Boxvandrare!

DonnaBella

Trådstartare
Någon som har några tips på hur man kan "bota" en boxvandrare?

Min lilla pålla är inte stressad på något sätt, hon står med 3st hästkompisar i stallet. Och det kvittar för hennes del om jag ridigt ett riktigt hårt ridpass, hon går ändå runt, runt, runt :/
Vi släpper in hästarna vid 19.00 tiden varje dag och släpper ut dom vid 06.00. Ute i hagen vandrar hon inte alls. Hon är veterinärkollad senast igår och veterinären hittar inga fysiska fel på henne.

Någon som har samma problem som jag? Och någon som vet hur man kan lösa det? :angel:

Sv: Boxvandrare!

Boxvandring är en beteendestörning. Och i grund och botten har detta ett samband med utfodring, ättid och miljön. Ge lite mer information om hur mycket grovfoder hästen får, hur långt är det mellan målena, vad är det för häst osv osv.

Hon är ett 7årigthalvblodssto (står väldrigt högt i blod, misstas ofta för att vara fullblod)

Detta är för ett mål, hon får 2 sånna här mål om dagen
Foder:

1L havre
1L Krafft (grov 90)
1L Betfor (pelletrerat)
0.5L Kornkross
0.5L Vetekli
1dl Matolja (endast 1 gng/dag)
1dl Vitaminer (pelletrerade endast 1gng/dag)

Har väldigt lätt för at gå ner i vikt, därför får hon matolja.

05.40 Fodring med kraftfoder
06.00 utsläpp med hö (ca 3kg till Donna)
12.00 - 13.00 Hö igen ca 3kg här oxo
19.00 insläpp med kraftfoder & ca 2 kg hö
00.00-01.00 Sista målet hö ca 2 kg.

Hon arbetas ganska hårt varje dag.

tästa och ge henne lite halm oxå när hon kommer in.. då får hon nått att pilla i när höt är slut..
ett litet tips bara:grin:

Försöka bryta beteendet att vandra, få henne att göra ngt annat.

I vårt stall har några valt att hänga in grangrenar för hästarna att pilla med mellan målen. En annan brukar även lägga in lite halm, som någon redan föreslagit, eftersom våra står på torv.
Det har funkat bra, även med "rastlösa ponnyn".:)

tästa och ge henne lite halm oxå när hon kommer in.. då får hon nått att pilla i när höt är slut..
ett litet tips bara:grin:

Ja, det tror jag också är en bra idé. Prova med att hänga upp boxgardiner
i hela boxen också. Lämna bara en lucka på ca 1-1 1/2 m vid dörren.

Detta är för ett mål, hon får 2 sånna här mål om dagen
Foder:

1L havre
1L Krafft (grov 90)
1L Betfor (pelletrerat)
0.5L Kornkross
0.5L Vetekli
1dl Matolja (endast 1 gng/dag)
1dl Vitaminer (pelletrerade endast 1gng/dag)

Vad är dina litergivor i kg ??

Har väldigt lätt för at gå ner i vikt, därför får hon matolja.

Har du analyserat ditt grovfoder ? Kanske mer lägligt att ge lusern.

05.40 Fodring med kraftfoder
06.00 utsläpp med hö (ca 3kg till Donna)
12.00 - 13.00 Hö igen ca 3kg här oxo
19.00 insläpp med kraftfoder & ca 2 kg hö
00.00-01.00 Sista målet hö ca 2 kg.

Du har alldeles för långt mellan målena. Mellan 6-7 timmar mår ingen häst bra av. Dessutom ger du extremt liten grovfodergiva villket absolut inte gagnar ättiden alls. Mycket viktigt att ättiden samt m'ängden är rätt för hästar som utvecklat stereotypa beteenden.

Hon arbetas ganska hårt varje dag.

Vad är hårt ? hårt arbete brukar man klassa travhästar som tränias/tävlas som exempel. Går din häst verkligen i håtrt arbete ? Många gånger uppskattas arbetet för högt.

Rent generellt och för att hårddra, så tror jag hennes beteende bottnar mångt och mycket i grovfodret. Hästen får stå många långa timmar utan mat. OBS, hit räknas INTE kraftfodret eftersom ättiden är alldeles för kort för sådant foder.

Man bör ta sånna här beteende på allvar. Att som någon kalla* rastlös* är att vifta bort ett problem som faktiskt handlar om dålig hästhållning. Missförstå mig rätt med ordet dålig, men hästhållningen är inte sund om en häst utvecklar ett stereotypt beteende.

Senast ändrad:

Varför skulle gardiner hjälpa tror du ? Problemet sitter troligtvis i foderbiten.

vandrar hon även om hon har hö? om inte så skulle jag ge mer hö, gärna fri tillgång, och hellre dra ned lite på kraftfodret.

Jag har faktiskt bara varit med om en boxvandrare och honom fick vi binda upp i boxen när han kpom in och han var bunden tills typ en halvtimme inna vi släckte...vi band han med "kloss" som dom gör i spiltor. Då lugnade han ner sig och stod stilla å åt, det var som en trygghet för honom för då visste han att han kunde vara still.....sen stod han still hela natten, eller han sprang iallafall inte runt för det syns ju i boxen om dom gör det.

...sen utan att veta ditt hövärde tycker jag att 1 liter pelleterat betfor låter väldigt väldigt mycket....mina aktiva travhästar delar 7 st på 3 liter vanlig strimlad betfor....

Istället för att slänga ut pengar på massa olika dutt kraftfoder kan du prova fri tillgång på grovfoder. Din häst får förmodligen för lite tuggtid och för långa ätpauser, det är allvarligt och kan leda till kolikanfall och andra magtarmsstörningar och permanent stereotypt beteende (tex boxvandring trots sysselsättning i boxen/hästar som vandrar i hagen trots bete).
Om hästen är svårfödd kan man kombinera fri tillgång med lusern eller ETT kraftfoder.
Låt gärna hästen stå på halm om det är möjligt. Och absolut så mkt utevistelse som det går.

...sen utan att veta ditt hövärde tycker jag att 1 liter pelleterat betfor låter väldigt väldigt mycket....mina aktiva travhästar delar 7 st på 3 liter vanlig strimlad betfor....

5 hästar här som delar på 1,5L strimlad betfor. Uppblöt blir det 0,5L vardera (utom unghästen som får 1L blöt betfor och är toppen fin på det.)

De får också nästan fri tillgång på hösilage.

Då har vi två vävare och en som visade tendens till att boxvandra när hon hade hö i nät (för att hindra henne gräva ner det i bädden). Tog bort nätet väldigt fort.

I övrigt instämmer jag med ellyne här ovan.

Min ena häst boxvandrade innan. Stog inackorderad i ett stall (jag jobbade på annan ort) med ett par hästar till, och varken jag eller hästen trivdes så där kanon för han började boxvandra rejält! Spånet låg efter boxväggarna varje dag och de kvittade om han varit ute eller hade gren o gnaga på, lika illa.
När jag sen flyttade hem till vårat egna stall så slutade han nästan direkt. Kan gå runt lite om man är sen med fodringar, men annars inget. Kanske inte så lätt att flytta runt o testa olika stall, men stallbytet gjorde susen för min häst.

T om boxbyte kan räcka för en del hästar som inte riktigt trivs.

Men som ovan sagts, lösdrift kanske är det ultimata, men det är ju inte alltid lätt att få tag på i närheten där man bor.
Så om den ändå ska stå inne på nätterna ska man ju komma på ett sätt att bryta mönstret , för det är ju ett stereotypt beteende..och mitt enda tips är som jag skrivit tidigare. Precis som man bryter en hund men den sortens beteende ,fast på ett annat sätt....om ni förstår :D
"Vår" häst blev lugn av att vara fast...då ställde han sig o åt och var som hästar i allmänhet.

Vi brukade lägga halmbalar eller annat lite här och var längs väggarna så att det inte blev så lätt att gå runt runt. Dock hade vi 16 kvm stora boxar så det fungerade. Annars är det mycket grovfoder och halm att äta på och mycket utevistelse. Kanske en sån boll de ska rulla på för att få ut pellets? Har aldrig provat en sån men...

Saken är ju den att hon alltid lämnar lite hö på morgonen (mindre än 0.2kg) så tror inte att det är sysselsätning hon saknar. Men jag kan ju alltid prova, Tack för tipset :D

Hon vandrar ju inte utomhus, utan bara i boxen. Hon rids drygt en mil om dagen (vid uteridning) och ett tufft pass på ca 1h i ridhus/på ridbana. Vet inte om man kan kalla det hårt men tkr d är hårt :angel: Men allt är ju hur man bedömmer helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama