P

PierreB

Hej. Första inlägget här och hoppas att jag lagt in det på rätt "ställe":)
Har köpt en gård och behöver inreda en ekonomi byggnad med nya boxar. Tacksam för förslag vilka som är vettiga i pris samt prisvärda.

Tack på förhand!

Pierre

Sv: Boxar?

Vet inte om du vill köpa färdiga boxar el bygga egna? Vi har i ett par stall byggt egna boxar. Har gjort på 2 olika sätt.

1) Skruva fast plankorna i stolparna (liggande plank).

2) Göra hållare på varje stolpe, typ 2 lite tjockare lister, vid varje stolpe, och sen lägga ner planken där (liggande plank). Det är då smidigt om man vill göra om boxarna (tex göra fölboxar etc.).

Annars finns det ju färdiga boxar att köpa! Vet ett ställe som heter Ydregrinden!

Vi har boxar som påminner om dessa: http://www.hammars.com/Horse/HastBoxar.htm

Men det är inte exakt dem. I vilket fall så tycker jag det är dunderbra att alla kanter är inklädda i metall, så hästarna kan inte bita sönder dem. De kan sparka, men det är ändå väldigt tåliga boxar! Har haft våra i 20 år nu och ingen tror att vår inredning är så gammal.

De är också mycket enkla att rengöra och hålla efter! Har även en hemmagjord, grovtimrad box men den blir ju snabbare sliten då det är trä överallt. Ser snyggt ut dock. Är gjord så som zeus förklarar nummer 1.

de flesta färdiga boxar med skjutdörrar har ramar med u-profil som man bara skjuter i plankorna i.. känner du nån som kan svetsa kan du göra lika bra ramar själv..

men på www.hastnet.se finns det en hel bunt med återförsäljare av färdigboxar, dom kommer kompletta med färdigsågat virke men du får skruva ihop allt själv..

själv vill jag hellre ha öppna fronter så jag skulle välja att köpa mellanväggar från en sådan firma och göra front och dörrblad(sväng) i u-profil själv..

jag gillar svävgdörrar för dom är mycket lättare att hålla rent bakom och skenan ovanför skjutdörrarna samlar mycket damm och hö..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar