boxväggar som går sönder?

U

Uddatyp

jag vet inte om tråden ligger rätt men visste inte vart den skulle vara.

men iallafall..min häst sparkar en del i väggen, framförallt väggen mot grannen eftersom han vaktar sin mat mot andra..de händer inte jämt men de händer då o då när han är extra irriterad på den andra och boxväggen går sönder.

jag tycker de är lite tunn vägg? de är murat bara och liksom ihåligt på nåt sätt..går sönder väldigt lätt.
borde inte boxväggar tåla sparkar ibland? eller går alltid väggarna sönder när dom är murade och hästen sparkar?

hur funkar de med murade väggar? är de såhär överallt eller är de bara extra tunn vägg där min häst står?

jag har vart med om många hästar som sparkar hårt i väggar men inte har väggen gått sönder för de...nu har jag ju inte tänkt på vad de är för material på dom väggarna men dom håller iallafall.

de går inte att skärma av så hästen inte ser den andra eftersom de är öppet över boxarna så dom kan nosa på varandra, men vi ska nu flytta till ett stall som har hela vägger så han slipper se grannen.

Sv: boxväggar som går sönder?

Förstår inte, är det bara murkbruk som väggen är uppbyggd av?:confused: Tycker att det borde finnas tegel, lecablock, sten eller vad som helst också...

Jag har träväggar, vet inte bredden på planken men det är av de grövre slaget, och det har hållt kan jag lova. Har haft två ston här med fäktande bakben, varav med ena satte vi upp gummimatta på mellanväggen för att skydda väggen och minska skador/belastning på hästens leder - för hon käkade bara upp sitt kvällshö och spenderade resten av natten med att sparka:crazy:

Murbruket som finns lagt över lecablocken på stallväggarna (inte boxarna alltså) ger däremot vika för minska lilla, krävs bara en lättare spark så blir det ett jack i väggen och vid hårdare sparkar så blir det "hål" till lecablocken.

de verkar som om de är de iallafall..är inte bra på sånt men jag tror de.
de blir små hack där hästen sparkar och träffas en svagare del så rasar en hel del av väggen och de blir ett ganska så stort hål.

så de är alltså inte vanligt att de blir såhär? är lite orolig att de ska bli såhär i nästa stall också.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror även på hästen hur hårt den sparkar och om den är skodd. Har varit med om hästar som sparkat ut hela ytterväggar. Men visst det kan ju vara ett dåligt byggt stall också eller en kombination.

En häst som försvarar sin mat på det viset brukar må bäst om den får hela väggar och inte kan se sina grannar när den ska äta.

jo de är mycke därför vi ska flytta så han kan få en box med helväg så han inte ser grannen.

borde inte boxar tåla en del sparkar? i de andra stallet där han stog va de också nåt slags murat..såg ut som de iallafall och där hade de inte blivit några märken trots att han sparkat.

Det beror nog på vad man använt för material att mura upp väggen med. Lecablock är porösa och håller inte för rejäla hästsparkar, medan betonghålsten är stabilt och tål en hel del.

Immer

borde inte boxar tåla en del sparkar?
Det är ju en avvägnings fråga. För om väggen håller och man har en våldsamt sparkande häst finns risken för att hästen sparkar sönder sig istället för väggen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 218
Senast: Sel
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar