Boxvila/sjukhage när man ger smärtstillande?

Sv: Boxvila/sjukhage när man ger smärtstillande?

Nej visst inte :)

Det jag skrev till Centaur handlade mer om att hon skrev att hästen inte ska få smärtstillande om den inte visar kraftig hälta.

Din åsikt stämmer inte med modern vetenskap som visat att NSAID har en positiv effekt på sårläkning.
PL

Din åsikt stämmer inte med modern vetenskap som visat att NSAID har en positiv effekt på sårläkning.
PL
Intressant, gäller det bara för sår- och muskelskador eller även för skelettskador? Tidigare har jag fått lära mig att det försvårar läkningen av skelettskador. Men man vill ju följa med i utvecklingen ;)

min häst får metacam och har fått det nu i 7 dagar. Vet sa att han skulle skrittas varje dag och gå i vanlig hage..

*kl*

Men ni måste ju ändock skilja på orsaken till varför hästen fått smärtlindring. Det är ju inte pga att hästen fått smärtstillande som den ordineras vila, utan det beror naturligtvis på orsaken. En fraktur, en bortopererad vargtand, en muskelinflammation, en senskada osv.

Hästfolk verkar ha en övertro på NSAID. Som i reklamen för voltaren-gel - tar man lite så spelar artroser och diskbråck ingen roll längre. Fullt så bra effekt har liksom inte medicinen irl. En häst kan, smärtlindrad eller ej, däremot "falla för grupptrycket" och bralla runt i hagen och därmed förvärra skadan. Detsamma gäller för den häst som slänger sig runt varv på varv i sjukbox eller -hage och står och småstegrar sig på stället.

Ja precis som du säger. Folk verkar bli förvirrade över att vissa hästar ordineras boxvila, andra sjukhage, och andra vanlig hage. Men det som spelar roll är ju vart hästen är lugnast. Det vet "de flesta" veterinärer :angel:, och därför ordineras den metod som håller hästen lugnast. Så det är inget att bli förvirrad över, för ordinationen är ju samma - hästen skall hålla sig lugn.

För att spinna vidare på frågan..

Nu har min häst fått metacam i fyra dagar. Svullnaden är borta.
Veterinären sa att jag kunde börja sätta igång när benet var bra, bara ta det extra lugn och skritta någon vecka extra.
MEN hon nämnde ingenting om hur länge han ska gå kvar i sjukhagen..

Tidigare när han har gått i sjukhage har vi varit på återbesök och blivit friskförklarade innan han släppts i vanlig hage. Nu har jag ju inga sådana "garantier" sas..

Finns viss risk att han får spelet om jag släpper honom i vanliga hagen nu..
Hur bör man göra?

Jag skulle gissa att veterinären ordinerat "kontrollerad rörelse" på hästen i igångsättnings skedet. Även detta är rätt logiskt om du tänker efter. När du sätter igång hästen dvs ökar dess belastning efter en skada, så vill du ju först förvissa dig om att symptomen/skadan inte återvänder. Släpper du samtidigt ut hästen i en hage där den får röja runt fritt, vet du ju inte vad som är hönan eller ägget heller, vad som orsakat en reaktion, din ridning, allmänt röj, eller en kombination av de bägge.

jag skulle sätta igång hästen och låta den gå kvar i sjukhagen under tiden en stund till. när du ser att den verkar hålla för ridningen, kan du sen släppa ut i ordinarie hage. då slår du dessutom två flugor i en smäll, dvs hästen har motionerats lite och blir kanske inte lika laddad att få komma ut i ordinarie hage.

ring och fråga din veterinär så att du är säker på att få rätt ordination!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross