BPH och ev. synfel

Tetri

Trådstartare
Ber om ursäkt ifall det här blir en väldigt rörig trådstart, jag ska försöka vara så tydlig jag kan men jag har en massa funderingar som alla hör ihop med varandra.

Jag har en snart tvåårig hund som jag planerat att gå BPH med men som jag misstänker har synfel. Tanken var först att han skulle beskrivas i slutet av mars samtidigt som min andra hund men då hade jag fortfarande inte fått hans svenska stamtavla och det visade sig senare att han dessutom hade väldigt ont i bakstället.
Nu har jag möjlighet att anmäla honom till ett nytt BPH i augusti, tio dagar innan han blir två år. I början av september åker jag till Värmland och kommer därför inte ha möjlighet att få honom beskriven förrän nästa sommar (pga ingen bil och de flesta BPH-banor verkar ha stängt under vintern) , då han alltså kommer vara för gammal.

Som sagt misstänker jag att han har dålig syn och han ska därför ögonlysas på torsdag.
Jag är inte alls insatt i ögonsjukdomar men jag har fått för mig att de flesta synfel inte är behandlingsbara, utan att om han nu har dålig syn så lär det bara bli sämre eller förbli lika illa?
Om han har dålig syn, är det ändå värt att gå BPH?
Han ska inte gå i avel utan anledningen till att jag vill få honom mentalbeskriven är dels för att jag själv tycker att det är intressant och för att jag vill kunna bidra till en kartläggning av rasens mentalitet och problem, men i och med att sjukdom påverkar hundens reaktioner vet jag inte om det ger en rättvis bild av mentaliteten.
Det är en relativt liten ras med väldigt få mentalbeskrivna hundar. Många är från samma linje och har varit för gamla vid beskrivningstillfället.

Obs att jag vill absolut inte försköna rasen på något sätt genom att bara beskriva "bra hundar" men samtidigt känns det rent spontant inte som att reaktioner som grundar sig i t ex smärta är "rättvisa", men jag har egentligen ingen aning om hur man brukar se på det och vill därför gärna höra (läsa) vad ni tycker.
Troligtvis tar jag och bokar den tiden i augusti.

Är det verkligen en övre åldersgräns? Enligt reglerna ska hunden bara vara över 12 månader.
Nej det är ingen regel men för att få så "ärligt" (opåverkat av träning) resultat som möjligt vill man ju helst att hunden ska vara under två år :)

Om din hund har synfel, då kommer det ju finnas på hunddata och avelsdata och det kommer synas där att felet fanns redan innan BPH. Visst, det syns inte i spindeln, men jag tänker att det totalt sett inte borde påverka mer negativt än vad det redan gör att många hundar i rasen varit "för gamla" osv.

Jag tycker inte du ska gå BPH om hunden inte ser bra. Dels är det inte riktigt schysst mot hunden som behöver sin syn för att samla information om det den utsätts för. Dels så går det ju inte att få en bra beskrivning för man vet ju inte vad det är man beskriver. Om hunden inte ser så kanske den inte reagerar/om hunden ser dåligt så kanske den inte vågar ta sig fram. Det skulle i så fall vara om du kan få till ett inofficiellt BPH där du skippar halvfiguren och närmande person. Och kanske också underlagen, beroende på synfel.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 221
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 568
Senast: jolan
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 221
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9