Boxvandring

L

Lawendel

Ja, nu behöver jag råd (igen..).

Rakt på sak.

När min ponny blir ensam i stallet (har två hästar) så blir han för det mesta (ibland kan han hålla sig lugn och stå och äta hö eller stå och halvsova) jättestressad, och vandrar (eller joggar snarare) fram och tillbaka i boxen samtidigt som han, med huvudet högt, stryker huvudet mot gallret i boxväggen. Det går inte att säga exakt när han blir såhär (bara att det är när den andra hästen lämnar stallet), för ena gången om vi åker iväg/rider iväg med den andra hästen så kan han bli nästintill tokig och gräva upp hela boxen och vara blöt av svett när vi kommer hem, för att nästa gång vara lugn. Om jag är kvar inne i stallet så brukar han vara lugn, men om jag går därifrån så börjar han gnägga (det är väl inte efter mig utan snarare efter Trolle :p), och antingen börjar han jogga runt eller så håller han sig lugn, svårt att säga som sagt. Att vara ute själv i hagen är likadant om Trolle bara går in i stallet, men jag kan säga säkert att han inte klarar av att vara själv ute om Trolle åker eller någon rider iväg med honom, då springer han som en galning tills han inte orkar mer.

Men idag så följde jag med morsan när hon skulle köra Trolle (den andra hästen) för hon skulle sela ut hos några bekanta och ville ha hjälp med lastningen, och när vi kom hem efter ca 1½ timme så stod Zorro genomblöt, spänd som en stålfjäder och jättestressad hemma i boxen, och med en uppgrävd box. Normalt brukar han lugna ner sig när Trolle och vi kommer in, men idag fortsatte han att vandra/jogga, precis som att han inte var medveten om att Trolle faktiskt stod i boxen bredvid (antar att han var för stressad :crazy:)..

Och jag vet inte hur jag ska göra för att detta ska bli bättre. Jag brukar göra så att (om jag är hemma då Trolle är borta) när han börjar vandra så går jag ut och ställer mig utanför och låtsas inte om honom, och sen om han stannar så går jag in och berömmer honom. Vet inte om detta är rätt, men det har känts mer rätt än att försöka lugna honom med klappar och dylikt när han stressar runt.
Men som idag så kan jag ju säga att han inte skulle ha blivit speciellt lugn om vi andra (+ Trolle) skulle ha gått ut (för att sen komma in igen när han lugnat sig), för då skulle han väl ha fått spader :crazy:...

Som sagt, jag vet inte hur jag ska göra med det här beteendet. Han gör det bara när han är stressad, och inte när han är t.ex. uttråkad. Någon som har bra råd att komma med?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Boxvandring

Men kom igen, någon måste väl ha erfarenhet av boxvandring och hur man kan "bota" det?? :confused:

Min häst blir också skitstressad när han är själv, både i hagen och i stallet det går knappt och ha honom inne i stallets jälv för då hoppar han nästan ut, och om man har honom i hagen blir han totalt genomsvettig när kompisarna försvinner. Det är 3 hästar i den hagen. Jag vet inte hur jag ska göra för å bota detta, och jag vet faktiskt inte hur du ska göra heller. Det enda jag kan tipsa om är att fixa nånting så han håller sig sysselsatt, ha t.ex alltid hö i boxen.
Eller bryr han sig inte om höet? När din andra häst är borta kan du väl rida honom då och arbeta han riktigt så han har ngt o koncentrera sig på.

Jag har ett sto som inte klarar av att vara ensam, hon har hoppat över ett x antal boxdörrar och försöker hoppa upp mot fönstren, men då fick vi tipset: Bind fast hästen i boxen med ett kort grimskaft och lägg ut massor av hö så den har nåt att göra.
Vi provade och det funkade. Ingenting hade funkat innan vi provade, vi höll på att bli galen men så provade vi det och allting förändrades.

Idag red jag den andra hästen i skogen i 45 min, la ut hö åt stoet och när jag kom tillbaka stod hon så snällt och kollade på oss. :D
Kanske ska tillägga att hon brukar alltid vara sjöblöt av svett om vi är ute och rider den andra hästen när hon är lös eller ute, men nu är hon inte ens varm.

Lycka till!

Jag har ett sto som inte klarar av att vara ensam, hon har hoppat över ett x antal boxdörrar och försöker hoppa upp mot fönstren, men då fick vi tipset: Bind fast hästen i boxen med ett kort grimskaft och lägg ut massor av hö så den har nåt att göra.
Vi provade och det funkade. Ingenting hade funkat innan vi provade, vi höll på att bli galen men så provade vi det och allting förändrades.

de där kanske inte är ett bra sätt att lämna hästen ensam på..ifall hästen skulle få panik så kan de ju gå ganska så illa om den sittter fast, har man hästen under uppsikt så går de väl bra.

annars hade jag nog bara helt enkelt övat kortare stunder i taget, ta in hästen ensam och borsta och pyssla med den och släpp ut den..en liten stund varje dag, gå ut ur stallet innan hästen börjar bli nervös.

att bara lämna hästar som har sån ångest o stress tycker inte jag är snällt, de är nåt man får träna på lite i taget.
jag tycker inte de låter som bara boxvandring, boxvandring för mej är när hästen oavsett ensam eller inte mer lugnt vandrar runt runt runt i boxen..mer som en vana...detta tycker jag mer är extrem stress.

Senast ändrad av en moderator:

de där kanske inte är ett bra sätt att lämna hästen ensam på..ifall hästen skulle få panik så kan de ju gå ganska så illa om den sittter fast, har man hästen under uppsikt så går de väl bra.

annars hade jag nog bara helt enkelt övat kortare stunder i taget, ta in hästen ensam och borsta och pyssla med den och släpp ut den..en liten stund varje dag, gå ut ur stallet innan hästen börjar bli nervös.

att bara lämna hästar som har sån ångest o stress tycker inte jag är snällt, de är nåt man får träna på lite i taget.
jag tycker inte de låter som bara boxvandring, boxvandring för mej är när hästen oavsett ensam eller inte mer lugnt vandrar runt runt runt i boxen..mer som en vana...detta tycker jag mer är extrem stress.

Min mamma brukar kolla till henne och då är hon hur lugn som helst. Så länge hon har hö på golvet så håller hon sig lugn. Vi har ju självklart vänjt henne vid det först, alltså någon minut i taget och sen har hon fått gått ut till den andra hästen, och sen utökat tills hon kunde vara där i ungefär en timme själv med tillgång till hö hela tiden. Sen brukar mamma kolla på henne ibland och ge henne lite kraftfoder när hon är duktig så hon lär sig att det inte är farligt at vara ensam.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 840
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka