Botulismvaccinering eller inte

Lizzi

Trådstartare
Nu är det snart dax för den årliga vaccineringen, A2 men jag börjar tveka på Botulismvaccinet. Är lite orolig :(för att just nu belasta min häst med "mer onaturliga bakterier" i kroppen. Är det någon som har erfarenhet, hur "farligt" är det att ge hästen lite botulismvaccin, blir tex mag/tarmfloran påverkad? Är det en "stor" belastning för hästkroppen att få detta vaccin.Min fick antibiotika mot Elischia nu i augusti och jag är inte så glad i att peta i massa kemiska saker i min häst nu igen (även om det då var befogat). Hur farligt är det att ge sin häst hösilage ute i hagen utan att vara vaccinerad? Han är redan vaccinerad idag. Vill gärna höra om någon här är kunnig på området.

Sv: Botulismvaccinering eller inte

Jag vaccinerar alla mina mot botulism av säkerhetsskäl, en billig livlina s a s. Dock tror jag att om det finns anledning att kunna drabbas så gör det de också, alltså inte 100% MEN det finns ju en anledning till att man gör det och det är för att den faktiskt skyddar dem och jag tror mig veta att det är en försäkringsfråga också om hästen skulle insjukna?

Jag vaccinerar inte mot Botulism, Vi köper alltid bra hö/hösilage av noggranna bönder samt analyserar allt grovfoder samt grovfodret har alltid en hög TS-halt, 65-72%. Bonden är noggrann och tar hög stubb, har aldrig hittat döda Djur eller sand/lera mm i balarna så jag finner risken som liten att behöva vaccinera mot Botulism.

Jag vaccinerar hellre hela hästbeståndet mot virusabort/influensa varje halvår samt stelkramp vart 3:e år efter grundvacc.

Vi vaccinerar våra sedan många år och ser inte minsta reaktion.
Vad för slags kemikalier är du orolig för i samband med vaccination mot botulism?

Risken att hästen ska drabbas av botulism är inte stor men den finns (oavsett kvalité på silaget) och dödligheten är nära 100%. Vaccination är en billig och enkel livförsäkring mot just botulism m a o.

LIA

Jo, ibland tänker jag så att självklart ska man vaccinera men när hästen vaccineras så tillför du ju lite smitta i hästen och det kan bli en belastning om allmäntillståndet är nedsatt. Just nu håller jag på att få tillbaka balansen i mage och tarm efter antibiotikakuren. Om man talar med homeopater så är det inte bra att vaccinera men jag undrar vad en " veterinär med helhetssyn" säger om saken.Hade förut ett halvblod som blev kraftigt sjuk av A2 vaccinet. Hästen kan visst dö i Botulism även om den är vaccinerad har jag hört.Är Botulismvaccin eller ej som att välja mellan pest eller kolera?

Det finns ju fanatiker som nekar all slags vaccination, även för sina barn. Tycker hellre förnuft baserat på kunskap ska råda.

Vi har som sagt inte sett några som helst reaktioner på B-vaccin. Kolla med din vet med tanke på att din häst gått på antibiotika.

Enligt vad jag vet, så har ingen fullvaccinerad häst insjuknat i B i Sverige, däremot har det hänt några som stått under grundvaccineringen.

Jag ser inga som helst problem med att vaccinera mot B, lika lite som mot något annat. Gör man det samtidigt som annan vaccinering blir ju kostnaden dessutom försumbar.

Läs tidigare trådar i ämnet. Det brukar poppa upp div åsikter mm varje höst. ;)

LIA

Vanliga frågor, saxat från SVA:

Hur tidigt kan föl vaccineras?
I vissa delar av USA har man problem med Shaker Foal Syndrome som drabbar nyfödda föl. C. botulinum-bakterien växer då till och bildar toxinet i fölets tarm. För att skydda fölen vaccineras dräktiga ston 2-4 veckor före beräknad förlossning.
Föl undan ovaccinerade ston vaccineras redan vid tio dagars ålder, medan föl undan vaccinerade ston vaccineras från tio veckors ålder.
I Sverige har vi till idag inte påvisat Shaker Foal Syndrome hos föl men resonemanget ovan medger tidig vaccination av föl.

Kan man vaccinera med annat vaccin samtidigt?

Enbart friska hästar skall vaccineras. Enligt Neogen® Corporation finns det inte rapporterat att samtidig vaccination med annat vaccin skulle orsaka reaktioner eller minska effektiviteten hos vaccinet.

Måste hästen vila efter vaccination med BotVax™B?

BotVax™B är en toxoid och inte ett modifierat eller levande vaccin, varför Neogen® Corporation inte anger speciella restriktioner efter vaccination (jämför influensavaccination).

Finns det biverkningar med vaccinet och vilka är dessa i så fall?
Lokal svullnad på injektionsplatsen i ett fåtal fall är rapporterat. Enligt Neogen® Corporation kan det förekomma att vissa hästar blir något nedsatta en dag, något som är snabbt övergående. På förpackningen finns dessutom angivet anafylaktisk reaktion, men enligt Neogen® Corporation skall detta vara ytterst ovanligt.

Om hästen är korrekt vaccinerad så klarar den sig mot de botulismstammar som för närvarande är upptäckta i Sverige. Det anses alltså heltäckande för våra hästar. ingen vaccinerad häst har drabbats.

kl

Jag har idag börjat med grundvaccination av botulism på min häst, han fick första sprutan idag.

Läste i denna tråd att det är olika åsikter om vila och inte vila efteråt.
Vissa säger vila en vecka, vissa säger vila 2-3dagar, vissa säger rid som vanligt för botulismvaccin är inte som influensa.

Vilket är egentligen det rätta? Vad säger veterinärerna?
Eller vaccintillverkaren om man kan få kontakt med denne?

Vaccinet skyddar bara mot B stammen denna är visserligen den enda man hittat på sjuka hästar i sverige men andra stammar som man vet kan drabba hästar finns i sverige.
PL

*KL*

Jag vaccinerade inte förr, men gör det undantagslöst numera. Herrn fick sin påfyllning av influensa- och botulismvaccin idag faktiskt.

Ingen fullvaccinerad häst har dött av botulism i Sverige, så även om det inte ger fullt skydd mot alla stammar, så känns det som det ger mer än tillräckligt skydd för att det ska 'vara värt risken' att vaccinera.

Förr vaccinerade jag inte, från början för jag hade 2 hästar och vaccinet låg i 5-dos och jag skulle varit tvungen betala för fem doser varje gång (= horribelt dyrt att grunda), sedan helt enkelt för risken är så minimal, dels i sig, och dels med det silage jag använder. Ingen av hästarna var vaccinerade. Så köpte jag en som var grundvaccinerad mot botulism, och kändes dumt i huvudet att inte fylla på. Men kändes lika dumt i huvudet att ha EN skyddad och två oskyddade, det kändes som att göra skillnad på dem. Okej alla ovacc, men inte vissa vacc och vissa ovacc. Så jag grundade de två jag hade tidigare som var ovacc. Sen dess har jag vacc alla, är de inte grundade när de kommer grundas de här och sen rullar det ju på.

Nej att vaccinet inte täcker alla stammar som kan vara farliga är inte en anledning till att inte vaccinera. Sen anser jag att det är upp till var o en att väga riskerna utgående från fodrets ts-halt o kvalite.
PL

Absolut, därför jag sällan säger vad jag tycker andra ska. Just för jag befunnit mig på 'båda sidor', och både tagit ett aktivt val att inte vaccinera, grundat på just vad för silage jag fodrar med och hur pass stor insyn i hur det är skördat osv, och både tagit ett aktivt val åt andra hållet, och vaccinera.

Idag skulle det vara otänkbart för mig att inte vaccinera, samtidigt som jag fullt ut förstår de som inte vaccinerar på grund av att de har ett sådant foder samt sådan foderhantering att risken är låg.

Ett argument som jag faktiskt har för egen del, som 'tillkommit' på senare dagar är att är de vaccinerade så är det 'lugnare' även om de hux flux hamnar någonstans där det ges silage som jag inte har samma pejl på t ex. Det tar ju en halv stallsäsong att få skydd om man måste börja grundvaccinera, är de inte vacc och hamnar någonstans där de käkar silage som jag inte har kontroll över så är det försent att börja tänka på vaccination då, och plötsligt kan ju risken vara en helt annan än 'här hemma'. Är de vacc så minskar man risken för en sådan situation. Det är något jag 'efter vägen' insett är ett argument för just mig, sen förra stoet lyckades med att under en tremånadersperiod stå på seminstationen i en vecka (de gav silage), stå på klinik i 2 v (de gav hö iofs, men hon skulle eg inte äta hö, dammallergiker) och sen stå en vecka i konvalescentstall. Då jag började inse att hux flux kan risken vara utom min kontroll.

hur stor är risken för inplastat hö för att ha botulism?
Är det så, att ju torrare, desto mindre risk?

och även en annan fråga.
OM man skulle ha oturen att få en botulism-smittad bal. Hur farligt är det för oss människor att hålla på med balen ?

hälsn Lundborg, som är lite feg för sånt här :o

Mindre eftersom hög torrsubstanshalt hämmar bakterietillväxten, men å andra sidan trivs då mögelsvampar i sånna balar. Men nu smittar ju inte botulismbakterien enbart genom förorenat foder, utan även via sticksår, navelinfektion hos nyfödda föl mm.

Senast ändrad:

ja det skulle jag också gärna veta. Är tvungen att börja med hösilage nu fast hästarna har bara fått en spruta en så länge, ponnyn har fått hosta och måste byta så fort som möjligt.

hur är det med hållbarheten om balen är öppnat eller har fått hål. Får man den då i alla fall inte ànvända efter några dagar eller kan man se, lukta till sig om den är dålig?

Den absolut vanligaste infektionsvägen när det gäller botulsim kommer via förorenat inplastat foder. Förorenat menas att döda djur eller jord kommit med vid skörden eller ensileringen.

kl

En häst i grannstallet dog i höstas av Botulism. Det är en fruktansvärd död och jag tycker det är oansvarigt av hästägare att inte vaccinera!

Den hästen var inte vaccinerad.

Mindre eftersom hög torrsubstanshalt hämmar bakterietillväxten, men å andra sidan trivs då mögelsvampar i sånna balar. Men nu smittar ju inte botulismbakterien enbart genom förorenat foder, utan även via sticksår, navelinfektion hos nyfödda föl mm.

så alltså är det även farligt för oss människor om vi hanterar en botulism-smittad bal :confused:

kl

En häst i grannstallet dog i höstas av Botulism. Det är en fruktansvärd död och jag tycker det är oansvarigt av hästägare att inte vaccinera!

Den hästen var inte vaccinerad.

usch vad tragiskt :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka