Boxvila eller inte?

Amk

Trådstartare
Min häst fick för en vecka sedan flera sår i karleden. De har hållit sig torra, men har ännu inte läkt ihop och alla sårskorpor faller av innan det verkar ha läkt färdigt. Hästen går på lösdrift och rör sig således en del även om han tar det lugnt nu när han är halt. Eftersom det gått en vecka och såren fortfarande inte ser bättre ut än vad de gjorde 2:a dagen funderar jag på att låta honom stå på box så såren får läka. Nu verkar det som att de inte läker för att han hela tiden rör på karleden...:confused:

Vad tror ni, är det bättre för honom att stå helt stilla?

Sv: Boxvila eller inte?

Nej, han har lyckats fastna i balsnören och fått sår. Jag tvättar rent med alsolsprit.

okej, ja är det lerigt i hagen kan det ju lätt leda till mugg. Man kan inte sätta upp en tillfällig mindre hage på en lerfri plats? tänkte att det blir väldig omställning från lösdrift till boxvila...

Jo, jag skulle kunna göra en minihage i en annan liten, befintlig hage. Och ta in honom på natten. Han har tidigare stått på box i 14 år, så det är inte helt nytt för honom.:)

Nu är goda råd dyra :crazy:

Jag tog igår upp båda min hästar, och lät den skadade stå i en minihage. Det har resuluterat i att den minihagen blivit så upptrampad att det kommer in lera i såren och att den friska unghästen är halvt rabiat eftersom hon vanligtvis går ute dygnet runt... nu har hon haft en liten hage på dagen och box på natten.

Jag har nu ställt in båda på box, men befarar att unghästen inte kommer hålla sig i skinnet. Att rasta av henne känns också halvt omöjligt- att gå med henne i flera timmar har jag svårt att få tid till, och hon ska egentligen vila nu eftersom hon nyligen blivit både inriden och inkörd... :crazy:

Så hur gör jag nu? Låter den skadade stå ensam i stallet, och riskerar att han blir rabiat/deppig? Eller har en skdad häst som läker och är hyfsat nöjd, och en galen unghäst? :confused::cry:

Jag skulle faktiskt låta dom gå i lösdriften. Ungisen mår ju def. bättre av det och han mår bra i rörelse med flocken.
Kan du inte tvätta av med vatten och väteperoxid(brukar vara super på sår) sen efter det torkat ta på riktigt fet salva typ idomin eller liknande.
Jag har lyckats läka ut mugg på min gamling i lösdrift, lera och med hjälp av propoliscreme(sveränt på sår).
/T

Han har gått 8 dagar med såret i lösdriften, men det läker inte. Så jag har gett upp det. Såren är ju avlånga och precis i karleden, och de verkar gå upp när han rör sig. Han har alltså inte mugg, utan fått såren av balsnören.

Jo, det såg jag, tog muggsår som exempel.
Grannens viga isis råkade trassla in sitt bakben i exemtäcket och det skar in i karleden precis som du beskriver.
Det tog lång tid att läka, sommar och utan gegga. Det är just som du säger att varje gång de rör sig så går det upp lite.
/T

Jag hade satt den skadade hästen på box... sålänge han inte blir tokig inne så hade han fått stå där, om han blir deppig så får väl så vara, han blir glad igen när han får komma ut när såren är läkta :) Kan ju riskera att få infektioner i såren om dom inte läker och då kommer han ju säkert få boxordination sen ändå.....

Vet du hur lång tid det tog? Nu har han stått på box, och det verkar faktiskt läka bättre iom att han inte rör sig. Däremot blir han ju svullen om benen av att stå så stilla, men det lär gå ner så fort såren läkt och han får komma ut och röra på sig.

Ja, jag resonerar också så. Han står ju och gnäggar när han är ensam, men har sällskap på kvällarna/nätterna. Han flyger inte direkt runt heller, han har ju ont.

Uppdatering från oss.

Hästen håller sig förvånansvärt lugn, och tar det hela med ro även när han står ensam på dagarna. Såret läker, men låångsamt. Någon som vet hur lång tid det kan ta för sår i karleden att läka? Jag hade hoppats på att en veckas boxvila skulle göra susen, men efter 4 dagar är det fortfarande inte läkt även om det är betydligt bättre.

Jag skulle nog hålla ut några dagar till. Tänk på att det skulle läka på djupet också, inte bara ytan du ser.
Sedan kanske du kan släppa ut om du smörjer med en fet salva, det håller skiten borta samtidigt som sårskorpan hålls mjuk och elastisk.
Alsolsprit är i det läget till nackdel eftersom det är uttorkande.

Igår lade jag på ett lager med helosan, men nackdelen är att spånet fastnar i salvan. Annars är jag med på din teori. Tänkte att jag kör lite varannandag med helosanet. Får ha is i magen framöver....:)

Jag köpte en fantastiskt bra "skumgummirulle" med klister på baksidan hos min vetrinär som jag använder på mitt föls sår. han ligger nämligen på det och river upp det om det kommer i kontakt med backen.

Jag klipper ut en bit med god marginal täcker såret och klipper sedan ut en fyrkant runt själva såret. Jag täcker sedan det tomma hålet där såret är med en sorts "andastejp och en kompress som inte fastnar i såret även om den skulle råka komma i kontakt med det.

Det går ju också att sätta två eller tre skumgummibitar på varandra.

Kanske det kan vara en idé för dig då såret kan luftas men ändå skyddas mot smuts och spån?

Tror du att det går att fästa på ett bra sätt vid karleden? Jag ska fota såret senare, så kan du se hur det sitter. Det är väldigt avlångt. Annars låter det som en fiffig lösning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix