T

Tjalfe

Var på klinik igår med min fjording. Han har ju varit halt från och till under en period. På kliniken tror dom att det är en inflammation nånstans i hoven, men dom vet inte riktigt vart. Han har iaf stort paket runt hoven och ska ha boxvila tills nästa tisdag då vi ska dit igen och ska äta medicin här i några dagar.
Nu till min fråga, tror ni det skulle gå att göra en pyttepytte liten inhägnad utomhus som han kan stå i en liten stund varje dag? Alltså en inhägnad som är ungefär i samma storlek som hans box. För han verkar må riktigt dåligt av att stå inne i boxen och det har än så länge bara gått ett dygn....:(
Kan man göra så eller är det under boxvila "förbjudet" för hästen att lämna stallet?

Sv: Boxvila

när min häst hade boxvila så gjorde vi en hage med boxmått
för han kunde inte stå inne själv och det var ingen annan i stallet som vill ha sin häst inne som kommpis och det fungerade bra

Vitsen med boxvila är att hästen ska vara så stilla så möjligt. Jag har gjort en "sjukhage" ute till mina hästar när det har funkat. Det viktiga är att dom inte rör sig mer ute än inne. Dom ska vara stilla. Om du gör en sjukhage ute, tala med vet först och sen ska du inte gå ut och in med den utan låt den vara ute hela tiden. Hästen får inte röra sig mer bara för att den kommer ut utan hålla sig lugn.

Mitt problem med min häst jag har nu är att han rör sig mer inne än om han är ute i en sjukhage, inne går han runt, runt, och är mycket orolig. Funkar bätter ute när han har koll. Hur är det med din? Är han stilla inne så ska du inte vara så orolig. Då kommer han klara det fint.
Det är vidrigt att se sin häst tappa modet inne och må skit, men min erfarenhet är att dom efter några dagar "finner sig" i situationen. Nummer ett är ju att skadan läker.

Bit ihop och lycka till!!!!!

Okej. Min häst har också svårt för att stå inne själv, speciellt såhär länge. Han ser jätte deppig ut och blir väldigt svårhanterad.... Fick höja boxdörren igår eftersom han försökte komma över.

Mitt problem med min häst jag har nu är att han rör sig mer inne än om han är ute i en sjukhage, inne går han runt, runt, och är mycket orolig. Funkar bätter ute när han har koll. Hur är det med din?

Det är ju precis så han gör. Springer runt, runt, runt och stegrar sej och skrapar med hovarna i golvet:(

Hej!

Jag skulle låta honom stå inne, för att han har det där paketet runt hoven och om det tex är lite blött i marken så kan det gå upp... om det inte är plast då vill säga... Sen är det bara tills på tisdag.. så det klarar han ja lovar!!!
Det du får tänka på är att underhålla honom.. pyssla så mycket du bara kan med honom när han står där så att han har så mycket sällskap som möjligt..

Hoppas att jag har hjälpt till i ditt val, men det är vad ja skulle ha gjort..

Mvh

Carro

Det är ju precis så han gör. Springer runt, runt, runt och stegrar sej och skrapar med hovarna i golvet:(

Förlåt skrev medans du svarade på detta, om det finns möjlighet så ska du försöka ha sällskap till honom, dvs en häst kompis som kan stå inne med honom vissa timmar om dygnet..

//C

pyssla så mycket du bara kan med honom när han står där

Ska sälja honom pågrund av att jag är rädd för honom... Som det är just nu vågar jag inte gå in själv till honom för han är riktigt arg...:( Skulle helst vilja gå in och rykta och grejja med honom... Men har jag honom i boxen så springer han runt(har ingen lust att bli klämd). Binder jag honom i gången så gör han allt han kan för att slita sej loss....:( Japp, jag vet, vi har stora ledarskapsproblem...:( Så jag får nöja mej med att hänga över boxkanten och prata och klappa honom.

Ska sälja honom pågrund av att jag är rädd för honom... Som det är just nu vågar jag inte gå in själv till honom för han är riktigt arg...:( Skulle helst vilja gå in och rykta och grejja med honom... Men har jag honom i boxen så springer han runt(har ingen lust att bli klämd). Binder jag honom i gången så gör han allt han kan för att slita sej loss....:( Japp, jag vet, vi har stora ledarskapsproblem...:( Så jag får nöja mej med att hänga över boxkanten och prata och klappa honom.

Men gud va jobbigt, det är starkt av dig att erkänna oxå det är inte många som gör..
Synd att du inte kan gå in till honom.. tror att det skulle vara bra för hästen, du har inget i ditt stall som kan göra det?

/Carro

Jo jag har hjälp av min pappa på eftermiddagen/kvällen att mocka boxen, och kolla igenom hästen och så. Men han jobbar på dagarna.

Jag har inte vågat erkänna förut men efter att ha startat en tråd om min rädsla här på buke där jag fick väldigt mycket stöd så vågar jag det nu.

Det ska du ha väldigt mycket beröm för...
Men det är bra att du får lite hjälp iaf...
Förstår att det måste vara jobbigt, speciellt när du inte kan göra något för att han är arg och för att du är rädd...
du får hänga in lite grann till honom över box kanten det brukar dom gilla... så att dom har något att pyssla m...

//carro

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 607
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka