Boxern tappar päls (bilder)

Sv: Boxern tappar päls (bilder)

Ja man hoppas ju. Är så sjukt glad över att jag har försäkring! Det skulle ha handlat om flera hundra euro annars... Nu blev det bara lite över hundra. Överkomligt.

De första blodproven var normala. Nu får vi vänta några veckor till:crazy:

Har du kontaktat uppfödaren? Om inte så gör det. Är det en bra uppfödare så talar h*n om ifall någon annan hund från uppfödningen har samma problem. Du kan gå in på hunddata och kolla din hunds släktingar och prova att prata med deras ägare.

Du kan även kontakta hälsokommittén i Svenska Boxerklubben. De kanske kan ge tips.

Allt för att komma fram till vad problemet beror på så snabbt som möjligt.

Furunkulos verkar det inte vara. Det brukar vara blåsor inne mellan tårna och när de slickar så blir det rött och sårigt.

Håller tummar och tassar för att man snabbt kommer fram till vad problemet är och att det går att medicinera.

Nej, inga problem med hundens föräldrar eller syskon. Jästsvamp hade hon ju som sagt, men problemet var att svampen trivdes allt för bra för att vara normalt.

Ingen har en aning om vad som pågår, har varit hos tre olika veterinärer, sammanlagt 5 ggr nu tror jag. Men biopsierna borde ju ge något svar.

Tassarna är fina mellan tårna nu, men pälsen är pissdålig på armbågar och på sidan av tassarna, på kinderna och huvudet. Hakan är bättre.

Hon verkar lite piggare och äter jättebra nu. Kanske den första antibiotikakuren var något hon helt enkelt inte tålde, plus att hon fick den i onödan. Nu har hon samma antiboiotika som hon ätit för några år sen vid op, och den verkar hon tåla bra. Kanske det är så enkelt...

Sen bor vi ju inte i Sverige, men de Boxermänniskor jag talat med har ingen aning om vad det kan vara.

Biopsisvaren kom. Inga objudna kryp, men dock kronisk hudinflammation/hårsäcksinflammation/furunculos.

Huden är myycket bättre nu med atibiotikan, men vi skulle förlänga kuren med 10 dagar. Nu väntar vi på allergitesten, då allergi ju är något som brukar ligga som grund för furunculos.

Suck.:cry:

Usch då. :(
Om det är kroniskt, innebär det att hon alltid kommer att ha det så här? Eller kan man få ner det så att det ligger 'vilande' så att säga?

Mycket intressant att höra hur det går för er, då min hund, en dogo argentino/ambull 8mån, har väldigt liknande symptom, mest huvudet och lite på benen, vi ska till vererinären i slutet av veckan.

Håller tummarna för er.

Usch då. :(
Om det är kroniskt, innebär det att hon alltid kommer att ha det så här? Eller kan man få ner det så att det ligger 'vilande' så att säga?

Jag vet faktiskt inte vad det innebär. Kroniskt behöver ju inte alltid vara "alltid pågående", utan en längre inflammation räknas som kronisk. Ska hämta mera antibiotika idag, så om jag träffar vetten ska jag fråga. Antagligen ska vi dit med hund och allt när allergisvaren kommer. Hoppas att det bara är pollen eller nåt, så att man inte måste köpa svindyr allergimat resten av livet.

Tack Banni,

Hunden mår idag prima! Allergisvaren visade på en massa pollenallergi (träd och gräs), mögel/svampallergier, kvalster, och några mindre matallergier. Majs, bryggerijäst, ärter, tomat, mjölk och potatis är nu helt uteslutna ur vovvens diet.

Det blev lite dyrare mat (svårt att hitta nåt utan både majs och bryggjäst), men det är det verkligen värt. Hundens mage är bättre än nånsin, pälsen glänser och ögonen rinner inte en droppe! (Den gamla vetten menade att det är normalt att ögonen rinner lite grann på boxer med stora ögonlock nere)

Det blir väl antihistaminer till våren, men tills dess ska vi må bra utan.

Nån annan som ger antihistaminer åt hund?

Vad skönt att det verkar vara bra nu! Jag har följt tråden i det tysta.

Angående antihistamin så nämnde den dermatolog (Kerstin Bergvalls adept) som jag går till med min hund att hundar generellt sett svarar ganska dåligt på antihistamin (jämfört med människor). Men jag har ingen egen erfarenhet av det på hund.

Min vovve får Cetrizin när pollen börjar komma och en bit in på sommaren. Utan kliar han sönder sig totalt, märker stor skillnad med och utan Cetrizinen.

Jag har ju aldrig noterat att hon ens skulle klia sig, vilket är intressant. Hur reagerar hunden på medicinen annars? Trötthet?

Min får bara klåda som symptom, så illa att han får blödande sår och hotspots. Har inte märkt ngn skillnad rent allmänt. Kanske att han är lite slöare, men tror det har med värmen att göra.
När det är som värst badas han också med klorhexidinschampoo en gång i veckan.

Stackare, så jobbigt för honom.:(

Vi får vänta och se hur det blir på våren. Återkommer kanske med ny tråd då.

Tack för ert stöd och intresse.:bow:

Hur fick du reda på foderallergin? Kunde de kolla det på blodproven?

Hur fick du reda på foderallergin? Kunde de kolla det på blodproven?

Vi skickade blodprov till storbritannien för analys (90 olika ämnen). Sen har ju som sagt biopsi, skrapprov och andra blodprov gjorts.

Sen sägs det att proven inte alltid är exakta, men efter att vi lämnat bort de allergener som hon enligt testerna reagerade på har hon blivit så mycket bättre, så de verkade ju stämma...

--- missade ett inlägg du skrivit, så tar bort mitt. :)

Senast ändrad:

Vad skönt att det verkar vara bra nu! Jag har följt tråden i det tysta.

Angående antihistamin så nämnde den dermatolog (Kerstin Bergvalls adept) som jag går till med min hund att hundar generellt sett svarar ganska dåligt på antihistamin (jämfört med människor). Men jag har ingen egen erfarenhet av det på hund.

Ja antihistaminer pa hund har rätt dalig effekt, man talar om mellan 5% och 30% beroende pa dosering och preparat. Det är alltsa sällan att det räcker med att bara ge antihistaminer till en allergisk hund, men det fungerar som ett komplement och framförallt brukar man kunna ga ner med kortisondosen om det nu är nagot man ger.
Man maste komma ihag att det är högst individuellt ocksa; ett preparat kanske fungerar super pa den ena hunden men inte alls pa den andra. Man far helt enkelt testa sig fram och se vilket preparat som fungerar bäst pa just den egna hunden.

Min hund far just nu Cetrizin som jag tycker fungerar bra, innan fick han Histacalmine som kanske var en aningens bättre men ocksa väldigt dyrt. Har även provat nagot annat preparat men minns inte namnet pa det (fungerade inte alls).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en unghund på 10 månader som under 5 månaders tid har behövt flertalet veterinärbesök på grund av smärtutredning. Ingen klinik...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 923
Senast: Bison
·
Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 988
D
Hästvård Har en valack på 17 år som jag haft i drygt 2 år, han har alltid haft en grå skugga i båda ögonen. Syns när det lyser ljus in i dem, då...
Svar
8
· Visningar
3 787
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka