Sv: Boxholm!
kl
Jag var också i Boxholm… första gången på denna tävlingsplats!
Jag hade med mig båda mina åsnor, den lilla och den stora, lilla gick 90 och stora gick CNC*
Lilla åsnan gick först och började med en skaplig dressyr, att ryttaren sen inte kommer ihåg hur stora volterna ska vara och rider 10 m där det ska vara 15 och sen 20 m där det skulle vara 15 och misslyckas med 75% av volterna som gav 6 poängs avdrag, det var inte hästens fel… sen fortsatte jag i god stil inne på hoppningen med att försöka mitt bästa för att göra det så svårt som bara möjligt för den lilla hästen genom att dra henne i munnen precis innan hon ska hoppa, lägga in 15 extra galoppsprång, rida helt obegripliga vägval osv
men lilla hästen ställde upp och räddade det som ryttaren klantade till. Värsta positiva inställningen på häst som trots allt verkade ha kul och öronen kunde inte vara mer spetsade. Ett riv blev resultatet och mer än godkänt av hästen
Dressyr Räpan
Stora åsnan var på bästa humör på länge för dressyr och hon var en dröm att rida fram. Denna gången skulle jag sätta dressyren! Så var det bara! Nu skulle jag visa att vi kan rida dressyr inte bara hemma utan på tävling också! Red in med värsta självförtroende och började bra i travprogrammet fram till ryggning…. Sen kom det…trotset…började takta i skritten, superistadig i galoppen, hon blev “pråmen” och stel som en planka och lång som en buss vältrade vi fram. Den fina galoppen som vi hade 5 minuter tidigare var helt borta…men denna gången gav jag inte upp som jag brukar göra! Jag jobbade jobbade jobbade och på slutet i andra galoppen började det lossna… ett par varv till så…. Inte mycket att göra bara att fortsätta med hoppningen. Hyfsat svår hoppbana ändå, flera relaterade avstånd och en oxer ur vänstersväng som flera hästar hade ner. Det kom en rejäl regnskur på hela dan. Den varade i nästan exakt 80 sekunder. Så länge som jag var inne på banan…Var så god och rid eller var så god att ösregna…Hästen hoppade bra ändå, jag strula till det före banans lägsta hinder och en bom föll…
Terrängen såg ok ut, var lite nervös för hur Räpan skulle gilla rinnande vatten med tillhörande litet vattenfall, längre fram största grav hon ställts inför och sen sunken road vilket hon aldrig hoppat. Hon pep iväg bra i starten men jag var beredd att behöva stötta upp, rama in och krypa nära, men NÄ hon ville galoppera och hoppa av utifrån!!!!! Första gången som hon direkt från start tar tag och taxerar in själv. Andra hinder var av typ öppen oxer och det brukar vara lite läskigt men icke! Samma sak, tar tag taxerar in och hoppar flying! Vilken känsla! Hinder 4 var vattnet och jag mesa och red ner för branten i trav beredd på “spook” men det var inga tveksamheter jag kunde lätt galopperat. Sen kom trappan graven och sunken road. Hästskrället bara hoppade! När vi var igenom sunken road var jag så glad att jag kom av mig helt och satte iväg på fel stig….rutinerat liksom…kom på mig stanna vända rida tillbaka och hade dragit på mig massa tidsfel… resten av banan var peace of cake och Räpan är inte besvärad av slirigt tungt underlag så allt flöt på fint
Den *iga banan såg rätt enkel ut, det som verkade svårt att klara var tiden. Inte på något sätt en bana för min häst som vill ha stora tekniska komplex inte alltför kuperat, typ Ribban, Segersjöbana är bra. Slingriga smala skogsvägar med slirigt underlag i branta backar är inte så roligt med henne. Såg några hästar i mål innan jag starta. De såg lite trötta ut och gick in på tider långt över optimaltiden. Bäst att ta det lugnt inledningsvis och spara på krutet. Så blev det, broms, broms, broms fram till hinder nr 11, det var inga trötta ben så jag släppte på men tiden gick iväg, red in på 5 17 tydligen en hygglig tid om jag jämför med vad de övriga låg på men retar mig lite på att jag inte våga släppa på tidigare och att jag trava ner för branten med skijump ner till vattnet…
Långsamterräng
Litesnabbare
Det är trist att inte få till det bättre i dressyren med den stora
jätteroligt med den lilla som fick fint omdöme av dressyrdomaren och hennes mognad i terrängen
kanske ska höja hennes livförsäkring på 10000 nu till i alla fall 20000