Sv: Botulismvaccinering eller inte
Absolut, därför jag sällan säger vad jag tycker andra ska. Just för jag befunnit mig på 'båda sidor', och både tagit ett aktivt val att inte vaccinera, grundat på just vad för silage jag fodrar med och hur pass stor insyn i hur det är skördat osv, och både tagit ett aktivt val åt andra hållet, och vaccinera.
Idag skulle det vara otänkbart för mig att inte vaccinera, samtidigt som jag fullt ut förstår de som inte vaccinerar på grund av att de har ett sådant foder samt sådan foderhantering att risken är låg.
Ett argument som jag faktiskt har för egen del, som 'tillkommit' på senare dagar är att är de vaccinerade så är det 'lugnare' även om de hux flux hamnar någonstans där det ges silage som jag inte har samma pejl på t ex. Det tar ju en halv stallsäsong att få skydd om man måste börja grundvaccinera, är de inte vacc och hamnar någonstans där de käkar silage som jag inte har kontroll över så är det försent att börja tänka på vaccination då, och plötsligt kan ju risken vara en helt annan än 'här hemma'. Är de vacc så minskar man risken för en sådan situation. Det är något jag 'efter vägen' insett är ett argument för just mig, sen förra stoet lyckades med att under en tremånadersperiod stå på seminstationen i en vecka (de gav silage), stå på klinik i 2 v (de gav hö iofs, men hon skulle eg inte äta hö, dammallergiker) och sen stå en vecka i konvalescentstall. Då jag började inse att hux flux kan risken vara utom min kontroll.