Boxar utan galler, hur högt skall väggen mot gången komma för att vara säkert??

W

Wishful

Vill inte ha något galler i stallet, enbart på fönstren, så jag undrar hur högt upp man skall laga väggen för att de inte lätt hoppar ut därifrån? Vad brukar uteboxarnas nedre dörrar vara på för höjder? 1.5m??

Sv: Boxar utan galler, hur högt skall väggen mot gången komma för att vara säkert??

Det varierar nog väldigt mycket. Sedan beror det ju lite på vad du ska ha för hästar i stallet med. Ett HBL hoppar ju lätt över 1.5 meter. Samma med föl. Varför tror du att dom hoppar över?

Sv: Boxar utan galler, hur högt skall väggen mot gången komma för att vara säkert??

Nej jag tror inte alls de hoppar ut, de är vana med sådana boxar, men jag vet att hästar har gjort så... I stallet skall bo 2st, ena 147cm hög, andra 153cm.

Vi har 145cm för halvbloden (165 & 174cm mkh), 130 cm för kallblodstravarna (ca 154cm mkh) och 17cm för minishettisen på 85 cm. Den minsta är den enda som tänkt tanken på att ta sig över.

Ja är det bara 17 cm förstår jag att minishettisen försöker ta sig över, och borde lyckas.... :rofl:

Haha, 70 ska det ju stå! :rofl:

Väggen ska vara högre än 120 cm.

Vi har boxar utan galler, ca 125 högt.
Vi har aldrig haft problem med att hästarna har försökt ta sig ut.
Min största är 182 cm så visst skulle han nog komma ut om han ville, men det är som sagt INGEN som har försökt!

Ska man vänja av fölungar rekomenderar jag dock galler:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 762
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 151
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar