• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 8 717
I

Ida

BOVETE - Fagopyrum esculentum - Växtdelar ovan jord
Verkan: Vidgar och stärker blodkärl, antihistamin (medel mot allergier).
Användning: Exellent för förbättring av cirkulationen i extremiteterna och stärker kappillärer som har tendens att brista.

Ska prova att ge min lilla pålle lite bovete hade jag tänkt. Men jag vet inte hur mkt man ska ge eller om man ska blöta upp det eller ngt sådant. Ngn som kan ge mig lite råd?:bump:
Tacksam för svar!!
//Erika

Sv: Bovete

½-1 dl beroende på hur stor häst, man kan även öka till det dubbla vid akuta skeden. Däremot tar det minst 2-3 veckor innan effekten är fulltalig, varför vill du ge det.

Tack:bump: Det är en d-ponny på ca 450kg som ska äta det. Anledningen var att hovslagare tipsade mig om det, då min ponny inte rör sig som han ska(har varit på flera hältutredningar mm, men hittar inte vad som felar. Se annan av mina trådar.). Och jag tänkte att det kan ju inte skada att se om det skulle få ngn effekt.:)

Under hur lång tid ger man med bovete? Ska det blötas upp eller så? Jag har köpt hel bovete.
tacksam för svar!:bow:

Bovete har jag användt vid akuta skeden på eksem, det har funkat bra. Men för en rörelsestörning känns det inte som om du skkulle uppnå önskat resultat, det fungerar som ett antihistamin dvs vid allergiutbrott.

Vad för rörelsestörningar pratar vi om?

Nej, inte mjöl. Det finns bovetekross i hälsokosthyllan, annars kan man ju skicka efter det hos någon örtagård. Fast det tror jag är dyrare än så.

Om bovete innehåller ämnen med anti-histamineffekt vet jag inget om.

Men jag vet helt säkert att bovete är en potent framkallare av soleksem, i klass med Johannesört. I bovetet finns ett ämne som skapar en hudinflammation med celldöd när solens strålar träffar området. Vill avråda från att ge bovete till hästar som har opigmenterade partier. HH

Jo jag känner till det, men i de fall vi har användt bovete har det skett på häst i det akuta skedet av knott allergi. Ca 2-3 veckor har vi givit hästen, och klådtendneserna har avtagit. Därefter har vi slutat ge, och hästen har fått sedevanlig behandling för knotteksem vilket även gjordes pararellt med givan av bovete. Eksemhäst bör ju även vara täckad, men vissa partier kan man ju inte dölja såsom mule, delar av nosrygg, karleder osv.

OKI. Verkar insekterna repelleras av bovetefyllda hästar? Har du ngn referens om anti-histamineffekt? HH

Nej ingen repellerande effekt på insekter, och jag har ingen vetenskaplig källa till detta. Orsaken till att vi provade, berodde på att en häst som kom till stallet hade den värsta eksem som jag någonsin skådat.:eek: Stackarn hade inte kvar någon man, mankammen såg ut som en MYCKET väl använd tandborste och fullt med fula sår samt 3 ggr tjockare än normalt.:cry:
Svansen hade ingen tagel kvar de första 2 dm, där var bara svansen helt bar men otäcka sårbildningar. Skinkorna var helt hudflådda pga att hästen kliade sig konstant, även delar av halsen var illa åtgången.:crazy: Han kunde inte äta pga sin klåda, och kortisonsalva var i det läget inte att tänka på. Veterinären ville ej heller ge injektion av kortison, pga att denna häst tidigare hade haft fång.:(

Jag fick tipset av en person att prova bovete för att få klådan att stilla sig, i annat fall hade det inte gått att få dessa elaka sår att börja läka. Han kliade sönder allt vad eksemtäcken hette, så pållen hade inte varit helt oskyddad.

Faktum var att efter 3 veckor hade pållen slutat att klia sig så kopiöst, så vi fortsatte en vecka till och slutade sen. Därefter fick denna häst sedevanlig behandling för vad som gäller eksempållar av hans kaliber, installning, omvårdnad för såren, fortsatt täckning osv. Han tvättades var tredje dag, och vi använde ett preparat som veterinär ordinerade. Peppar peppar ta i trä, men pållen fick ett bra slut på sin sommar och har klarat följande somrar mycket bra. Vad som utlöste detta vet man inte, ägaren var ändå den nogranna typen så hon skötte pållen exemplarikt. Dock var hon väldigt ledsen när pållen kom, eftersom ingen hade kunnat ge någon hjälp.

Vi har användt bovete vid ett par senare tillfällen, även det med gott resultat med en givor under en kortare period.

kl
min sambo köpte fel o kom hem med bovetemjöl istf kross, kan man ge det eller är det bara att knalla tillbaka o byta? HUr länge kan man ge bovete försten? Min får 1 dl per dag mot hosta (pollen?) med bra effekt.

rassub skrev:
kl
min sambo köpte fel o kom hem med bovetemjöl istf kross, kan man ge det eller är det bara att knalla tillbaka o byta? HUr länge kan man ge bovete försten? Min får 1 dl per dag mot hosta (pollen?) med bra effekt.

Nej jag tror inte du behöver byta, men en rejäl blötläggning kan nog rekommenderas med tanke på att bovette sväller samt hostan som tydligen beror på allergi.

Jag hade en foderhäst som var pollenallergiker och honom gav jag bovete och när jag käpte det första gången på en biodynamisk kvarn så sa dom att man skulle koka det i två vatten alltså koka upp det en gång hälla av vattnet som blir rosafärgat sedan skulle man koka upp det en gång till med nytt vatten, så gjorde jag och hästen blev bra jag vet inte hur mkt jag gav tror att jag gav omkring 3 dl morgon och kväll i början men sen när han blev frisk gav jag bara nån dl per dag och han var aldrig sjuk då.

Jag hällde gryn i kastrullen och slog på vatten så att det täckte över grynen.

Mårran

Har blivit rekomenderad att prova bovete till min pålla.
Tänkte köpa kross. Ska det kokas eller hur gör jag innan jag ger det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka