Botulismvaccinering eller inte

Sv: Botulismvaccinering eller inte

ja det har jag läst, därför vill jag också vaccinera, men nu måste jag byta i alla fall fast grundvaccinationen är inte klar än. Jag verkligen ger silaget med blandade känslor måste jag säga. Men enligt veterinären ska jag byta ändå, så det är ju bara att hoppas att allt går bra.

Sista sprutan får de i mars.

Hur lång tid får det max gå mellan sprutorna i grundvaccinationen av botulism?

Senast idag vaccinerade jag min häst mot botulism. :cool: Bra orsaker till varför har de andra här i tråden redan påpekat.

Kan tilläga:

"Botulinumtoxinet påverkar hästens nerver och gör den förlamad, vilket till slut drabbar lungor och andnings-muskulatur."

De vanligaste symtomen på botulism är:
- Trötthet och dålig aptit.
- Muskeldarrning, stel gång.
- Svårigheter att äta och svälja.
- Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.
- Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar.

Fast oansvarigt och oansvarigt. Ok, vaccination är en sak, men HUR många hästägare vet egentligen vad dom köper för grovfoder ? Nästan inga ( om man läser) har ett hum om hur, var och när grödorna slogs, hur det hanteras. De flesta köper en inplastad boll...och sen är det bra. Och det viktigaste, många kan ju inte ens lagra sina ensilagebalar på rätt sätt...sen blir dom förvånad när fodret är dåligt.

borde inte dessa 2 saker, vaccination + kunskap om fodret gå hand i hand ? Botulism kan dom få av vanligt torr hö med ( även om det kanske inte är så himla vanligt), men hur många vaccinerar sina hästar när dom ger hö ?

Lite mer kunskap kan man väl kräva av hästfolk att dom ska ha någon slags koll på vad det är dom inhandlar.

men andra stammar som man vet kan drabba hästar finns i sverige.
PL

När upptäcktes dessa stammar då? Blir ju konfunderad för att de i bakteriologikursen i åk2 på vet. programmet just lärde ut att vaccinet täcker alla upptäckta stammar i Sverige som kan drabba häst (var 1,5 år sedan).
:confused:

*Förlänger*

Lite citat från SVA:s hemsida:

"I Sverige har hos djur typ B, C och E påvisats, av dessa har endast B hittats hos häst."

"I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin, det vill säga typ B, används i Sverige på generell licens."

"Precis som andra Clostridievacciner (t.ex. tetanussvaccin mot stelkramp) är BotVax™B ett vaccin med god effekt mot sjukdomen i fråga. De botulismfall i Sverige som har verifierats på häst, har samtliga orsakats av C. botulinum typ B, vilket är det toxin som vaccinet har effekt mot."

"Fullgott skydd erhålls efter avslutad grundimmunisering, i detta fall tre vaccinationer med fyra veckors mellanrum. För att upprätthålla skyddet mot botulism rekommenderas en årlig boosterdos."

Detta stämmer överens med vad de lärde ut för 1,5 år sedan. Men jag tolkar inte detta som att något annat än B har påträffats på häst i Sverige?

Har själv en vaccinerad här pga att hon äter hösilage... Hade ju varit av intresse att säkert veta liksom. Dessutom är det ju mycket dåligt om de lär oss fel!

Att de andra stammarna (C och E) KAN drabba häst kanske, men hitills inte påvisats hos häst i Sverige? Minns jag inte helt galet kan C drabba häst. Och C finns alltså i Sverige, men hos andra djur. Har inte påvisats hos häst, men finns i landet.

Går öht E på häst? (fundersam)
Men iaf.. Finns väl olika typer av C varianten? Vad jag förstått det tidigare så visst finns det stammar (av typ C) i Sverige som drabbar andra djur än häst. Men att de som verkligen drabbar (av typ C) häst ska inte finnas.. Går ju tolka hemsidans info som bådadera.. Tack för du var uppmärksam!

Fast oansvarigt och oansvarigt. Ok, vaccination är en sak, men HUR många hästägare vet egentligen vad dom köper för grovfoder ? Nästan inga ( om man läser) har ett hum om hur, var och när grödorna slogs, hur det hanteras. De flesta köper en inplastad boll...och sen är det bra. Och det viktigaste, många kan ju inte ens lagra sina ensilagebalar på rätt sätt...sen blir dom förvånad när fodret är dåligt.

borde inte dessa 2 saker, vaccination + kunskap om fodret gå hand i hand ? Botulism kan dom få av vanligt torr hö med ( även om det kanske inte är så himla vanligt), men hur många vaccinerar sina hästar när dom ger hö ?

Lite mer kunskap kan man väl kräva av hästfolk att dom ska ha någon slags koll på vad det är dom inhandlar.

Självklart måste man köpa bra grovfoder, det tror jag alla seriösa hästägare gör så gott de kan. Det är ju A och O för hästen. Men hur bra foder man än köper finns inga garantier för att det inte har förorenats, och då har man livbälte genom vaccination, som ju handlar om några hundralappar/år vilket är en billig livförsäkring.
Ingen foderproducent i världen kan ju garantera att fodret inte är förorenat, det är ju helt omöjligt.
Vi hittade ett rådjurskids ben en gång i ensilagebalen:eek: Den kasserades natruligtvis. Stackars lilla rådjursungen!:crazy:

Teoretiskt ja (rätta mig om jag har fel). Men jag vet fall där hästskötare som varit i kontakt med botulismhästar och det förorenade grovfodret fått testa sig. Dock var detta "för säkerhets skull eftersom risken bedömndes minimal".
Botulism hos en vuxen människa är mycket ovanligt, jag antar att vi inte är alls lika känsliga för bakterien/toxinet som hästarna är.

Nej, men hästar är ju känsliga för väldigt små mängder och egentligen ska väl vi också vara det. Visst äter vi inte aktivt höensilage eller kadavar ;), men vi kan ju plocka i höensilage med vantar/fingrar och gud vet var det hamnar sedan om nån har med sig en lunchmacka ;)

Men visst, det blir ju inte samma mängder som hos våra hästar. Sen kan det också vara så att vi är relativt okänsliga för "hästarnas" variant och känsligare för andra, humana, varianter.

Nej, men hästar är ju känsliga för väldigt små mängder och egentligen ska väl vi också vara det. Visst äter vi inte aktivt höensilage eller kadavar ;), men vi kan ju plocka i höensilage med vantar/fingrar och gud vet var det hamnar sedan om nån har med sig en lunchmacka ;)

.

ja, det va så jag menade.

Oj, jag blandade ihop dig med lundsbo såg jag nu :crazy: Ber om ursäkt för det.

oj, lätt hänt eftersom namnen är lika :D

Har aldrig hört att Botvax skulle slå ut tarmfloran? De enda biverkningar jag sett är en bula på si´tickstället som försvunnit efter några dagar. Man får ju väga riskerna mot varandra - risken vid vaccinerign kontra risken för infektion. I det här fallet skulle jag säga att riskerna för båda är små!

Jag har haft mina hästar vaccinerade, men glömsk som man är så har det gått över. Med ett välbärgat hösilage med ts-halt > 75% känns risken löjligt liten.

Vid "botulism" får hästen i sig färdigproducerat gift (botulin) via kontaminerat foder. Kontaminationen är antingen jordtillblandning (ojämn åker, bonden lämnar inte tillräckligt hög stubb mm) eller ett litet lik (t ex ett rådjurskid som ligger och trycker i gräset och helt sonika skördas och plastas in). Det förekommer att infektionen sker via sticksår eller annan infektion, som t ex navelinfektion, men det är mkt sällsynt och bör ju ha förekommit i alla tider, även före ensilage-eran! Risken är så liten att man inte diskuterar nyttan av vaccinering mot botulism av hästar som inte äter ensilage.
Vid sticksår etc är risken betydligt större för infektion med en annan klostridie, nämligen stelkrampsbakterien (c. tetani).

En annan variant av infektion med C. botulinum är sjukdomen Shaker Foal Syndrome. Detta är en variant då fölet får i sig sporer från bakterien via foder. Sporerna övergår i en vegetativ form i magtarmkanalen och börjar producera gift där.

Vaccinet är dock effektivt mot båda (det är ursprungligen utvecklat mot SFS i USA, där det i vissa områden är ett stort problem).

Det är större risk för bakterietillväxt i hösilage med högre ts. Däremot trivs inte de fuktkrävande anaeroberna så bra - därav mindre risk för botulism.

Öh, detta var väl kanske inte svar på något, men kanske ändå att någon i intresseklubben antecknar..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka