boxlås-ring

Sv: boxlås-ring

Det undrar jag också...
är så svårt att få grepp om den lilla knoppen, särskillt med uskalla fingrar....;)
 
Sv: boxlås-ring

Kallas för ringsprint och kan köpas i järnhandeln eller hos Granngården m fl.
 
Blir galen.. Letar efter en sån där ring man sätter på boxlåset, så det blir smidigare att öppna. Har letat överallt, men utan reslutat! Nån som vet var man kan få tag i sånna?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/08310000-08319999/640x480/8318992.jpg

Vet att tråden är urgammal, men jag har också letat och letat efter såna här ringar, och kanske finns det andra som gör det också...
Finns som sagt på B*rjes, men om man inte har nära dit blir det onödigt mkt penga pga dyr frakt.
Har nu till slut hittat att det heter 'lyftögla' och finns lite varstans, tex på B*ltema!
Ringsprint är något annat.
 
Vet att tråden är urgammal, men jag har också letat och letat efter såna här ringar, och kanske finns det andra som gör det också...
Finns som sagt på B*rjes, men om man inte har nära dit blir det onödigt mkt penga pga dyr frakt.
Har nu till slut hittat att det heter 'lyftögla' och finns lite varstans, tex på B*ltema!
Ringsprint är något annat.
Billigast och smidigast är att be någon svetskunnig i bekantskapskretsen att svetsa på en "pinne" på den mutter som sitter ytterst på boxlåset. Blir perfekt!
 
Vet att tråden är urgammal, men jag har också letat och letat efter såna här ringar, och kanske finns det andra som gör det också...
Finns som sagt på B*rjes, men om man inte har nära dit blir det onödigt mkt penga pga dyr frakt.
Har nu till slut hittat att det heter 'lyftögla' och finns lite varstans, tex på B*ltema!
Ringsprint är något annat.
Man FÅR skriva både Börjes och Biltema! Precis som man får skriva Volvo, Krafft, Ica och Stena Line. Eller valfritt annat varumärke.
Det är först när inläggen börjar likna annonser som de inte är tillåtna.
//moderatorn
 
Billigast och smidigast är att be någon svetskunnig i bekantskapskretsen att svetsa på en "pinne" på den mutter som sitter ytterst på boxlåset. Blir perfekt!

Typ så har vi gjort, denna har dock sedan målats innan den sats på plats men för att kunna visa får ni se en obehandlad.

Jag blev dock lite sugen att testa en ring också för att se vad som är bäst :)

20160131_154003.jpg


Våra lås sitter sedan inne i dörren lixom:

dsc_0125.jpg

(Håller på att renovera så inte helt klart ännu)
 
Typ så har vi gjort, denna har dock sedan målats innan den sats på plats men för att kunna visa får ni se en obehandlad.

Jag blev dock lite sugen att testa en ring också för att se vad som är bäst :)

20160131_154003.jpg


Våra lås sitter sedan inne i dörren lixom:

dsc_0125.jpg

(Håller på att renovera så inte helt klart ännu)

I efterhand så skulle jag nog ha det som du har det. En ring måste kommas åt från två håll (innefrån boxen och utifrån). Vårat stall är galler nerifrån och upp och hålet som är gjort för sprinten gör att man kan fastna med fingret mellan ringen och dörren.
Fast det hade kanske fungerat om vi testat först :-O
 
Ett annat tips är att skruva dit en vingmutter modell större istället för knoppen. Kan greppas även med vantar =)

Syns i högerkanten på den här bilden (som är från nyårsafton, därav luva på hästen i boxen)

1934193_908829732546334_4999982245391814832_n.jpg
 
Ett annat tips är att skruva dit en vingmutter modell större istället för knoppen. Kan greppas även med vantar =)

Syns i högerkanten på den här bilden (som är från nyårsafton, därav luva på hästen i boxen)

1934193_908829732546334_4999982245391814832_n.jpg
det där hade varit ännu värre för mig, med reumatikerfingrar. Jag hade inte kunnat greppa om den alls. (även vanliga boxlås kan vara svåra...)
 
det där hade varit ännu värre för mig, med reumatikerfingrar. Jag hade inte kunnat greppa om den alls. (även vanliga boxlås kan vara svåra...)

Du behöver iofs inte greppa om den, det räcker skjuta den åt sidan? Kan göras med raka fingrar.

Jag har dock inga reumatiska besvär i händerna men min mamma har och hon uppskattade stort vingmutter före vanliga just för hon slapp ta ett grepp "om" något.
 
Du behöver iofs inte greppa om den, det räcker skjuta den åt sidan? Kan göras med raka fingrar.

Jag har dock inga reumatiska besvär i händerna men min mamma har och hon uppskattade stort vingmutter före vanliga just för hon slapp ta ett grepp "om" något.
som jag sa, jag hade inte kunnat öppna det boxlåset. Jag vet väl hur såna fungerar...
 
Ett annat tips är att skruva dit en vingmutter modell större istället för knoppen. Kan greppas även med vantar =)

Syns i högerkanten på den här bilden (som är från nyårsafton, därav luva på hästen i boxen)

1934193_908829732546334_4999982245391814832_n.jpg

Undrar om jag inte gillade det där bäst av alla lösningar?! Kanske ska jag byta ut mina ringar mot detta alternativet? Ska verkligen tänka på det.
 
som jag sa, jag hade inte kunnat öppna det boxlåset. Jag vet väl hur såna fungerar...

Jag tror dig. Det var bara att man inte behöver greppa "om" den jag ville klargöra för de som läser tråden :) Att man inte behöver böja fingrarna. Är ju väldigt olika vilket moment man har svårt för.
 
Undrar om jag inte gillade det där bäst av alla lösningar?! Kanske ska jag byta ut mina ringar mot detta alternativet? Ska verkligen tänka på det.

Jag kom inte på det själv faktiskt men gillar lösningen skarpt och kan inte fatta varför jag inte kom på den själv ;) Men beställde ju grinden, alltså specialbeställd och tillverkad efter mina mått. När jag fick den och såg de bytt pluppen mot en vingmutter så "men såklart - varför har jag inte kommit på det själv?"

Så sjukt mkt enklare - särskilt med vantar
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 287
Senast: trassel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 504
Senast: sandrafors
·
A
Anläggning Vi har vanliga fjäderlås på våra boxar, men blecken är ju himla dumma och farliga! Har fått ett par täcken sönderrivna när hästen varit...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp