Boxstorlek

M

mallan

Vad är den bästa storleken på en box, för storhäst tycker ni?
Ska bygga stall och kan inte bestämma mig vilken storlek jag ska ha.. Hade tänkt 12kvm.. För litet? För stort? Lagom?

Sv: Boxstorlek

Ska bygga stall och kan inte bestämma mig vilken storlek jag ska ha.. Hade tänkt 12kvm.. För litet? För stort? Lagom?
Det beror ju lite på hur stor den stora hästen är. Jag har 12 kvm till min ena som är 158 cm hög. Hon har även stått i 9 kvm men då blev det grisigt i boxen. I 12 kvm håller hon rent. Om jag skulle bygga nytt så skulle jag satsa på 16 kvm för en häst runt 170 cm.

Jag tycker att 4*4 m är min dröm box;) Men annars är 3*4 och 3*3 inga problem! Bygger jag nytt blir det 4*4 som standard. Min stora är bara 157 i mkh.

Jag har ponny och jag tycker 3x3 är för litet för henne!
Nu har jag dessutom blivit van att ha henne i en box på 16 kvm. Skulle jag bygga så skulle det bli 12-16 kvm boxar.

Har hästar i storleken 150-170 cm , största boxen är 16,5 kvadratmeter stor, de andra är 14 kvadratmeter-PERFEKT!!

den bästa box storleken för mig är 3*5m eller 4*5m :D då kan man ha hur stora hästar man vill ^_^ och hästarna har gott om plats att röra sig på.
3*3 är litet, har man sen 3*3 och höga box väggar runt om så känns det ännu mindre. jag har i mitt stall 3*4 och öppen box front samt galler mellan hästarna, och det tycker jag blir liite i minsta laget men det största vi kunde bygga i stallet.

mina hästar är 167-168- och 100 i mkh. shettisen tycker att boxarna är lagom stora :p

Min 170häst har en box på 4x5m. Han hade förmodligen klarat sig på mindre men jag tycker det är lagom. :)

Jag tycker 12 kvm är i minsta laget. Trivselstorlek för mig är minst 15 el 16 kvm. Har även stått i en jättestor dubbelbox vilket var underbart. Hästen höll väldigt rent då och det gick åt mindre strö än väntat med tanke på boxstorleken.

Mitt råd är att bygga stora boxar som stallets planlösning tillåter. Ur hästens synvinkel är såklart "ju större desto bättre". Att hästen kan röra sig lite mer i boxen gynnar självklart både kroppen och psyket på hästen. Det är min övertygelse iallafall.

Okej, låter som man får satsa på större. Man vill ju inte bygga och sen känna att man gjort alldeles för litet..Lika bra å göra det ordentligt på engång..

Jag hade min c-ponny i box på 10 kvadrat, det kändes ok, men jag hade inte velat ha en stående i mindre box. Så satsa på riktigt stort som de flesra rekommenderar :)

En sak som påverkar mkt på storleken är om du har öppen front eller stängd, har de stängd front så behöver de större box. Vi har i stora stallet 3x4 och 3x3,5 alla med öppna fronter och en lustig sak är att i 3x3,5 boxarna så ligger gödseln snyggt längst bak vid väggen och hästarna har ändå plats att stå i boxarna utan att stå i skiten (vilket det gör om boxarna är bara 3m) det som sen blir lustigt är att i boxarna som är 4 m djupa så ligger också skiten ungefär 3,5 meter in i boxen alltså en halvmeter in från väggen ingen häst lägger skiten vid väggen i 4 meters boxarna även om du flyttar över en av dem som brukar skita vid väggen i 3,5 meters box. Det är precis som att de är noga att inte skita där de står (majoriteten av tiden med huvudet ute i gången) utan går ur sitt trampområde men inte ett steg längre än de behöver. Summan på det hela är att 3,5 meters boxarna är klart lättare att mocka och renare och prydligare än 4 meters boxarna. Har en som är 3x5.75 och har även fram till nyligen haft en 3,5x6 (dubbelbox) mina fölboxar och de är klart de som är stökigast att hålla igjordning det är precis som att har man gott om plats behöver man inte hålla ordning alls utan man kan skita precis var som helst.
Hade jag fått önska något så hade jag velat ha lite bredare än 3 av någon anledning så ligger nästan alla mina på tvären i boxarna och då ser det aningen trångt ut med 3 meter iofs väljer de ju själv att hellre ligga på det hållet än på det hållet boxen är längre så de kanske vill ha det så vem vet.
Skulle jag byggt nytt idag så hade jag gjort boxarna 3,5 - 4 x 3,5 - 4 beroende på vad som fungerade planmässigt att få upp bredden till 3,5 el 4 är det enda jag känner att jag skulle ha någon nytta av, ser ingen anledning alls att bygga större faktiskt hästarna utnyttjar ändå inte det.
Fölbox däremot skulle jag se till att få mer fyrkantig alltså med kortaste sidan väl tilltagen det är det enda jag är missnöjd med här, är så nervöst att se mammahäst gå kavaletti över fölbenen när fölis slocknat mitt i 5x5 är en drömbox som fölbox

Vi har shettis boxarna på 8 kvadrat.
sen har vi 2 stora som ligger på 18 kvadrat å 2 på 14 kvadrat.
Alla boxarna har öppen front. skulle inte vilja ha mindre boxar. de blir så grisigt då

När jag bygger mitt stall blir det 4x4 för alla hästar! :laugh:

Eventuellt ska jag ju även ha nån shettis eller två, då kanske det är mysigare med 3x3 för dom! :) (Och låg front så att dom ser ut! :love:)

När jag bygger mitt stall blir det 4x4 för alla hästar! :laugh:

Eventuellt ska jag ju även ha nån shettis eller två, då kanske det är mysigare med 3x3 för dom! :) (Och låg front så att dom ser ut! :love:)
Vi hade 3*3 till en shettis vi hade ett tag. Hon kunde ha rodeo i boxen:D

Byggde mitt stall för 1.5 månader sen och mina hästar har 18 kvm boxar, det får ingen nöd på dom iaf.

KL

Oj, vad stora boxar alla har *avis* :d

De flesta boxarna i vårt stall är 3.2 x 3.2 (några lite större). Känns som att det funkar bra att ha en 161 cm häst (som min) i en sådan box men när de drar mot 170 blir det trångt. Jag skulle minst byggt 4 x 4 m och öppen front.

Våra boxar är 3x3 och rymliga, kanske pga att det är hööögt i tak! Även de stora hästarna, grova halvblod på 170 passar däri. Min på 153 ser tom enna liten ut.. Men det är nog som sagt den höga takhöjden som gör det. Vi har galler upptill och skjutdörrar numera. Första åren hade vi inga galler alls. Varken på väggar eller dörrar.
Hade jag byggt nytt själv och kunde välja fritt, då hade jag säkert gjort större om möjligheten fanns, varför inte liksom?
Vi kunde inte välja större än 3x3 i detta pga konstruktionen, men för oss funkar det hur bra som helst och hästarna trivs och ligger ner och sover ordentligt om nätterna också för den delen.

Mina är ca 3x4 meter, vilket är jättebra till mina småttisar; en arab på ca 1,50 och en shettis på 1,05 :) Precis lagom och det går åt mindre spån nu än det gjorde då de stod på 3x3-boxar.
Öppen front i bägge boxarna. Dock tror jag att min lilla saknar boxgranne (bara mina två hästar i mitt lilla stall och de har stallgången mellan sig tyvärr) för hon lever rövare i boxen; välter vattenhink varje natt och härom natten rev hon ner krubban, som suttit sedan oktober.. Detta gjorde hon inte (nåja vattenhinken då och då) i gamla stallet, med stängda fronter, ingen möjlighet för henne att kika ut på grund av hennes storlek. Men hon hade en boxgranne på varje sida, vilket säkert var det som gjorde att hon inte levde rövare varje natt :=)

Minst 12 kvm för en storhäst tycker jag. Jag har min lille, som bara är 135 i nuläget, i en 3x3-box och det tycker jag är på gränsen. Hade inte velat ha en större häst så egentligen.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 164
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur