Boxlås...

Kratus

Trådstartare
Vi håller på att bygga nya boxar i stallet och nu är frågan vad vi ska ha för boxlås.

Vi vill helst inte ha dessa, eller liknande. Känns lite greppovänligt och efter ett tag tycker jag att de blir tröga att få upp= inte så bra om det börjar brinna och man vill få ut hästarna snabbt. Visst att man kan sätta fast ett snöre att dra i men det känns inte heller riktigt bra.

Tips på bra boxlås, gärna bilder så att man ser hur de ser ut.

Sv: Boxlås...

Jag har ingen bild men en vanlig skjutregel som finns att köpa på Granngården eller en järnhandel. Du kan också ha en träbit som man har på tex gamla utedass.

Ja, vi har funderat på skjutregel, men sån träbit går bort då vi inte kommer ha galler på boxdörren och vill helst ha något som hästarna inte kan lära sig öppna själva.

Vad har folk för boxlås, antar att den på bilden i mitt första inlägg är det vanligaste?

Jag har låsbyglar till hänglås som jag sedan sätter en karbinhacke i.
Har inte heller galler i dörrarna. Vis av erfarenhet med hästar som kan öppna det mesta i låsväg har vi kommit fram till att detta både är det säkraste och billigaste sättet att hålla dem inne.

Hur har du satt upp det på boxdörren? Du har ingen bild för att klargöra? :angel:

Är det inte krångligt att öppna karbinhaken när man har det på detta sättet? Vilken sorts karbinhake är isåfall den bästa?

Ja, sådana är väldigt bra, men eftersom vi inte har skjutdörrar så går det inte tyvärr.

Men bild 8 skulle kunna vara av intresse för oss.

Tack för länken!

Hej! Jag har boxlås som jag köpt på Hööks, visserligen är min tio år gamla men de finns att köpa där än. Har tyvärr inga bilder, men går du in på Hööks hemsida och söker på boxlås så hittar du! Boxlåsen är stora, greppvänliga och rejäla.

Var inne på HÖÖKS härom dagen och såg inte ett enda boxlås, men de kan ju hända att just den butiken inte har hela sortimentet hemma?

Tack för tipset iaf, ska gå in där och kolla.

Jag använder överblivna krokar från både grimmor och grimmskaft. I början var det lite jobbigt der erkännes men nu har jag betydligt större problem med "vanliga" boxlås.

Som synes på bilden har vi haft andra lås tidigare. Vi har provar med grislås, haspar regler och kombinationern av dessa. Men någon häst har alltid lyckats öppna dörren ändå. Men ingen har lyckats öppna dessa.

Boxls002.jpg

men sån träbit går bort då vi inte kommer ha galler på boxdörren och vill helst ha något som hästarna inte kan lära sig öppna själva.

Du måste ändå sätta den ganska lång ner på dörren så att hästen inte kan fastna i nerkanten. Jag fick påpekande om det när miljö och hälsa var och kollade hur jag byggt stallet. så nu har jag en såndär längst ner och ett sånt du inte vill ha högst upp (med rep på kan tilläggas) Annars omöjligt att öppna. Har inte heller galler på boxdörren, hästarna måste ju få hälsa på varann inne med.

. så nu har jag en såndär längst ner och ett sånt du inte vill ha högst upp (med rep på kan tilläggas) Annars omöjligt att öppna.

På tal om "vanliga" boxlås - de där med en skjutkolv med fjäder och allt, som är så svåra att öppna om man inte sätter i en ring eller repbit... se länk i 1:a inlägget. På Börjes har de ett litet ringformat grepptag som men skruvar på själva låskolven med mutter - ser väldigt bra ut, iaf på bild. De boxlås jag har av vanlig typ (till fåren) har jag satt en kula på, köpte dem hos hästtransportshandlaren.

Var inne på HÖÖKS härom dagen och såg inte ett enda boxlås, men de kan ju hända att just den butiken inte har hela sortimentet hemma?

Tack för tipset iaf, ska gå in där och kolla.

De finns iaf på hemsidan, kostar 37:- st, artikelnr 530097. Min hbl-häst, smart kille :angel:, får ha karbinhake i sin men annars går jag i god för dom! Min hovslagare bytade alla sina boxlås efter första gången han var här och såg mina...

En liten varning för dessa lås. En klipps pillig häst kan lära sig att öppna dem. Det var anledningen till att vi började "hänglåsbeslagen" från början.

Vi håller på att bygga nya boxar i stallet och nu är frågan vad vi ska ha för boxlås.

Vi vill helst inte ha dessa, eller liknande. Känns lite greppovänligt och efter ett tag tycker jag att de blir tröga att få upp= inte så bra om det börjar brinna och man vill få ut hästarna snabbt. Visst att man kan sätta fast ett snöre att dra i men det känns inte heller riktigt bra.

Tips på bra boxlås, gärna bilder så att man ser hur de ser ut.

På Börjes finns en ring att skriva i boxlåsen du visar på bilden, det är bara att kroka i fingret och dra, jättesmidigt!

Men håller dom så bra till engelska dörrar? kompisen har dom till skjutdörrar och det är ju ypperligt. men håller dom för trycket när en häst kliar sig på dörren om man inte har galler vill säga?

Hos oss har vi jättebra lås. Dörrarna är skjutdörrar men det kvittar kanske. Vi har haspen i taket. Mitt på boxdörrens övre kant finns ett handtag som man drar rakt mer för att dra ur haspen, och när man släpper fjädras den automatiskt tillbaka. Jättebra grepp, jättelätt att använda. Inte trög eller svåröppnad men ändå säker.

På Börjes finns en ring att skriva i boxlåsen du visar på bilden, det är bara att kroka i fingret och dra, jättesmidigt!

Fast det hjälper fortfarande inte mot när dörrarna 'slår sig nedåt', dvs när/om hästen hängt på dem och man måste lyfta dörren uppåt för att kunna dra ut 'cylindern', jag tror det var det TS menade att de blir tröga efter ett tag? (har man galler händer ju dock inte det, och om/när det händer är det ju bara att justera dörren, men vill man inte det, så).

Vantar och den ringen är pest med.

Having said that, så jag har just sådana boxlås, byter dem med jämna mellanrum dock så de alltid ska gå lätt. Helt enkelt för det är de lås som alltid håller, och som hästarna inte under några omständigheter kan få upp. Dessutom gillar jag att man kan bara 'skjuta igen' dörren och den går i lås (under förutsättning att man sköter låsen och ser till att dörren inte hänger sig då).

Ja, vi har funderat på skjutregel, men sån träbit går bort då vi inte kommer ha galler på boxdörren och vill helst ha något som hästarna inte kan lära sig öppna själva.

Vad har folk för boxlås, antar att den på bilden i mitt första inlägg är det vanligaste?

Men vill du ha skjutregel är det ju lätt. Sätter en träkloss av lämplig storlek OVANFÖR skjutregeln. Då kommer hästen inte åt den, men det är lätt för folk att öppna.

Personligen så tycker jag att är det NÅGON låstyp som krånglar är det skjutreglar, har det på en massa portar och grejer och man får ofta vara beväpnad med hammare efter ett tag för att ta sig in/ut, trots att ingen häst då stått och tryckt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar