Boxvila eller inte??

Kazaam

Trådstartare
Min häst har en förmodad hovböld. I stallet finns en veterinärassisten, vilken lade gips på hoven i förrgår och ordinerade boxvila i 4-5 dagar då gipset ska tas bort igen.
I boxen har han givetvis lyckats göra illa sig, antagligen har han smällt upp benet i krubban eller nåt, han har ett litet sår strax ovanför knäet. Idag är knät helt svullet och mjukt. Han är inte öm, men det är rejält svullet.
Tidigare nämnda tjej sa att han ska fortsätta stå inne, det är inget att göra med det.

Jag är inte så hemma på sånt här, mina hästar har tack och lov alltid varit friska. Jag litar därför helt på hennes omdöme, men trots det känner jag nånstans i mig att jag skulle vilja ta ut honom på promenad åtminstone, eller kanske släppa honom en stund i ridhuset. Bara så att han får röra sig och få igång cirkulationen lite. Är jag helt ute och cyklar då???
Han fick gå i hage innan gipset lades, men då sprang han runt trots ev hovböld, så han blev ÄNNU mer halt, så i hage törs jag inte släppa honom. Men en liten promenad kan väl inte vara fel, eller?? :confused:
Tips? Råd?

Sv: Boxvila eller inte??

jag har haft många turer med min hovböldshäst, och vart jag än har varit (strömsholm, skara, atg) har dom alltid sagt att så länge man kan hålla gipset torrt och rent så är det bara bra att hästen rör på sig.
så att släppa den i ett ridhus borde absolut inte vara några problem.

Hmm det dumma är att det bara är "förmodad" Hovböld .
Hade jag varit 100 på det hade jag släppt honom/lett runt honom på torrt underlag, men om det är nåt annat då ?

Hej från Hambo

Min pålla står med hovböld just nu. Hon är gipsad och väl inpackad :).
Hon får gärna röra på sig bara inte foten blir våt.
Har åkt till ridhuset och haft henne lös varje dag och hon blir bättre för var dag som går. Så visst får dom röra sig, bara bra för blodcirkulationen.
Tycker snarare hon blir bättre efter lite rörelse, så om din blir mer halt av det så kanske det är något annat? Men iofs så är ju bölden öppnad på min pålla.
Du kanske inte ska ha den lös men att promenera lite borde ju inte skada.
Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Säger som Hambo, var man säker på hovböld skulle jag lätt låta honom röra sig så mycket han ville.
Men om det är hovbensfraktur är det ju inte lika bra...

Så länge man inte vet skulle jag låta honom vara inne, fast jag skulle åkt in med hästen hellre. Gjorde det själv för inte så länge sedan med tvååringen, trodde han minst hade krossat något ben så ont hade han. Visade sig vara hovböld, väldigt skönt att veta.

Min häst har en förmodad hovböld. I stallet finns en veterinärassisten, vilken lade gips på hoven i förrgår och ordinerade boxvila i 4-5 dagar då gipset ska tas bort igen.
I boxen har han givetvis lyckats göra illa sig, antagligen har han smällt upp benet i krubban eller nåt, han har ett litet sår strax ovanför knäet. Idag är knät helt svullet och mjukt. Han är inte öm, men det är rejält svullet.
Tidigare nämnda tjej sa att han ska fortsätta stå inne, det är inget att göra med det.

Jag är inte så hemma på sånt här, mina hästar har tack och lov alltid varit friska. Jag litar därför helt på hennes omdöme, men trots det känner jag nånstans i mig att jag skulle vilja ta ut honom på promenad åtminstone, eller kanske släppa honom en stund i ridhuset. Bara så att han får röra sig och få igång cirkulationen lite. Är jag helt ute och cyklar då???
Han fick gå i hage innan gipset lades, men då sprang han runt trots ev hovböld, så han blev ÄNNU mer halt, så i hage törs jag inte släppa honom. Men en liten promenad kan väl inte vara fel, eller?? :confused:
Tips? Råd?
Jag skulle direkt ta ut min hovslagare om du har en bra sådan och jag skulle absolut ta ut hästen på lite promenad åtminstone såvida den inte har ett benbrott el likn. Lycka till!

kl

När mitt sto hade en hovböld lät jag henne gå ute i alla fall. Hon blev gipsad och för att hålla gipset torrt köpte jag en sån där "hovpåse" i bävernylon med något plastigt material på undersidan som skulle hålla vätan borta. Men för att försäkra mig om att det inte skulle gå sönder så sydde jag egna hovpåsar av något gammalt slitstartk material som jag hittade (typ, starkt galon). Jag trädde en sådan över hovpåsen och drog sedan många varv med silvertejp under och runtom hoven. Hon höll sig torr och fin även i rejäl gegga, och jag behövde väl inte byta mer än varannan dag tror jag.

På detta sätt kunde hon vara ute och röra sig och det hela blev bra väldigt snabbt. Hon var alldeles tokig i boxen så boxvila var inget alternativ.

Du kan ju låta honom gå i en liten hage ute som är torrt underlag i (om det finns, typ grus) och trä en "hovpåse" över. Finns det ingen sådan möjlighet tycker jag att du ska gå mycket med honom, exempelvis i manegen, så att blodcirkulationen kommer igång ordentligt. Han kan inte gå i ridhuset på dagarna istället för att stå i boxen?

Hoppas att det blir bra snart!

//Julia

Förmodad hovböld? Har ni inte karvat upp bölden? Vad har ni gipsat isf? Lägg jodomslag (under hoven, mot sulan) över natten och ta ut hovslagarn. Är bölden mogen så hittar han/hon den! Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligare! Lycka till!

Förmodad hovböld? Har ni inte karvat upp bölden? Vad har ni gipsat isf? Lägg jodomslag (under hoven, mot sulan) över natten och ta ut hovslagarn. Är bölden mogen så hittar han/hon den! Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligare! Lycka till!

Säger detsamma. Varför lagt gips på en förmodad hovböld? Be hovslagare kommma ut eller åk till klinik.

För övrigt får de gå ut så länge gipset inte går sönder eller blir blött. Jag lade en hel sula ovanpå gipset (under hoven) Och sedan på med flexi bandage. Sen bytte jag detta varje dag. Han slet sönder det bara genom att stå på box. Funkade kanon på min häst!

Gipsad förmodad hovböld:confused:
hur ska du kunna se om den spricker upp av sig självt?

Om den nu har gjort sig illa högre upp skulle jag tvätta såret/ benet o sätta den i sjukhage- liten frivillig rörelse.
Skulle förresten kolla upp det på klinik- nu.

hmmm, måste man alltid gipsa hovböld?! det har vi inte gjort. de har aldrig tagit mer än typ tre dagar så är den ute av sig sj och då håller man rent och fint.. stå inne hela dagen verkar trökigt :P

Ta bort gipset. Bölden måste spricka eller öppnas innan gipsning.

OM det är en hovböld (låt hovis avgöra den saken, inte någon studerande vet ass) så kan man påskynda mognaden något med våtvarma omslag. Havregrynsgröt fungerar utmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 938
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 471
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka