt jobbigt för lillasyster. Men den fasen kan absolut vara övergående!
...och en stor åldersskillnad kommenteras också. Folk är sådana.
Håller med! Folk tycker mycket men man får låta det rinna av.
För det är ju faktiskt så att, man vet ju inget annat, inte vi iaf! Man anpassar sej så fort och hittar sina rutiner! Det här är ju vardag -för oss-.
Jag har ingen aning om vad jag hade kännt för varken för- eller nackdelar om barnen varit längre isär tex.
Jag vet bara att jag är sååå glad att de råkade komma så tätt och hur bra vi har det med det som blev!
I efterhand hade jag inte velat ha längre isär. Men det vet man inte innan.