Botulismvaccination

J

Jessica

Vet att hästen ska ha fått tre sprutor för att den ska ha ett grundskydd mot botulism, 2 st med 4 v mellanrum och den tredje inom ett år, men måste jag verkligen börja vaccinera i år för att hästen ska ha ett grundkydd inför nästa säsong eller räcker de två första sprutorna?

mvh Jessica

Grundvaccination mot Botulism är 3 st sprutor med 4 v mellanrum. Därefter årlig revaccinering. Hästen har fullt skydd efter 3:e sprutan dvs efter avslutad grundvaccination!

Tack för att du svarar. :)

Okej, så då kunde jag alltså vaccinera 3 ggr med 4 veckors mellanrum och sedan börja fodra med silage utan risk. Om hästen får första sprutan nu så kunde jag alltså börja fodra i början av september?

Vet du om det är någon karens vid tävling på botulismvaccin?

mvh Jessica

Ja det borde vara ok att fodra ensilage i sep om du börjat vaccinera nu och fullföljer grundvaccination.

Vet ej om det finns särskild tävlingskarens på Botulismvaccinet, dock 96 timmar oavsett preparat vid injektion - så minst 96 timmars tävlingskarens!

Okej, tack så mycket för att du tog dig tid att svara.

mvh Jessica

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 518
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar