Boxvila kontra sjukhage ute

Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Tänkte samma sak, det där såg läskigt ut! :eek:

Har samma erfarenhet som dig, mina hästar har aldrig varit vilda i sjukhage. Inte ens i större sjukhage på ca 150-200 kvm. Kanske travat nåt steg per dag, men inget som har inverkat negativt på tillfrisknandet. Man får ju såklart ta hänsyn om man har en häst i sjukhage!! Inte utsätta den för sånt som den blir upphetsad eller rädd för. Jag sätter inte i gång med värsta oväsnet bredvid sjukhagen. :p Vet jag att det skall hända något upphätsande tex lastbil som kommer ed så tar jag ju in den.

Den bör givetvis också ligga i anknytning till stallet så den känns trygg och så hästen inte behöver gå så långt. Och inte vara fullproppad med butta så den tror den är fullt frisk.... Den kan inte ligga mitt inne mellan andra hagar där hästar röjer runt hela tiden, då är det ju klart att hästen blir orolig.

Tror inte det är "gammalt" att rek boxvila, min erfarenhet är snarare tvärtom, det är de yngre som gärna vill ha boxvila i all oändlighet, och helst med en massa NSAID inombords...

Håller man den instängd i boxen i flera veckor och kanske mnd så får man ju dessutom ett helvete när stackarn äntligen får komma ut, och då är risken stor att den skadar sig igen...

Fönsterrutan var laminerad på båda sidor och okrossbar:-) Nu är den utbytt mot myggnät dock för ge bättre luft sommartid.

KL

jag tror de flesta historier med folk vars hästar sprängt sjukhagar, handlar om dålig bedömning både ang. hagens placering, och framför allt skicket på hagen. Jag har sett en del helt sanslösa byggen med temporära stolp som hänger och slackar, och ofta med dåligt med el dessutom, för att inte säga noll el ibland. Läget på sjukhagen spelar ju också superstor roll, bygger man en sjukhage långt bort inne i en hage där de andra går, vilket jag sett flera gånger, är det ju som bäddat för att det blir baktryck på hästen när de andra går bort till grinden eller ngn hämtar in ngn häst från angränsande hagar osv, det säger sig självt.

Jag erfar absolut att det är den gamla generationen veterinärer som ordinerar boxvila utan urskiljning. Inte de yngre och nyare.

alla stall borde ha sjukhagar som standard lösning dessutom, med genomtänkt placering och rejäla staket och bra preppat underlag! Jag tycker det hör till standard inredning precis som att man har en uppbindnings plats i stallet typ..... sommartid kan man med stor fördel nyttja att det finns bete genom att göra flyttbara sjukhagar eller bygga om hagen successivt så att bete finns hela tiden, men som sagt, det kräver ju att man tänker till när man bygger, och framför allt är beredd att lägga tid och energi på det för att det ska bli så bra som möjligt för hästen. Jag har ALDRIG haft problem med hästar i sjukhage, varken andras eller egna, så länge allt varit genomtänkt, snarare har det bäddat för en otroligt smidig konvalecens och igångsättning och slussning ut till normal hage. Precis som Gylle säger så kan man ju dock inte förvänta sig att bara släppa rakt ut i en stor hage efter sjukhagen, utan man får vara beredd och villig att avgränsa hagen och uttöka successivt osv, dvs lägga ner engagemang. Gör man det brukar det som sagt skrida fram otroligt smärtfritt och smidigt!

Min häst fick boxvila 2v pga artroskopioperation, då förklarade de det med att det absolut inte fick komma in jordbakterier i såren (hade 3 små hål m 2stygn i varje). Sen 4v sjukhage på det, vi har en vecka kvar nu...

Som tur är så har han varit superlugn i både box och hage (dock inte under promenaderna, trots sedering:cry:).

Min häst fick boxvila 2v pga artroskopioperation, då förklarade de det med att det absolut inte fick komma in jordbakterier i såren (hade 3 små hål m 2stygn i varje). Sen 4v sjukhage på det, vi har en vecka kvar nu...

Som tur är så har han varit superlugn i både box och hage (dock inte under promenaderna, trots sedering:cry:).

Det är ganska lustigt med dessa operationer (är snarlikt det min skall genomgå dock skall de inte in i någon led men blir nog samma op teknik de använder dock har vi ju fördelen att det inte finns en öppen kanal in i leden) söker man runt så slås man snabbt av hur olika konvalecent som ges på dessa trots op i samma område, än lustigare blir det när det verkar mer regel än undantag att konvalecenten är mkt kortare på travare än när det handlar om ridhästar ? Kanske hänger det ihop med att det är vissa veterinärer som används i större grad inom resp område och att dessa har helt olika åsikter. Lite lustigt är det dock när exakt samma ingrepp ger så olika konvalecent som hos den ena 3 dagar box sen ut i lösdrift i vanlig hage med bandage resp samma som du fått 2 v box, 4 v sjukhage. Man blir ju lite förbryllad hur det kan skilja så enormt och vem har egentligen rätt vad behövs egentligen. Nu är det ju inte samma min skall igenom dock betydligt svårare att hitta något att jämföra med och det är den mest snarlika op och hinten jag fick vid en enkel fråga vad det kunde handla om i konvalecent (den vet hade inte satt sig in i det hela riktigt när den fick frågan) var att det nog handlade om samma som din, vilket känns lite knepigt när det inte handlar om en skadad häst utan bara rent förebyggande vad är det den behöver vila ut liksom såren läker ju på betydligt kortare tid.

Och jag tycker att frågan är om en skadad häst ska stå stilla överhuvudtaget, oavsett om det sker i box eller i sjukhage! Rörelse är ju viktigt för hästens cirkulationssystem och ett väl fungerande cirkulationssystem är viktigt i läkeprocessen! Det skulle vara intressant att se en jämförande studie av konvalecenter i stillhet på liten yta och i rörelse på större yta.

Själv har jag kört med egna varianter av igångsättningsprogram som är mer individanpassade än mitt djursjukhus förtryckta (som ser typ likadana ut, oavsett häst och oavsett skada). Min häst har så fort som hon har blivit bandagefri släppts ut i en mindre hage med mkt hö/gräs och så småningom har hon fått gå på lösdriften som vanligt (Men då är hon också lugn som en filbunke, bjuder aldrig några luftsprång eller ruscher). Hon har på sina 16 år så här långt tillfrisknat hur fint som helst från allt möjligt.

knapplån

Tror generellt att en häst blir lugnare om den ser andra hästar, har koll på vilka som rör sig i dess omgivning, etc - en sjukhage ger absolut mer mental stimulans än att stå i boxen, framförallt när alla andra hästar är ute i sina respektive hagar. Det ska till en väldans cool häst som inte blir nipprig av det.

Sedan får man väl vara lite smart med hur sjukhagen placeras, och göra ett ordentligt staket. Sjukhagen är ju ofta temporär, kanske används de ett par veckor bara, och då slarvas det en del.

I många lägen så behövs ju stillhet och vila för att läka de har ju förhållandevis väldigt klena leder i förhållande till sin vikt om man jämför med tex människan. Dessutom belastar de ju med stor vikt även i vila vilket ju inte gör att de på samma sätt är obelastade som vi är vid vila av en skadad del. De läker så att säga redan under belastningen vilket är det som numera i allt större grad görs även med människor, man skall belasta men inte överbelasta en skadad del med människor är det enkelt för dels känner vi själva var gränsen går och vi vet att vi inte skall passera den då vilar vi sedan utan belastning men en häst har redan belastningen hela tiden den står upp därav är det viktiga att inte överbelasta för det är lite svårare att få dem att vila det helt om gränsen råkade passeras. Skall man låta dem läka med större frihet och rörelse så skall man absolut inte samtidigt ge dem tex butta för då känner de inte själv när de gått över gränsen.
Ser man sen till hästar som fått behandling i leder så är det utkastat om hästen inte hålls i stillhet första tiden där är det just för att man inte vill ha för mkt cirkulation då för mkt cirkulation gör att ledvätskan byts ut för fort innan det inlagda medlet har hunnit verka i lugn och ro i leden.

Skall man ta egna beslut om konvalecenten så vill det till att man verkligen läser på och sätter sig in i hur den aktuella kroppsdelen fungerar och exakt vilken behandling hästen har fått, vilken effekt detta har på området. Sen är det enorm skillnad på kontrollerad rörelse och rörelse i frihet där hästen kan hitta på vad som helst. Ju friskare hästen blir ju mer riskfyllt är det att läka dem i frihet det är när de är nästan bra risken är störst att de drar upp skadan just för att de i stort sett inte alls har ont längre och blir övermodiga.

Jag har för en del år sedan läkt en stor bäckenfraktur på en häst med lite omvänd konvalecent, den kunde gå i stor betes hage första månaderna för då kände den av skadan så mkt att den gick lugnt och försiktigt, ju längre vi kom i läkningen ju mer fick vi begränsa hagen sista månaden innan friskförklaringen stod den i sjukhage för då kände den sig frisk och hade gärna dragit ett rejs i hagen. Dock skrittades den i skrittmaskin (enbart i samma varv för att förhindra snedhet alltså det varv där den var tvungen att belasta det skadade benet) ett pass varje dag så snart läkningen kommit igång.

Det är inte så mycket bara hästar där jag håller till utan hästar på alla ställen jag varit på (upstallad, jobbat o.s.v.), mina har aldrig varit så men jag har dom å andra sidan inte i sjukhage någonsin.
Sen tror jag folk häromkring har en förkärlek till att ha lite dåliga hästar, münchenhausen by proxy eller något sådant, och då ska det duttas och fixas och trixas men helst helt utan veterinärs inblandning.

Jag har aldrig sett att hur hagen är byggd har påverkat, inte heller läge. Vill dom så går det och jag tycker det är en sanslöst korkad risk att ta, det är kanske bara jag som tycker så men det är ju min rätt det med!
Som sagt har detta aldrig gällt för mina egna hästar eller min hästhantering men över lag är det vad som händer, både där jag håller/hållit till och runt omkring. Rejäla höga trästaket och el eller slarviga, är hästen en cool individ som pallar det rent mentalt då står den ju kvar bakom sytråd i stort sett.

Och jag säger samma sak, jag har aldrig haft problem med sprängda sjukhagar ö.h.t och tycker det är en utmärkt lösning som gör allt så mycket enklare i slutändan när hästen är frisk och ska ut igen. Rangliga tillfälliga byggen har jag dock sett mkt gott om så att det händer i de lägena borde vara att räkna med snarare än att bli förvånad. :D

Jag har sett en sprängd sjukhage. Synnerligen välbyggd dito, välplacerad och dessutom med kompisarna tätt intill. Vad som hände vetesjutton men något måste SKRÄMT dem in åt helsike.

Annars så temporär eller 'fast', aldrig sett en sprängd, utan isf 'tossande I hagen'. Eller i ett fall då hästen tyckte att 'färdigvilad' och helt sonika hoppade ut ur den, och vid nästa koll stilla gick och betade med kompisarna i stora hagen.

Men spränger en häst en sjukhage så såvida inget skrämt skiten ur hästen utan är av ren 'stress' så borde det handla om dålig respekt för staketet oavsett typ? Däremot så, de kan ju förvärra en skada mer än nog helt utan att spränga en sjukhage 'bara' genom att stressa runt därinne eller 'bralla runt därinne'.

kl

Fast det klart att de kan dra om de vill... det kan de ju även i en vanlig hage. Eller få tokflipp i boxen och sparka hål i väggarna där. Däremot kan man minska intresset att dra. En stallbekant hade sitt gamla sto i sjukhage större delen av vintern, och då fick även bästisvallacken gå i samma lilla ruta. Det blev trångt, men båda hästarna var lugna och accepterade läget. Hade stoet stått ensam hade hon inte varit så cool.

Men det är olika. Försökte med lugn hästkompis i sjukhagen i våras, men det dög inte. Nu har han respekt för tråden dock och gick inte igenom. men han stod och vävde timme ut och timme in... det blev inte mycket vila för det benet. I box rusade han runt runt och skrek istället. Pest eller kolera.

Min veterinär anser att hästen kan vara där den är lugnast, givetvis beroende på individ/skada/förutsättningar.Det har inneburit att jag haft en häst med mindre senskada på bete i hage modell mindre tillsammans med de hästar hon var van att gå med efter hon sprängt sin sjukhage 2 ggr. Och levt rövare inne.
Valacken med hasfraktur fick givetvis flera veckor (12 v) på box innan han fick börja stå i sjukhage ute under övervakning.

Inget är givet.
Så resonerar nog de flesta vet.

Jag fattar bara inte det där med att sjukhagar "sprängs"
jo jag har sett alldeles för många "sjukhagar" med plaststolp o taskig ström.

Sen på större inackorderingsstall så sätter man gärna sjukhagar brevid varandra= triggers- skitsmart:crazy: o långt från lugna strövande hästar.

Jag tror att man får utgå efter skadans art o individen samt möjlighet.
Uteboxar ger ju hästen en helt annan koll på livet utanför.

Fönsterrutan var laminerad på båda sidor och okrossbar:-) Nu är den utbytt mot myggnät dock för ge bättre luft sommartid.
I ett fönster som inte är renoverat på många år:grin:

Laminat är när den har sammanfogats som en vindruta. vilket jag har bakom galler i boxdörrarna.

Ja där hade vi just en "sjukhage" med för många låga trådar o plaststolp- inget säkerhetstänk.

.

Laminat är när den har sammanfogats som en vindruta. vilket jag har bakom galler i boxdörrarna.

Ja där hade vi just en "sjukhage" med för många låga trådar o plaststolp- inget säkerhetstänk.

.

Fick hjärtstopp jag också.....sjukhagar ska vara av trästolp, plank/brädor, absolut inte elrep som dom kan fastna i och får fula skador av.

.

Jag vet vad laminerat är, det var jag som beställde den liksom... ;P

Ursprungligen var det ju två vanliga fönsterglasrutor, en som satt i 'inre fönsterbågen' och ett som satt i 'yttre fönsterbågen'. Med kitt, så dåligt att en sidoruta i utrymmet intill helt sonika föll ur av sig själv (innan det ens fanns hästar här). Istället byttes till en lagom stor laminerad ruta som jag skruvades i fönsterbågen (heter det så?). Nu har ingen häst kickat på den där rutan någonsin, men enda risken hade varit att hela fönsterbågen for ut. Kan iofs bli en risk nog, om de fastnar med benen på insidan t ex. Den risken är ju kvar, skulle de sparka ut myggnätet och få benen på fel sida kan det ju bli en risk.

För låga trådar för vad? Alltså, i fallet på bilden - med en häst (ponny) som inte går i närheten av ett stängsel med el på, och inte funderar på att hoppa ett 110 -120 cm stängsel? Stängslet är tre väl spända trådar. Nedanför hagen (där jag stod) sluttar det nerför, så att försöka bedömma trådhöjd av de där två bilderna är lite vanskligt. Här har du en bättre stängselhöjdsbild:

hulllillen28sept20098.jpg

Nu går det just där iofs inte få ner trästolp, men jag använder ALDRIG mer trästolp med elstängsel (oavsett höjd) till sjukhage längre. Sen den där enda incidenten när en sjukhage sprängdes. De förbannade trästolpen kräver så mycket större kraft innan den brister. Skadorna blir värre. Jag har alltid alltid säkerhetsutlösning på elstängslet i sjukhagar med sen dess. Dvs SKULLE han av någon anledning (svårt komma på någon, men OM) fått panik och sprungit på stängslet hade det gett efter. Och han förvisso kunnat galoppa runt i stor hage vilket icke hade varit idealiskt, men varit mycket bättre än skadorna man kan ådra sig av elrep som INTE brister och stolpar som INTE knäcks.

Jag funderade dock ett tag på att göra en permanent sjukhage med just trästolp och (högt) trästaket, samt paddexunderlag/motsvarande (för att inte rikera det blir geggigt om det är sån säsong osv), men valde sedan bort det, då det är så väldigt olika var jag vill ha dem när de måste stå i sjukhage. Det beror så mycket på häst och årstid var det är bäst att placera sjukhagen.

Risken är ju oftast högre när dom lägger sig o rullar att dom rullar fast i nedre tråden med avskuren tåsträckare som följd....det kan ju hända även i en stor hage, men man kan ju eliminera risken i en sjukhage iallafall.

liten bild, men såhär såg min sjukhage ut ( permanent då jag hade konvalecenterna)

175764.jpg

Senast ändrad:

Jo, en sån där jag var inne på att bygga ungefär. Men sen var det det där med att det är så otroligt individuellt var de står bäst (=lugnast), så jag la ner det.

Mina har tack och lov sådan respekt för strömmen att de inte (nånsin so far iaf, peppar peppar, när det gäller hästar vet man ju aldrig) lägger sig och rullar nära stängsel. Däremot i just din hage skulle de definitivt försöka 'krypa under' för att nå gräset, därför jag har två låga trådar t ex.

Men, tyvärr finns det ju alltid risker, inne som ute. Samma box som jag t ex haft 162 cm häst i hade jag en uppfällbar förhöjning på när det stod en 145 cm liten sak där - helt enkelt för den sistnämnda hade vissa funderingar på om inte boxväggshoppning var en kul sport, medan den förstnämnda aldrig skulle fundera på dylikt.

På samma sätt har jag numera sågat ner en hög mellanvägg mellan två boxar, som från början satt där för det INTE var lämpligt att de övht kunde stoppa in huvudet till varandra så. Jag har ju dock lite enklare än t ex dig att 'ändra efter behov' rent så, då det inte är lika mycket olika hästar och hästar som 'kommer och går' här. Hade jag det hade jag t ex inte övht funderat på att ha boxar utan galler och hög mellanvägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka