Habina

Trådstartare
För första gången någonsin har jag en häst som ska stå på boxvila. Det blir minst en månad, förmodligen längre.

Så bukefolk med erfarenhet av detta, bombardera mig med tips och saker ni lärt er.

Hästen kommer om några dagar flytta till en anläggning där han får mer att titta på, andra hästar i hagar, ridbana etc.

Finns egentligen inte så mycket att göra mer än att härda ut.... Min som stått på box i tre veckor nu gör det tack och lov otroligt bra. Hon står i en box precis bredvid ytterdörren som förstås är helt öppen så länge det inte är massa minusgrader (då fryser vattenledningen). Har tagit ner ett galler så hon kan titta ut också. Ger hö i nät fyra gånegr/dag och så får hon halm också (står på spån). Mockar riktigt en gång om dagen och plockar skitar vid varje fodring så boxen hela tiden är fräsch.

För sysselsätnning kan du hänga in kvistar, köpa en höboll och så förstås pyssla lite extra. Men det stora är ändå att härda ut som hästägare. Det är jobbigt att behöva ha dom på box men ibland är det ju tyvärr nödvändigt.

Jag håller med @Fiorano
Hur det går/vad man behöver göra kommer att märkas tydligare för var dag och är väldigt individuellt.
Vissa hästar står snällt på box medan andra inte riktigt klarar av det..
Min står bättre i box än i sjukruta, men blir hatisk mot andra hästar när hon inte får röra på sig.
Jag lade in en tjock gummimatta vid dörren förra veckan för att hon börjat skrapa vilt vid fodringarna.:banghead:
Det skiljer också om de skall röra på sig alls eller enbart stå still, 10min promenad om dagen gör susen för att motverka t.ex. kolik. Får de inte promenera hade jag nog fokuserat väldigt mycket på att säkerställa vätskeintaget och ev komplettera med t.ex. parrafinolja (också helt beroende på vad för ev. mediciner som ges och givetvis med vilket foder).

Jag har haft häst på box ett längre tag (månader) pga fraktur i hasen, som tur var tyckte han att det var helt ok och skötte sig fint.
Jag gav fri tillgång på grovfoder i hönät eftersom han tyckte det fort blev äckligt om det låg på golvet. Jag gav även lusern och betfor med mycket vätska för att säkerställa att han fick i sig ordentligt. Han fick även kvistar att tugga på.

Man får gå in med inställningen att det bara måste gå. Min 2 åring höll på att riva stallet första dagen och vi tänkte att det inte skulle gå, att han skulle ha fått mer vila utomhus. Sen bara accepterade han läget och stod inne dagtid utan kompisar. Han hade i stort sett fri tillgång på hö + kvistar att gnaga på (vilket han gjorde, gnagde och gnagde). Vattnet var aldrig något problem just för honom. Har man inställningen att det måste funka så brukar det fungera. Stallägaren har haft en tråkig höst med mycket boxvila för olika hästar och alla har klarat det utomordentligt. Mycket har nog också haft att göra med att hästarna kunnat stå och kolla på kompisarna genom fönstret så kan du få till det vore det nog en stor fördel.

Jag hade definitivt försökt ge något som håller igång magen. Probiotika, paraffinolja, blött betfor osv och se till att de verkligen dricker ordentligt. Min tog det hela otroligt bra men fick kolik och förstoppning efter 3 veckor av boxvila och det var inte kul :/

Finns egentligen inte så mycket att göra mer än att härda ut.... Min som stått på box i tre veckor nu gör det tack och lov otroligt bra. Hon står i en box precis bredvid ytterdörren som förstås är helt öppen så länge det inte är massa minusgrader (då fryser vattenledningen). Har tagit ner ett galler så hon kan titta ut också. Ger hö i nät fyra gånegr/dag och så får hon halm också (står på spån). Mockar riktigt en gång om dagen och plockar skitar vid varje fodring så boxen hela tiden är fräsch.

För sysselsätnning kan du hänga in kvistar, köpa en höboll och så förstås pyssla lite extra. Men det stora är ändå att härda ut som hästägare. Det är jobbigt att behöva ha dom på box men ibland är det ju tyvärr nödvändigt.

Vad är en höboll? :confused:

Jag härdar ut genom att flytta honom så jag slipper se eländet. :angel: :o

Man får gå in med inställningen att det bara måste gå. Min 2 åring höll på att riva stallet första dagen och vi tänkte att det inte skulle gå, att han skulle ha fått mer vila utomhus. Sen bara accepterade han läget och stod inne dagtid utan kompisar. Han hade i stort sett fri tillgång på hö + kvistar att gnaga på (vilket han gjorde, gnagde och gnagde). Vattnet var aldrig något problem just för honom. Har man inställningen att det måste funka så brukar det fungera. Stallägaren har haft en tråkig höst med mycket boxvila för olika hästar och alla har klarat det utomordentligt. Mycket har nog också haft att göra med att hästarna kunnat stå och kolla på kompisarna genom fönstret så kan du få till det vore det nog en stor fördel.

Min har stått lugnt nu mer än ett dygn. Han har endast sällskap 3 h/dygn, på nya stället blir det bättre med mer spännande utsikt + sällskap nattetid.

Får se om jag vågar mig på fri tillgång...

som de andra skrivit - få i honom vätska... Sen tror jag stenhårt på å göra som du ska, stå på anläggning... När en kompis skulle ha boxvila pga fraktur på sin så fråga jag min stallägare om den kunde stå hos oss (mer safe), då sa hon genast "ställ den på täby galopp där springer folk fram å tillbaka å hästar går ut å in, alltid sällskap"... nu har kan inte alla sådana kontakter, men hästen hade det kalas där och läkte fint! + att det fanns walker när den skulle igång (det var en fd galoppis så hon var så glad så).
sen saker att pilla med å äta på..

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka