Boxstorlek

P

piggis_83

Vilka mått på boxar tycker ni är lämpligast? Alltså inte de minimimått som är fastställda, utan vad ni själva tycker är lagom?
Till stora hästar (halvblod) resp unghäst/D-ponny.
Funderar på 4x4 m (el möjligtvis 3,75x3,75 m) till stor häst
Ponny vet jag inte... :confused:

Sv: Boxstorlek

Jag tycker runt 12 kvm är väldigt lagom till ett normalstort halvblod (sådär 165-170), det blir alltså 3.5*3.5 om man bygger kvadratiskt. Jag har inte frontgaller i mina boxar o det gör ju att det känns ytterligare större.

D-ponnystoet ser alldeles lagom ut i sin box på 9 kvm med öppen front.

Tyvärr måste jag nog ställa över hblstoet (164 cm och kort modell) till knappt 10 kvm m öppen front nästa höst, då ettåringen verkar bli jättestor och nog behöver stor box nästa år.

Som du märker håller inte mina boxar standardmått... Inga är lika stora... Jo, förresten, två är på 9 kvm, men olika formade (en kvadratisk o en mer rektangulär), en på knappt 10 kvm, en på 12 o en på 15...

Senast ändrad:

Jag undrade just vad det här var för knasig tråd när jag läste snabbt:

"Byxstorlek"
"Vilka mått på byxor tycker ni är lämpligast?" :D

Vad är minimått för stor häst? 9 kvadrameter?
Jag tycker nog att 12 är lagom.

Min 154 cm "stora" häst står i en box som är ca 16 kvadrat...
Inte så roligt att mocka alla gånger, i synnerhet inte som vi bara får ge en bal spån i veckan.
Dessutom kan hon nästan galoppera omkring. :D

Hehe ja här snackar vi boxar o ingenting annat :rofl:
Är det inte så att om det är högt i tak ser boxarna större ut än om det är lågt i tak? Likaså som någon skrev att de känns större om man inte har galler.
Okej men ca 12 kvm för stor häst o kanske 9 för större ponny?

Om det är ngn som har 4x4 meters boxar, är de föör stora, att det blir jobbigt att mocka i, eller att hästen springer runt för mkt? Det går ju oxå åt mer strö förstås i en så stor box...

Har 3x3 m till mina hästar på 152 cm mkh.
Har även haft halvblod i dom på ca.160 cm och nordis på 155 cm i boxarna och all har tagit sig runt utan att behöva känna sig instängda..boxarna är kvadratiskt byggda.
3x3 m boxar är även godkända d-ponny fölbox!
Och om man samlar alla tillbehör som vattenhink/kopp, krubba, hönätet och dörren på samma sida så är ju tre väggar fria!

Jag tycker inte ngn box kan bli för stor :)
´Jag tycker det är jättebra att du kan tänka dig att bygga större fast inte lagen kräver det! :)
Många tänker bara på utrymme å pengar nuförtiden. ;)

Hade box på 15 kvm till min häst. Hon använde inte en del av boxen.Det var lite dumt när jag gjorde ordning hennes permanentbädd eftersom hon inte trampade till på ca 3 kvm av boxen. Men det ordnade sig till slut. Nu får hon box på drygt 11 kvm när stallet är klart. Mina andra boxar är mellan 10,5 kvm och 13 kvm. Gammalt stall...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar