Boxvila kontra sjukhage ute

gylle

Trådstartare
Sitter här och funderar för mig själv utan att riktigt komma på vad det är som är så himla stor skillnad mellan att stå i boxen inne eller stå i samma ruta ute i vissa veterinärers ögon är det totalt uteslutet att det är likvärdigt.
Kommer snart att ha att göra med en sådan veterinär och kommer med all säkerhet att få ett konvalecentprogram som inleds med ett par veckors boxvila - har redan fått en hint om det.

Ser jag till min senaste erfarenhet av det så slutade det med allvarlig skada och väldigt lång konvalecent dock inte på hästen :crazy:

Samma häst som blev totalt sjötokig av boxvila har precis haft en lättare skada där vet (annan) egentligen ville ha den på box efter att jag gick i strejk ang att sätta in den på box om det inte var livsnödvändigt så fick den gå i sjukhage istället, och jag säger bara vilken skillnad. Hästen har för det första helt klart vilat sitt ben väldigt mkt mer än den gjorde på box då den i lugn och ro har gått ut de 10 meterna det är till sjukhagen i vanlig ordning i morgonutsläppet stått där och filosoferat över en hög hö eller gått och pillat lite gräs och rötter och sen i lugn och ro gått in med de andra på kvällen.
När den stod på box ver det explosion varje morgon när de andra gick ut trots att det hela tiden fanns en häst kvar med den inne, det var bock och skutt varvat med otålig rundvandring i boxen i ett par timmar efter utsläpp, därefter hyfsat lugnt även om det skreks en del och vandrades lite, när det sen blev dags att byta sällskapshäst var det dags för en ny omgång fnatt dag ut och dag in samma sak. När den tillslut fick komma ut var den totalt knäpp och exploderade.

Jämför man dessa två konvalecenter på samma häst så har ju hästen utan tvekan belastat och gått/härjat väldigt mkt mer på box än vad den gjort av att gå den 10 meterna ut till en sjukhage. Så med tanke på att vila skadan är det ju klart mer vila i en sjukhage för en häst som denna.

Ser man hygieniskt så lär ju en ren sjukhage med bra underlag ha bättre hygien än en box det stökas runt i den blir ju snabbt ganska grisig när de yr runt i den.

Så vad är det jag missar varför är vissa så stenhårda att det skall vara box ?

Vet att det inte är lönt att försöka ta diskussionen med den vet men funderar ju lite på om man gör något väldigt dumt om man är lite olydig :angel: (under förutsättning att den hästen det troligen kommer att bli aktuellt för alltså inte samma är lika lugn ute vilket jag gissar att den är utifrån hur den är normalt annars blir den inlåst).

Så någon som kan komma på någon anledning jag missat eller haft just denna diskussion med någon vet och fått några bra argument ?

Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Då måste ja ha en extremt bra häst. Min kan stå inne hela dagarna om de är så utan problem och kan ta ut den när jag vill, han blir varken galnare eller dum. :angel: .

Min skulle nu stå i boxvila i 2 veckor pgr av misstänkt fångkänning, men han stod inne en hel helg och sen på måndan så åkte han ut i en sjukhage som va lika stor som boxen, men en aning större... hästen blev mycket mycket bättre och går idag i en vanlig stor hage utan problem. Dock är han ett vbl giv för sig, men han är inte den som rusar runt eller busar o har sig utan går och lullar i sitt eget tempo... Så jag går mer på sunt förnuft... tycker att dessa veterinärer ska ibland över driva saker...

Behöver inte hästen stå extremt mjukt (man kan ju faktiskt strö upp en sjukhage också) så borde inte en sjukhage vara någon skillnad mot vad en box är (de 10 metrarna ut kan ju inte vara någon fara om man väger det mot att hästen annars skulle skutta runt i boxen som en tok i flera timmar).

Jag har sett hästar i sjukhage studsa upp och ner på samma ställe när hästarna runt om hade race. Kanske är det därför man väljer att börja inne, för att de flesta (inte alla) hästarna håller sig lugnare där och att man på så sätt garderar sig. Kanske är det också så att inte alla stall har en sjukhage precis i anslutning till stallet och att promenaden till/från hagen inte är nyttig för hästens problematik.

Men har man en häst man vet mår bättre ute och inte tar skada av att ledas dit och tillbaka, så finns det väl inget som säger att man måste följa veterinärens råd till punkt och pricka?

Senast ändrad:

Det beror ju på varför hästen ska stå på boxvila. Vid fång hade jag inte gått de få metrarna eftersom hästen inte ens ska gå ut i gången vid mockning då. Är det en skada där det är ok att den står i gången vid mockning så kan den lika gärna gå i ruta ute om den håller sig lugnare där.
Sedan tycker jag att man får använda sunt förnuft och be om en andra bedömning om den första veterinären ger råd man känner att man inte kan följa.

När min häst vrickade sig skulle hon efter den akuta fasen med boxvila stå i ruta i ganska många veckor. Hon var sjövild i rutan så jag ringde och frågade vad jag skulle göra och om jag fick släppa henne på sommarbete istället om hon var lugn där (hon fick inget smärtstillande längre). Det var helt ok för veterinären och hästen mådde ju betydligt bättre och kunde läka i lugn och ro.

Jag använder mig bara av boxvila om hästen inte kan gå ut. Annars mår de tusen ggr bättre i en sjukhage. Man läker bättre om man mår bra psykisk!

Har även stall där jag kan öppna fönstren så hästarna kan titta ut, det hjälper också jättemkt! Då kan de ha koll på omgivningen och sin kompis även om den är inne.

Det är så jag känner också men funderade på om det var något annat jag förbisåg i mina tankar som gör att vissa veterinärer är så benhårda med att de skall stå just på box därav diskussionen så att det inte är något jag helt enkelt inte tänkt på som gör det till ett självklart val att de skall vara just inne i boxen.

Min erfarenhet är att det sällan är några problem att ha en häst som har riktigt ont i box men när de är i deras mening kärnfriska så är det inte lika många som accepterar att stå lugnt på box när resten av gänget försvinner ut i hagen och det är mer regel än undantag att det stökas runt i boxen däremot har jag faktiskt ingen som stökat runt för att de sätts i en liten ruta ute, håller de sig inte lugna ute så är det naturligtvis bättre att ha dem ordentligt inspärrade mellan 4 väggar.

Min häst rev sjukhagen, och sprang till dom andra hästarna en gång. Efter det blev det box, fast att hon stökade inne också!

Vi har de senaste 7-8 åren uteslutande använt oss av sjukhage på mellan 250-1 000 m ². Då i anslutning till hagen där de andra går (c:a 15 st) så de har uppsikt och sällskap av de andra på håll.
De har vari lugna och rört sig i sin egen fart och de har tillfrisknat i bra takt. När det varit unghingstar har de ibland fått sällskap av någon äldre eller lugn kompis i sjukhagen så de blir lugnare. Om det behövts så får de täcke för att värma sig.

Förutsättningen för oss är att hästarna här har vuxit upp i åldersblandad flock och har lärt sig att bli hästar och kan kommunicera mellan varandra på ett normalt sätt och lever ihop 24 timmar om dygnet. Flocken består idag av 9 hingstar (2-5 år) och 5 valacker (10-26 år) som går tillsammans.

Vår erfarenhet är att om de ska stå på box ska det krävas att de inte kan gå ett steg utan att förlänga tillfrisknandet. Vi har än så länge bara positiva erfarenheter av sjukhage.
Det är ingen veterinär som vi har haft kontakt med som har haft avvikande åsikt om det. Vi bor ju ganska nära varandra ;) så vi får väl ta diskussionen om din veterinär skulle komma till oss någon gång:D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

De veterinärer jag haft att göra med ha alla stöttat idén med sjukhage. Har bara positiva erfarenheter där.

Min häst rev sjukhagen, och sprang till dom andra hästarna en gång. Efter det blev det box, fast att hon stökade inne också!

Kan tänka mig att detta är en av anledningarna att vissa veterinärer är så bestämda att det skall vara box, de vet ju inte hur bra staket för ändamålet de olika hästägarna har och det känns säkrare för dem att hästen blir innanför 4 väggar.

Själv har vi 180 högt trästaket kombinerat med el på vår sjukhage så det skall rätt mkt till innan de tar sig ut från den iom att de inte har någon ansatts att hoppa så skall de iså fall trycka sig ut och iom strömmen så är ingen så intresserad av att trycka så länge på trästaketet som behövs för att knäcka det.

Jag tycker sjukhage under långa perioder är idiotiskt, sen får man se till individer också såklart men över lag tycker jag det är en sjukt dum idé. Jag är helt klart för boxvila.
Förr eller senare lessnar till och med den snällaste och lugnaste hästen, den ser kompisarna som blir rädda för något och springer - gör likadant, hinner inte stanna, raserar hagen, fastnar, får panik och drar åt fanders. Och det har varit oavsett staket - riktiga bautastaket eller vad som helst - vill dom så drar dom!
Man kan ha sjukhage i hingsthagar vilket jag tycker är bättre, men med tanke på hur de trampar runt så är det väl oftast bara en tidsfråga innan de tunnan stolpen ger med sig och hästen fastnar.

Visst kan hästen leva om inne i boxen och allt sådant men det är (förhoppningsvis, beror kanske på hur stallet ser ut) omöjligt för den att rasera och dra därifrån. Där tror jag många skador förvärras eller går upp igen, man har hästen i sjukhage och den får panik och drar iväg, tror inte själva härjandet i box skulle vara lika illa faktiskt. Just om de kommer lösa och springer.

Har så svårt att förstå varför folk i alla lägen ska ha ut hästen, jag menar inte att din häst gylle kanske inte är en av undantagen som klarar av att stå i sjukhage x antal veckor utan att bli helt bäng i huvudet (har hittills aldrig träffat någon sådan, men fine, vi säger att det funkar så!) men det verkar vara det absolut viktigaste för 80% av människorna som åker till klinik - "när kan hästen gå ut?". Boxvilan är ju förhoppningsvis bara en kort period av hästens liv, visst - det är astråkigt men när den är återställd och får leva som vanligt har den glömt av allt det tråkiga igen!

Håhå vad jag gick igång, men det har legat nära till hands hela det här året, folk som åker in med hästen - halt - behandlar - sjukhage/box - ägaren släpper i vanliga hagen - åker på ÅB - fortsatt halt häst... Ja... :cool: Och så håller de på... 4? 5? 6? månader och förstår inte problemet och kan inte heller ta till sig något.

Senast ändrad:

Min veterinär anser att hästen kan vara där den är lugnast, givetvis beroende på individ/skada/förutsättningar.

Det har inneburit att jag haft en häst med mindre senskada på bete i hage modell mindre tillsammans med de hästar hon var van att gå med efter hon sprängt sin sjukhage 2 ggr. Och levt rövare inne.
Valacken med hasfraktur fick givetvis flera veckor (12 v) på box innan han fick börja stå i sjukhage ute under övervakning.

Inget är givet.

Senast ändrad:

det finns inga bra argument precis som du säger, det är gamla skolan veterinärer som älskar boxvila och ordinerar det på rutin.
som du säger så finns det oftast bara fördelar med sjukhage då inslussningen till "normalt" liv sen blir otrolig mycket bättre, dvs minskad skaderisk.

Min veterinär av modernare slaget ordinerar plats där hästen är som lugnast. Om det är box, sjukhage a la liten, eller sjukhage a la lite större, är kvitt samma så länge det fyller sitt syfte.

Ditt inlägg får mig bara att undra vad sjutton det är för hästar ni har och hur miljön är runt omkring dem. Känner inte alls igen situationen du beskriver har aldrig sett det hända på närmre 30 år med hästar.
Man får naturligtvis tänka till lite när man anlägger sjukhagar de skall naturligtvis ligga lugnt placerade därtill får man naturligtvis ha koll på vad som händer inpå sjukhagarna, svårare när man som du står på ett inackoderingsställe men enkelt när man som vi har egen anläggning. Är det någon häst som härjar mkt i hagen så bör den ju lämpligen inte placeras i en hage nära sjukhagen när den används, skulle tex inte få för mig att låta unghingstarna ens vara synliga från sjukhagen utan närmst sjukhagen går de gamla damerna som lugnt och stillsamt går omkring och betar blir de mot förmodan överaskade av någonting så kommer de möjligen nerknatande till den lugna tryggheten = grinden och gårdsplanen där sjukhagen också ligger = de kommer tvärtom ner till den i sjukhagen så finns ingen anledning att försöka följa efter någon, på gårdsplanen sker naturligtvis ingenting som kan uppfattas skrämmande så länge det går en häst i sjukhagen direkt inpå därav skrämms de aldrig iväg från sjukhagen. Har man någon annan häst som har för vana att få fnatt och dra några repor vid utsläpp så släpps naturligtvis denna ut och får springa av sig en stund innan hästen som skall stå still i sjukhagen släpps ut. Man måste ju tänka sig för när man har med skadade hästar att göra.
För övrigt så låter man naturligtvis inte en sjukhage bli så upptrampad att några stolpar trampas loss man får naturligtvis se till att ha fler att byta med om markförhållandena är så dåliga, förövrigt så bör väl förankrade stolpar vara nertryckte minst 50 cm i jorden så skall rätt mkt till innan en sådan lossnar, här är det ingen risk alls då vi har rullstensås under så de står rejält förankrade i stenen.
Inte för att de trampar sönder särskilt mkt eftersom de lugnt strosar runt eller står still och äter hö och då är tex den häst som jag beskrev ovan modellen det normalt ryker ur öronen på som har rodeouppvisningar dagligen i sin vanliga hage. Just nu är den inne på sin 4e vecka i sjukhagen och den kommer att stanna där ca 2 veckor till just för att den är så vild i vanlig hage skall sättas igång om en vecka och kommer att sättas igång i alla fall en-två veckor först för att få bort överskottsenergin under kontrollerade former först innan det blir återgång till vanlig hage via utslussning i succesivt ökande storlek på hage, att släppa en häst rakt ut i stor hage efter sjukhage utan att först sätta igång är bara att be om tokryck och att de skall dra upp skadan igen.

Den andra som är aktuell sen för boxvila/sjukhage har ingen skada alls utan skall genomgå en förebyggande op vilket gör att det blir ännu knasigare med boxvila iom att det inte finns någon skada den kommer max ha ett ca två cm långt sytt sår på ett ställe där man enkelt kan bandagera det för att ytterligare skydda det. Har väldigt svårt att se varför det skulle vara heligt med boxvila på en sådan.

Min vet i Uppland var helt för sjukhage. Min fånghäst fick stå i sjukhage efter en vecka, trots sin rädsla för elen sprängde han staketet, då ringde jag pappa som var hos grannen och han kom hem med bautabräder, så det byggdes en rejäl sjukhage och det funkade utmärkt.
Min vet tyckte också att om skadade hästar, beroende på skada. skulle gå i hage om de var lugna där.

Jag undrar varför boxvila är standard hos de flesta veterinärer?

Vår har aldrig gett boxvila öht, inte ens vid en senskada en av ponnyerna hade. Resonemanget är då rätt enkelt - h*n tror stillestående för en häst är betydligt mer skadligt än vad många andra verkar tro - det krävs allvarliga skador för att motivera boxvila.

Kan ju bero på häst med, och inte bara veterinär/er hur man rek.

Min herre är en liten ängel på boxvila. I sjukruta är det lite 'si och så'. Han kan vara kanonlugn, eller sjövild - eller variera (tex helt cool, få EN flipp på en dag, sen helt cool resten av dagen). Och då är ju frågan HUR 'illa' den flippen är för själva skadan?

I stor hage är han generellt lugn men drar sina galopprepor och bus.

När han fick sina gaffelbandsskador stod han i sjukruta ute (på vets rek, han fick gå i stor hage om han var lugn, men galopprejs är inte lugnt, så..). TVÅ gånger på 4 v 'brallade' han inför intag och EN gång under en promenad. Någon av dessa tre brallar slog upp ena gaffelbandsskadan från lindrig till måttlig... =/

Sen åkte han in på box, i månad efter månad. 4 eller 5 månader stod han på box, med promenader vid hand. Sista veckorna var han lite laddad även inne men inte värre än snurrade lite en stund ibland. Men annars, han står snällt, lugnt och tålmodigt i sin box. Kompisen kan gå ut på dagarna/nätterna, men han står lugnt och fint och verkar tycka 'jaha, idag ska jag inte gå ut, bara den andra'. Dvs han kan stå helt solo tom, helt cool.

Så, när det VIKTIGA är att hästen INTE brallar/härjar, då åker min på box. För där är han en mönsterpatient.

Jag har haft raka motsatsen med, häst som INTE gått att ha på boxvila ens med 'barnvakt' och som rivit halva stallet men som varit lugn ute (sjukruta vissa fall, stor hage vissa). Då har de fått vara där de är lugnast, och det är också vad mina veterinärer alltid rekommenderat - att ha hästen där den är LUGNAST. Så t ex får min L boxvilerekommendationer när 'andra hästar' skulle få sjukhage/paddock/stor hage - helt enkelt för det är det som är bäst för skadan för honom.
Sen, sjukruta ute är ju att föredra om det fungerar, för även om ytan är densamma så de ser mer, de får mer frisk luft, mer stimulans osv.

Faktum är att nu sist fick min rek 'boxvila till imorgon, sen sjukhage 10 dagar med 15 - 20 min prom vid hand, sen stor hage och uppsutten skritt 30 min, succesivt utökat till 60 min inför ÅB'.

När jag påminde vet om 'vilken häst det var' konstaterade vi att tre dagar på box nog var bra, och prova sen sjukhage, fungerar det så okej, annars ta in honom på box igen. Han var lugn i sjukhagen, men han stod där längre tid, och jag filmade faktiskt utsläppet i stor hage just för att inte bara kunna berätta att 'ja det kommer bli galopprepor' utan kunna VISA vad jag menar med 'galopprepor'. För ev framtida bruk. Jag är inte säker på att efter veterinären sett den filmen skulle ge samma rekommendation ang 'släpp i stor hage efter 10 dagar' vid samma typ av skada t ex. (Även om det gick bra den gången etc)

Sånt HÄR kan min roa sig med i sjukruta (han FICK studsa vid det läget, det var ju ofrånkomligt, vet visste han skulle och därför fotade jag istället för att arrestera hästen). Samma häst hade innan stått 3 månader på box (samma yta) innan utan att ens 'snurra ett varv' av stress..

lillenfrislpphull12sept.jpg

lillenfrislpphull12sept.jpg

(På samma vis är han för övrigt en pina att gå i snöre med, men en dröm att skritta på lång tygel uppsuttet, även under boxvila. Han är inte riktigt som de andra barnen ;))

Senast ändrad:

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

FÖNSTERRUTAN !

Snälla säg att du inte hade det så permanent att det bara var en tillfällig sinnesförvirring och att det åtgärdades ett par sekunder efter kortet togs, du kan ju absolut inte ha en fönsterruta på det sättet utan skydd hos hästen.

Jag såg verkligen ut som smileyn när jag såg kortet det kunde ha slutat riktigt riktigt illa.

Jag tycker det här med valet mellan box och sjukhage är beroende på individen.

Min gammelman skulle jag till exempel aldrig ha i en sjukhage. När han skulle ha boxvila så var det också strikt boxvila. Han var helt sjövild och kunde inte ens hålla sig på marken när man höll honom i grimskaft i sjukhagen :eek: inne däremot höll han sig lugn. han fick mycket mat att plocka med och hade en häst som sällskap på dagarna och en annan om nätterna i stallet (var sommar när han hade boxvila)

Min 5åring skulle jag däremot sätta i sjukhage. hon är så lugn i sig och det hade varit det bästa för henne att få vara ute "med de andra" på det viset.

SÅ jag tycker man ska se till hur individen bäst skulle klara av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka