Box med halm + matta??

B

BabieBus

Jag har ursprungligen en boxmatta till min häst på 3x3 kvadrat där hon stod på spån, men nu ska vi flytta till ett annat stall och ska därmed också stå på halm istället för spån, och boxarna är nog 12-13 kvadrat där. Skaffade mattan för att hon får väldigt lätt liggsår på haserna (unghäst) trots flera ton med spån i boxen. Frågan är om det ens går att lägga in boxmattan i den nya boxen, eller skulle det göra mer skada än nytta, med tanke på att den inte kommer att täcka hela boxen, och att det är annat strö medel?

Hur tänker ni? Känner mig lite splittrad till om det skulle fungera, och hur i så fall? Men vill ju inte att hon ska få sår, då jag upplever halmboxar som hårdare på något sätt...

Sv: Box med halm + matta??

Ta med mattan och om du har möjlighet, köp till mer matta och fyll på om/där det fattas. Mattorna är ju guld värt speciellt under halm.
Kommer göra likadant när jag flyttar så småningom (från samma ställe som dig hej hej :D )
Nin

Sv: Box med halm + matta??

Jag har sett ett par hästar, bla min egen, som haft liggsår på haserna då de stått på spån. När de fått halm istället, rikligt med halm så klart, har liggsåren ganska snabbt försvunnit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka