boxvandrare, !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FannyAnttila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 052
F

FannyAnttila

Kan de heta så ?, Men det är en häst i stallet, 11 årigt sto som "boxvandrar", Hon gör de både ute i hagen och inne i boxen, Hon ställer huvudet mot väggen / staketet och förflyttar sig i sidled först längst ner till hagen å så vänder hon på sig, ställer huvudet åt andra hållet och förflyttar sig i sidled igen, Hon gör exakt samma sak i boxen. Fast då vandrar hon halva boxen och sen tillbaka, Har någon tips på hur man får bort de? Eller hur man gör så att hon ska göra de mindre iaf, De både ser hemskt ut och det är ju inte så bra för hennes ben att göra så. Eftersom att hon bara är 11 år.

Snälla, ge tips !

Sv: boxvandrare, !

tycker det låter lite som om hästen väver, eller iallafall tenderar till det. det är i så fall en olat som kan minimeras genom att se till att hästen har sysselsättning/blir stimulerad.

boxvandrar förknippar jag mer med en häst som går runt-runt-runt i boxen vilket kan bero på att den är stressad/nervös/uttråkad.

Vår lille ponny är en boxvandrare. Så for man kommer in i stallet går han runt, runt, runt...
Han har gjort det alltid så länge vi har haft honom dvs ca femton år. Han har varit med om en del innan han kom till oss bla gått helt ensam några år så jag antar att det är ett inlärt beteende även om jag har förstått att det kan bero på annat.
Det är viktigt att han alltid har ngt att pyssla med hö eller halm och att han är ute så mkt som möjligt.
Men han gör nog inte riktigt så som din häst. När han är i hagen är som en "vanlid" häst.

Vi fick in ett sto for ett par dagar sedan dar tidigare tranare haft henne bunden i boxen 24/7 eftersom hon vandrar. Hon var dessutom mager som en skrika och hade trakig pals och ledsna ogon.
Det anda vi har gjort ar ett slappa henne i hagen pa natten (maste vara inne pa dagen pga varmen) och se till att alltid ha mat i boxen. En annan sak som hjalpte for henne var att ha en stor flakt utanfor gaten (vara boxdarrar ar gjorda av ett galler dvs stor luftgenomstromning). Hon alskar nar det blaser i ansiktet = hon star still.
Fran att ha sprungit (!) runt i boxen tar hon nu ett par varv om hon blir stressad men thats it.

Sager bara stimulering - loser mycket
MVH Kajsa och Angel

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna