Boxvila kontra sjukhage ute

Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

hänger pa da ämnet riskerar bli aktuellt för mig och min häst.
Han har varit oregelbunden/halt i trav i en manad nu; osteopaten sa det var bäckenet som var ut led och att hon rättade till det men han är fortf halt, massören säger han har ont i en överansträngd muskel som gar ner till höger bak. Nu ska jag ta ut en veterinÄr som far kolla honom, jag är livrädd för att han ska ordinera boxvila, speciellt som jag precis bestämt mig för att flytta honom till en utedrift! F...n! Jag star nu i ett dressyrstall där hästarna gar ut nagon timma om dagen i ganska sma sandpaddockar. Eftersom jag inte kunnat jobba honom pa en manad är han som en kanonkula och det gar knappt att promenera honom till fots. Han har även i vanliga fall väldigt mycket energi. Bra är att han i allafall star i en utebox och det är alltid hästar nära honom. Stället jaga vill flytta honom till är en stor hage som är uppdelad i 4 hagar sa att det alltid ska finnas gräs, 2 hästar gar där och det finns 3 boxar, pa vinterna tas dom in till natten.
Jag undrar nu om det är möjligt att flytta pa min häst om han beordras boxvila till ett nytt ställe, bygga en sjukhage och hoppas det funkar...Risken att han ska freaka out är stor om han ser dom andra 2 nya kompisarna ga el springa bredvid i stor hage. Gud vad svart, vet ej vad jag ska göra! Hjälp!

KL

Hej!

Min pålla har ju egentligen boxvila.. Men att ställa henne på boxvila skulle utan problem ge mer problem än det löser. När hon står på box vandrar hon runt runt i cirklar, kastar med huvudet och protesterar vilt!

Jag har löst vår "boxvila" med boxvila i en box i kallstall/lösdrift, men möjlighet att gå i hage själv när det är torrt underlag. (Hon får inte tappa den skon som balanserar upp hennes uppverkade hålvägg). Hon sköter sig över förväntan- hon har ju ändå inte fått gå i stor hage på flera månader.

Jag har full förståelse för varför hon ska stå på box, men risken är större att skon åker när hon far runt i protester i liten låda än när hon går i lite större hage och kan röra sej litegrann..

/Lavinia, som inte gillar boxvila och hellre ställer i sjukhage om hästen är lugn där- det är ju tyvärr inte alltid det är så..

Det finns en svenska studie på senskador där man jämför dels skadornas grad dels typen av vila och rehabilitering. Det samband man fann var graden av skada, dvs de hästar som hade små eller måttliga skador blev friska medan de med stora skador inte blev det ....oavsett typen av vila / rehab.

Haken är ju att en lindrig skada kan bli en svår skada på ett ögonblick om de brallar iväg i hagen t ex.

Jag har släppt ut senskadad häst under läkning i stor hage. Men jag har också plockat in en med lindrig gaffelbandsskada från sjukhage för han brallade- tyvärr räckte det brallandet för att slå upp en lindrig skada till att bli en måttlig-svår skada..

Så, vissa hästar klarar hage fint även med sen-/ligamentskada, andra inte (om omvänt, vissa klarar boxvila fint och är lugnast där, andra blir alldeles för tossiga)

Visst kan hästen leva om inne i boxen och allt sådant men det är (förhoppningsvis, beror kanske på hur stallet ser ut) omöjligt för den att rasera och dra därifrån. Där tror jag många skador förvärras eller går upp igen, man har hästen i sjukhage och den får panik och drar iväg, tror inte själva härjandet i box skulle vara lika illa faktiskt. Just om de kommer lösa och springer.

Har så svårt att förstå varför folk i alla lägen ska ha ut hästen, jag menar inte att din häst gylle kanske inte är en av undantagen som klarar av att stå i sjukhage x antal veckor utan att bli helt bäng i huvudet (har hittills aldrig träffat någon sådan, men fine, vi säger att det funkar så!) men det verkar vara det absolut viktigaste för 80% av människorna som åker till klinik - "när kan hästen gå ut?". Boxvilan är ju förhoppningsvis bara en kort period av hästens liv, visst - det är astråkigt men när den är återställd och får leva som vanligt har den glömt av allt det tråkiga igen!

Håhå vad jag gick igång, men det har legat nära till hands hela det här året, folk som åker in med hästen - halt - behandlar - sjukhage/box - ägaren släpper i vanliga hagen - åker på ÅB - fortsatt halt häst... Ja... :cool: Och så håller de på... 4? 5? 6? månader och förstår inte problemet och kan inte heller ta till sig något.

:bow::bow::bow:

Har inte orkat igenom den långa tråden men så här tycker jag också! Så slapp jag skriva allt själv:D
Är den orolig av att vara ensam, låt en annan häst vara inne också den perioden. Eller om man har fler, turas om.
Man får ordna så hästen accepterar att stå i boxen, nåt att tugga på, grenar, whatever, kompis intill och stängda dörrar så ser den inte kompisarna ute bara innekompisen.

De allra allra flesta vänjer sej om de bara får tid att göra det och det ordnas lite för dem under tiden.

Det finns en svenska studie på senskador där man jämför dels skadornas grad dels typen av vila och rehabilitering. Det samband man fann var graden av skada, dvs de hästar som hade små eller måttliga skador blev friska medan de med stora skador inte blev det ....oavsett typen av vila / rehab.

Jaså? Skulle vilja se förutsättningarna i den studien. Jag vet en rad hästar som haft svåra senskador som blivit återställda och alla har haft boxvila den första tiden. Jag har själv ägt en av dessa som inte hade minsta bekymmer av sin gamla skada på något enda sätt, trots en stooooor skada på både ytliga och djupa böjsenan plus förstärkningsbanden. (Olycka i galopplöp) Men i sjukhage hade det knappast gått...
Skillnaden brukar snarare vara uppkomsten, dvs förslitning eller olycka på annars bra senor. Förslitning är betydligt sämre prognos av vad jag har lärt mej.

Senskador ska läka under rörelse efter den första boxvilan, men kontrollerad rörelse under lång tid, det tålamodet har inte många hästägare. De sätter igång för tidigt och framförallt släpper i stor hage för tidigt för att det den "blir så lycklig" :crazy:

Finns på www.uppsatser.se
Här är sammanfattningen:
Skador på ytliga böjsenan hos ridhästar - en retrospektiv fallstudie över konservativ behandling :

Detta är en Y-uppsats från SLU/Dept. of Biomedical Sciences and Veterinary Public Health
Författare: Maria Sjöström; [2005]

Nyckelord: Häst; tendinit; ytliga böjsenan; konservativ behandling; senskada;

Sammanfattning: Injuries of the superficial digital flexor tendon are common in racehorses with many reports on different treatment regimes. However there are few studies in riding horses. The purpose of this study was to document the result of conservative treatment of injuries on the superficial digital flexor tendon in riding horses and to find factors that may be important to the outcome. Hospital records from 1999 to 2003 of 17 non-racehorses at ATGs Animal Hospital in Skara with the diagnosis tendonitis of the superficial digital flexor tendon were reviewed. Follow-up information on treatment, convalescence and final outcome was collected. The injuries were graded from one to four according to their ultrasonographic appearance, with grade four being the most severe injury. Fourteen (82%) of the horses returned to full athletic function. There was statistically significant correlation between outcome of the injuries graded one to three and the injuries graded four, with no successful recovery in the last group. There was also statistically significant correlation between outcome according to age. Eleven (100%) of the horses ≤ 15 years were successfully recovered compared to three (50%) of the horses > 15 years. Type and time of convalescence varied among the horses and did not seem to be an important factor for the outcome. It was concluded that the prognosis of an injury graded one to three seems to be good and that the prognosis of an injury graded four is poor. Key words: Horse, tendonitis, superficial digital flexor tendon, conservative treatment Author’s address: Maria Sjöström, Musserongången 221, SE-135 34 Tyresö, Sweden.

Allvarligt, vad visade den? En uppsats med begränsat underlag och där man inte ens skilt på det vi pratar om här, boxvila och sjukhage:confused: Vad kan man utläsa av det lilla materialet och när det inte ens framgår om hästen gick i hage eller verkligen stod på box.

Nä jag vill nog se en seriösare forskningsrapport om jag ska tycka att det är något att hänvisa till.

De har faktiskt kikat lite närmare på det.

Ur studien, min fetstil:

En enkät (bilaga) med frågor skickades ut till de 26 djurägarna och efter 2-6 veckor ringdes djurägarna upp av författaren och intervjuades via telefon.

Frågor som ställdes var hur senskadan behandlades i akutskedet, hur lång tid som förflöt mellan att skadan inträffade tills behandling påbörjades, hur lång tid det gick mellan att skadan inträffade tills ultraljud på kliniken utfördes, hur lång boxvila hästen fick efter skadan, hur hästen sattes igång efter skadan, om hästen fick någon alternativ behandling, när djurägaren ansåg hästen vara återställd efter skadan, hästen användningsområde före och efter skadan och om det återkommit
någon senskada på samma ben efter att hästen ansetts vara återställd och i så fall vid vilken tidpunkt.
Alla frågor ställdes med öppna svarsalternativ.
I begreppet boxvila ingick även vistelse i liten sjukhage. Igångsättningens början räknades i analyserna när hästen började ridas eller tömköras. Hästen ansågs som återställd om den kom tillbaka till en nivå likvärdig med före skadan. Ej återställd innebar att hästen avlivades p g a senskadan eller inte kom tillbaka till samma aktivitet som före skadan.

Hela studien: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000530/01/EEF-VetMariaSjöström3.pdf

Jag tror dock att man måste vara medveten om att det är djurägarna som valt och som svarat. Dvs de som har haft hästar som är bralliga och för glada i hatten har mest troligt INTE släppt ut de hästarna, medan de som haft hästar som härjat inne men lugnt skrittat runt i hagen HAR släppt ut de hästarna.

Dvs man kan INTE av studien säga att det spelar ingen roll om man släpper ut en senskadad häst i stor hage och låter bocka och bralla runt!

Exempel på hur svårt det är att ta denna uppsats på allvar är tex:

Sto på 10 år med 3-gradig skada som gick i sjukhage 18 månader, dvs ingen tid på box. Den var "återställd" efter 24 månader och ingick i kategorin "återställda" - trots att skadan gick upp ett halvår efter igångsättning:confused:
Där har man ju egentligen ett fall av sjukhage som inte fungerade.

Där finns också en ponny på 24 år med 4-gradig skada som togs bort efter 1 vecka....Den ingår i statistiken på 3 hästar med allvarlig skada som inte blev återställda:confused: Det kan ju lika väl handla om att ägaren valt att inte ta den tiden på en så gammal häst, troligen i samråd med veterinär. Vad säger resultatet då?

Dessutom har hästägarna själva svarat och svaren var öppna. Det kan betyda många felfaktorer.

Sjukhage och box är inte jämförbart, och detta har man som sagt inte skilt på.

Att man kan ha en med 1-gradig skada i mindre hage och hållas igång försiktigt direkt är inte något märkligt heller. Dessa skador är mycket små och efter det akuta skedet stärks senan av att läka under lätt arbete.

kl
Vi har en häst nu på boxvila som bara får gå utanför boxen o sedan in igen. Hade vi haft en sjukhage till henne så hade vi behövt gå ca 50 m, o detta får inte hon göra. Så jag tror med på att man får kolla på hur individen är o hur den reagerar, ad det e för skada osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare