Sv: Boxholm!

Väckarklockan ringde 05:15
Tillbaka hemma igen 12 timmar senare.
Trevlig tävling, allt flöt på.

kl

nu är debuten avklarad :D fullt godkänd tycker jag! I dressyren fick jag 68,3 straff, 0 fel i hoppningen.

Men i terrängen blir jag lite förvirrad, det står att jag har 35,6 tidsstraff, och totalt 75,6 straff = 40 hinderstraff. På sista hindret fick vi ett stopp vet jag, får man 40 straff på första vägran? vad jag kan läsa ut av TR så är det 20..?

Menmen, vi kom över alla hinder, och det var ju endel hinder som vi aldrig någonsin sett förut, varken jag eller hästen (sunken road, trappa och annat). så jag är nöjd med dagen :) nu taggar vi inför udden nästa helg!

Nej det är 20 straff. Men antingen har dom satt fel resultat på dig eller så har du fått ett stopp du inte vet om. Hur var det vid vattnet? Eller vid något uthopp om det fanns.. Stod du still något där? Ibland kan dom vara (för) snabba på att döma för ett stopp just vid sådana situationer

det kan ju vara sunken roaden isf, hon tvekade där en liten stund.. men hon backade inte eller gick åt sidan? och får man inte 40 för andra stoppet? eller är det på samma hinder kanske?

KL
Jahapp ytterligare en lång dag avklarad! Överlag är jag mycket nöjd med mina hästar denna helgen!

Stoet debuterade i Lätt. Fin i dressyren lite missar med en felridning (:angel:) och lite takt inslag i skritten. Annars MKT bättre än Mantorp, där fick vi 68% nu blev det 61%... Trots att jag ar varit dressyrryttare på heltid en gång för länge sen så blir man aldrig klok på detta:p Hoppningen lite stark men klockren på hinder, nolla. Terrängen var vi liiiite tittiga, la in lite extra språng där det var utlagt grus till exempel:angel: Men hon är ju otrolig! Så orutinerad och trots att hon är tittig så hoppar hon precis ALLT när man ber henne:love: hade en hel hög tidsfel, 58 sek över tiden om jag minns rätt. Två sekunder till och vi hade inte fått räkna detta kval till Breeders, men man ska ju inte slita på hästen i onödan;) Så nu är hon färdig och klar för finalen om tre veckor!

Min stora kille var faktiskt riktigt duktig! Red fram mycket sparsamt till alla grenar för att han skulle ha lite energi och bjudning kvar. I dressyren fokuserade vi på bjudning, bjudning och åter bjudning. Jag tyckte han känndes super, visst viftade han något med huvudet men han tänkte FRAMÅT! Mycket bättre än tidigare då han knappt har orkat hålla galoppen. Vi har brukat ligga runt 63% nu gick vi 52% och helt otroliga 70 straff:eek: Hoppningen var lite svår för min häst några rätt taskig brytsvängar där vi fick häva oss runt och knappt träffade hindrena. Dock tog han bara i lite extra och skuttade enkelt runt felfritt! Till terrängen hade jag hopp om att det faktiskt fanns energi kvar till att galoppera runt hela banan. Vi var först och starten blev lite försenad. När vi väl kom iväg börjar han med att gå på bakbenen strax utanför starten:cool: En ponnyskänkel i magen och han satte iväg i god fart över hinder 1,2 och 3 på väg till vattnet möttes vi av en hel hög människor på stigen jag hade tänkt rida, tog oss förbi och fortsatte i trav sen tog det tvärstopp. Han såg vattnet sen tog han knappt ett steg till...

Stort tack till Boxholm för fina tävlingar på fina banor! Lite blött och lerigt bitvis men det börjar man ju bli van vid efter de sista tävlingarna!:p Tyckte att terrängen var riktigt fin, och vi kommer gärna tillbaka!

Håller med om terrängbanan! Den var mycket fin och välgjord, lite lerig på vissa ställen men det var ju regnets fel :p

KL
Sen får jag säga att det var en mycket effektiv tävling! Inte alls så mycket väntan som räknat, red dressyren vid 20 över 12 och terrängen vid 5 :)

Denna bedut har gett mig blodad tand så nu blir det udden nästa helg :D

hade en hel hög tidsfel, 58 sek över tiden om jag minns rätt. Två sekunder till och vi hade inte fått räkna detta kval till Breeders, men man ska ju inte slita på hästen i onödan;) Så nu är hon färdig och klar för finalen om tre veckor!

Han såg vattnet sen tog han knappt ett steg till...

:rofl::rofl::rofl:

Grattis till finalplatsen iallafall :banana::banana:

Tror jag nämnde nåt innan om att man måste ha hästar som är vana att kuta ned för backar inne i skogen mot vatten...:angel:;):D

Skämt åsido, det är många som åkt ut på det hindret just för att de möter folk eller ännu värre, andra hästar som vägrat ut sig o just är på väg därifrån...det ÄR inte lätt att få orutinerade hästar ned för den backen.

Grattis iaf till finalen o lycka till!

Håller med om att det var ett trevligt arrangemang, välordnat och med det där lilla extra som visar engagemanget.Vem hade t.ex lyckats flytta förstastocken med svamparna intakta?? Kul med hinderröstningen - jag fastnade för naturmuren med sina ödlor.
Lite spökigt för en del hästar eftersom det blåste ganska bra och allt lövverk rörde sig.
Älsklings-Sigge lotsade säkert den supernervösa debutant-dottern runt enstjärniga banan. Hans stil bjuder fortfarande ryttaren på en och annan överraskning så det var nära vattenkontakt efter ski-jumpet när han bromsade för att kolla in vattenkanten. Tur att skuttiga ponnyer gett balans! Nu ser vi fram emot Lag-SM, nära och bra.

kl

Jag var också i Boxholm… första gången på denna tävlingsplats!
Jag hade med mig båda mina åsnor, den lilla och den stora, lilla gick 90 och stora gick CNC*
Lilla åsnan gick först och började med en skaplig dressyr, att ryttaren sen inte kommer ihåg hur stora volterna ska vara och rider 10 m där det ska vara 15 och sen 20 m där det skulle vara 15 och misslyckas med 75% av volterna som gav 6 poängs avdrag, det var inte hästens fel… sen fortsatte jag i god stil inne på hoppningen med att försöka mitt bästa för att göra det så svårt som bara möjligt för den lilla hästen genom att dra henne i munnen precis innan hon ska hoppa, lägga in 15 extra galoppsprång, rida helt obegripliga vägval osv :o men lilla hästen ställde upp och räddade det som ryttaren klantade till. Värsta positiva inställningen på häst som trots allt verkade ha kul och öronen kunde inte vara mer spetsade. Ett riv blev resultatet och mer än godkänt av hästen :bow:

Dressyr Räpan

Stora åsnan var på bästa humör på länge för dressyr och hon var en dröm att rida fram. Denna gången skulle jag sätta dressyren! Så var det bara! Nu skulle jag visa att vi kan rida dressyr inte bara hemma utan på tävling också! Red in med värsta självförtroende och började bra i travprogrammet fram till ryggning…. Sen kom det…trotset…började takta i skritten, superistadig i galoppen, hon blev “pråmen” och stel som en planka och lång som en buss vältrade vi fram. Den fina galoppen som vi hade 5 minuter tidigare var helt borta…men denna gången gav jag inte upp som jag brukar göra! Jag jobbade jobbade jobbade och på slutet i andra galoppen började det lossna… ett par varv till så…. Inte mycket att göra bara att fortsätta med hoppningen. Hyfsat svår hoppbana ändå, flera relaterade avstånd och en oxer ur vänstersväng som flera hästar hade ner. Det kom en rejäl regnskur på hela dan. Den varade i nästan exakt 80 sekunder. Så länge som jag var inne på banan…Var så god och rid eller var så god att ösregna…Hästen hoppade bra ändå, jag strula till det före banans lägsta hinder och en bom föll…

Terrängen såg ok ut, var lite nervös för hur Räpan skulle gilla rinnande vatten med tillhörande litet vattenfall, längre fram största grav hon ställts inför och sen sunken road vilket hon aldrig hoppat. Hon pep iväg bra i starten men jag var beredd att behöva stötta upp, rama in och krypa nära, men NÄ hon ville galoppera och hoppa av utifrån!!!!! Första gången som hon direkt från start tar tag och taxerar in själv. Andra hinder var av typ öppen oxer och det brukar vara lite läskigt men icke! Samma sak, tar tag taxerar in och hoppar flying! Vilken känsla! Hinder 4 var vattnet och jag mesa och red ner för branten i trav beredd på “spook” men det var inga tveksamheter jag kunde lätt galopperat. Sen kom trappan graven och sunken road. Hästskrället bara hoppade! När vi var igenom sunken road var jag så glad att jag kom av mig helt och satte iväg på fel stig….rutinerat liksom…kom på mig stanna vända rida tillbaka och hade dragit på mig massa tidsfel… resten av banan var peace of cake och Räpan är inte besvärad av slirigt tungt underlag så allt flöt på fint :love:

Den *iga banan såg rätt enkel ut, det som verkade svårt att klara var tiden. Inte på något sätt en bana för min häst som vill ha stora tekniska komplex inte alltför kuperat, typ Ribban, Segersjöbana är bra. Slingriga smala skogsvägar med slirigt underlag i branta backar är inte så roligt med henne. Såg några hästar i mål innan jag starta. De såg lite trötta ut och gick in på tider långt över optimaltiden. Bäst att ta det lugnt inledningsvis och spara på krutet. Så blev det, broms, broms, broms fram till hinder nr 11, det var inga trötta ben så jag släppte på men tiden gick iväg, red in på 5 17 tydligen en hygglig tid om jag jämför med vad de övriga låg på men retar mig lite på att jag inte våga släppa på tidigare och att jag trava ner för branten med skijump ner till vattnet…

Långsamterräng
Litesnabbare

Det är trist att inte få till det bättre i dressyren med den stora :( jätteroligt med den lilla som fick fint omdöme av dressyrdomaren och hennes mognad i terrängen :bump: kanske ska höja hennes livförsäkring på 10000 nu till i alla fall 20000 :p

Tillägg :p

Det var välarrangerat och fina hinder i Boxholm. Serveringen kunde haft lite större utbud annars har jag inget att "klaga på" :p
Bra jobbat!

Hur kunde jag missa dig och din stora elefant! ;)
Kanske väl det för han skrämmer vettet ur lilla Räpan :p

Grattis till kvalet :banana:

Tror jag nämnde nåt innan om att man måste ha hästar som är vana att kuta ned för backar inne i skogen mot vatten...:angel:;):D

Skämt åsido, det är många som åkt ut på det hindret just för att de möter folk eller ännu värre, andra hästar som vägrat ut sig o just är på väg därifrån...det ÄR inte lätt att få orutinerade hästar ned för den backen.

Grattis iaf till finalen o lycka till!
Lala lala laaa:angel: "Lyssnar inte"
De måste ju härdas hästapållarna;) Vattnet i sig var ju ljust och inte särskilt djupt, hade han bara gått fram och kikat på det så hade han gått igenom. Lite svårt bara när man inte ens kommer fram... Den andra hästen är betydligt mer orutinerad men hon tvekade inte en sekund:p Får göra som mamma säger och hota honom med att han blir hopp eller dressyr häst snart om han inte skärper sig:angel:

+ Hunter: Tack! Ska bli riktigt kul att få åka ner till Flyinge även om det inte blev med den hästen som jag hade tänkt mig!

Hunter: Du missade honom nog eftersom vi inte stod så mycket på bakbenen inom synhåll denna gång:angel: Kul att din lillhäst börjar fatta poängen!

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: CaisaCax
·
Fälttävlan En vecka kvar! Jag är så peppad! Ska ni kolla? Vad tänker ni om svenska laget? Jag har inte hopp om medalj men tycker det ska bli...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
20 362
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
865
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka