Botulismvaccin på föl?

lady_vip

Trådstartare
Har fått 3 olika svar nu när jag kollat med veterinärer så nu kollar jag hur ni gör.

Mitt föl är 3 månader nu och flocken fodras nu med ensilage och har tillgång till gräs. Mamman är botulismvaccinerad, vaccinerades i november, fölade i juni.

När ska fölet vaccineras? Han står ju och petar i ensilaget, men äter väl inga stora mängder, men det kvittar ju.

Första veterinären menade att jag kunde vaccinera nu. Andra menade att jag skulle vänta till 4 månader och då börja resten av grundvaccinationen, tredje menade att jag kunde vänta tills 6 månader och då påbörja hela grundvaccinationen.

Sv: Botulismvaccin på föl?

Jag har precis vaccinerat mitt föl. Hon är 4 månader och fick botulismsprutan tillsammans med första vaccineringen. Veterinären tyckte att det var bra för då kan de även få andra sprutan tillsammans och så får man ta den tredje ensamt efter ytterligare en månad.

Det senaste är att börja vaccinera vid 6 månader. Jag har tidigare vaccinerat mot stelkramp och influensa tidigare, vid 4 månader, men iår tyckte veterinären att vi skulle avvakta lite.

Läste på vaccinationskortet att det vaccinet mitt föl fick 4 månader gammalt rekommenderades från 6 månader.:crazy:
Fanns ett annat som rek. från 4 månaders men uppfattade det som om de skulle ha tre gånger då.:confused:

Alltså just botulismvaccinen kan ges tidigare.
Och då, så det är för alla, skall den ges i tre doser med fyra veckors mellanrum. Inte förrän sista dosen getts så har man fullgott skydd.

Influensa/stelkramp vaccineringen tvistar dom lärda..
Vi gör så här:

Då det yngsta fölet i flocken är fyra månader så ger vi första bot-vacc.

Fyra veckor senare får dom bot-vacc 2 plus influensa 1 och stelkramp 1

Fyra veckor efter den så får dom bot-vacc 3 plus influensa 2 och stelkram 2

Ett par veckor före frysmärknigen, vilket sker på våren, så får dom ytterligare en influensa plus stelkramp.

Botulism/influensa vaccineringen skall sedan repeteras med 12 månaders mellanrum. Men om det passar bättre med övrig besättning så kan den ju ges tidigare. Men INTE senare.

Vi brukar också sätta då "kombin" inflensa/stelkramp på höger sida på alla.
Och bot-vacc på vänster sida på alla.

AM

Kom på en sak till, direkt fråga till Avel.

Det är väl din unge som har en böld som ni krånglat med?

I så fall skulle jag avvakta helt med vaccinationerna fram tills ungen är frisk.

Bara ett råd alltså.

AM

Det där är lite förvirrande, men är det då för att de anses ha skydd till 6 månader?

Ytterligare fråga: Han har skadat sitt öga och får troligtvis åka in på klinik i början på nästa vecka. Är det då helt otänkbart att vaccinera honom då? Han blir 4 månader 5 november. Skulle ju kunna vänta med stelkramp och influensa men ge botulism..?

När jag hade hemma veterinären för att vaccinera hästarna så blev även fölet vaccinerat. Den veterinären reagerade inte på att hon var tjock i halsen och det var först dagen efter som hon svullnade upp ordentligt.
Med facit i handen så skulle hon givetvis inte ha vaccinerats då utan vi skulle avvaktat med henne. Nu blev det tyvärr inte så.

Bad nu kliniken ge honom första sprutan mot botulismen, men de ville inte då han var för ung. 6 månader var lagom att börja vaccinera vid tyckte de, läste senast igår 4 månader igen.

Tillverkaren säger att det är ok att vaccinera från 2 v men då är man nog ute efter shaker foals. Annars så håller jag nog med om 4 månader.
PL

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 789
Senast: AbCdE
·
Hästvård Den 23 oktober är ett år sedan vårt sto fick sin senaste vaccination mot botulism. Tanken var att göra ny vaccination nästa vecka, men...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 088
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 848
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation